[Artikel] Guide: Så ställer du in dina bindningar

Redaktionen

Aktiv medlem
skruva-2000x1333-1-1500x760.jpg

Har du aldrig ställt in dina bindningar själv förut? Eller var det så längesen du gjorde det sist att du glömt hur man gör? Ta det bara lugnt. Denna guide lär dig ställa in dina bindningar i tre steg: DIN-värde, förspänning och tåplattan.

Läs hela artikeln:

”DIN-värdet varierar också något från bindning till bindning och mellan olika modeller och tillverkare.”
Njae, så är det väl inte? Då faller ju hela idén med en gemensam, mätbar skala.
Njae... riktigt rå är det ju faktiskt inte. Och därmed är artikeln uppdaterad. MEN... det finns ju en poäng i resonemanget. Ställer du en bindning på 10 som har 10 som max sitter den ju sannolikt inte lika bra som om du har en bindning som går upp till exempelvis 16 och ställer den på 10. Eller? :)

Njae... riktigt rå är det ju faktiskt inte. Och därmed är artikeln uppdaterad. MEN... det finns ju en poäng i resonemanget. Ställer du en bindning på 10 som har 10 som max sitter den ju sannolikt inte lika bra som om du har en bindning som går upp till exempelvis 16 och ställer den på 10. Eller? :)
Va?
Hur går tänket nu?
Det får du gärna utveckla!

Va?
Hur går tänket nu?
Det får du gärna utveckla!
Min erfarenhet säger att det inte är en bra idé att maxa bindningar. DIN-värde någonstans mer mot mitten av skalan är att föredra. Jag själv ställer mina bindningar kring 10 och väljer därför helst en bindning som går upp mot 14 åtminstone (y) Typ så!

Är väl snarare att bindningar som bara går till 10 är billigare byggda och kanske sämre elasticitet tex? Norm är norm, om de uppfyller normen ska de ju vara korrekta även i ändarna av skalan.

Vad jag inte hängde med på var liftkort vid inställning av AFD, alltid hört dubbelvikt kvitto. Men kan ju variera med olika modeller kanske?

Är väl snarare att bindningar som bara går till 10 är billigare byggda och kanske sämre elasticitet tex? Norm är norm, om de uppfyller normen ska de ju vara korrekta även i ändarna av skalan.

Vad jag inte hängde med på var liftkort vid inställning av AFD, alltid hört dubbelvikt kvitto. Men kan ju variera med olika modeller kanske?
Det resonemanget köper jag helt klart. En norm är en norm även om risken att bindningen inte fungerar lika bra i ändarna av skalan kan öka av andra anledningar :)

Artiklen är uppdaterad gällande AFD också. Mottager gärna feedback där också. Den medföljande papperslappen är väl att föredra givetvis, men om det inte finns kvar så gäller det väl att hitta något som motsvarar höjden som komplement tänker jag.

Min erfarenhet säger att det inte är en bra idé att maxa bindningar. DIN-värde någonstans mer mot mitten av skalan är att föredra. Jag själv ställer mina bindningar kring 10 och väljer därför helst en bindning som går upp mot 14 åtminstone (y) Typ så!
Resonemanget bygger på att alla parametrar är lika. Då är 10 lika även om en fjäder har mer att ge.
Äpplen och päron går ju som bekant inte att jämföra.
Jag resonerar likadant som du annars, kör med bindningar som går en bit över vad jag behöver. Ställer på 9 på ex. Griffon13.
På kalkylatorn här fick jag 6,5?
Det skulle jag aldrig våga åka på.

Resonemanget bygger på att alla parametrar är lika. Då är 10 lika även om en fjäder har mer att ge.
Äpplen och päron går ju som bekant inte att jämföra.
Jag resonerar likadant som du annars, kör med bindningar som går en bit över vad jag behöver. Ställer på 9 på ex. Griffon13.
På kalkylatorn här fick jag 6,5?
Det skulle jag aldrig våga åka på.
Ja, så är det nog. Jag får känna mig besegrad av dom argumenten :) Kommer nog dock fortsatt välja bindningar med högre DIN-skala i framtiden, men då kanske av andra anledningar än jag trott tidigare.

Okej? Jag fick det värde jag brukar ha, dvs kring 10. Du kanske underskattar din egen åkförmåga? Eller har bindningarna för hårt ställda nu? Jag har faktiskt börjat köra med lite lägre DIN-värde. Har gått från 12 till 9,5 cirka (med en korsbandsskada inkluderat där emellan ;) )

Man borde kanske inte tänka på, vilka bindningar man har, utan hellre, var och hur tänker man åka. Om man vill åka Gervasutti, Cosmiques och ENSA liksom Toff Henry, det är kanske klokast att ställa bindningar så högt som möjligt. Eller hellre ännu högre. Men om man tänker åka lössnö i Albona Stuben eller Myrkdalen liksom en gammal finsk gubbe (lika långsamt och försiktigt) så är det bäst att ställa bindningarna mycket lågt, den gamla finska gubben har dem på 7-8 då, även han är stor och tjock som fan.

Men för åldringar är det allra bäst att åka snowboard. Då kan man inte skada knäna.

Jag valde Avancerad?
Om jag ändrar till -49 år får jag din8.
Dom kanske tror att alla 50+ åker med rullator att stödja sig på, då behöver man inte så hårt ställda bindningar.😉
Jag ligger väl på 9 av gammal vana, kanske dags att prova 8 och se hur det löser sig. Eller inte löser sig 😃

Hade ingen aning om att pjäxans sulmått påverkar rekommenderad DIN. Kul att veta!

Det blir ganska stora hopp om man ändrar något i kalkylatorn, går jag upp 2 kilo ska jag tydligen höja från 8.5 till 10 :) Och butiken jag köpte mina nya skidor i tycker tydligen att jag är både smal och dålig...

Det blir ganska stora hopp om man ändrar något i kalkylatorn, går jag upp 2 kilo ska jag tydligen höja från 8.5 till 10 :)
Nej, då är det antingen fel på ”kalkylatorn” eller ”input”.
Eller så räknar kalkylatorn bara i stora steg.
Självklart ska man göra inställningen med lite mer finkänslighet.

Jag ställer själv mina bindningar lite lägre än vad jag ”ska”. De har löst ut några enstaka gånger i framdelen när jag kört i tung blöt snö. Men hellre det än att dra sönder korsbanden och kanske aldrig kunna åka skidor igen.

Senast ändrad:
Det är nog inte så konstigt att få så olika om man har stora viktspann i samma kategori. Jag verkar iofs ligga lite mittemellan på det mesta i livet: skostorlekar, skidlängder, DIN-värden osv osv.
Du får tänka lite ”logiskt” och göra finjusteringar.
1,5 steg i DIN är ganska mycket.

Tycker inte det låter som något fel. Men eftersom det är spann på valen i kalkylatorn så blir det hopp. Det är ju bra att känna till om man ligger nära gränserna och när man försöker hitta en nivå som passar en själv.

Tycker inte det låter som något fel. Men eftersom det är spann på valen i kalkylatorn så blir det hopp. Det är ju bra att känna till om man ligger nära gränserna och när man försöker hitta en nivå som passar en själv.
Testade Markers inställningstabell och får samma värden på den som om jag använder Freerides kalkylator. Den har också väldigt stora steg när det gäller t ex kroppsvikt.
En annan parameter som tydligen påverkar mycket är sullängden, mer än jag trodde.
Hur som helst så tycker jag att om man ligger i gränserna på input i vikt eller längd, så kanske man bör göra flera kalkyler med kalkylatorn och sedan välja medelvärdet som inställning.
Eller ställ mot det lägre värdet, och ställ sedan upp om man får tjuvlösningar på bindningarna.
Så har jag alltid gjort, och jag talar naturligtvis för turistskidåkare och inget annat.

Hade ingen aning om att pjäxans sulmått påverkar rekommenderad DIN. Kul att veta!

Det blir ganska stora hopp om man ändrar något i kalkylatorn, går jag upp 2 kilo ska jag tydligen höja från 8.5 till 10 :) Och butiken jag köpte mina nya skidor i tycker tydligen att jag är både smal och dålig...
Samma för mig.
Låg på gränsen i både vikt- och åldersspann, men fick 8,5 oavsett viktändring. Däremot går det från 8,5 till 7 direkt om man ändrar från 49 bast till 50.
Så tydligen gör en födelsedag mycket mer på hur man belastar bindningarna än något annat i mitt fall. 😀

Samma för mig.
Låg på gränsen i både vikt- och åldersspann, men fick 8,5 oavsett viktändring. Däremot går det från 8,5 till 7 direkt om man ändrar från 49 bast till 50.
Så tydligen gör en födelsedag mycket mer på hur man belastar bindningarna än något annat i mitt fall. 😀
Ålderskris kanske? 😄

"Vi kan tyvärr inte räkna ut DIN-värde, kontrollera dina val"
Är mina fötter för små nu igen? Det verkar vara ett återkommande problem för mig i den här hobbyn... 🙃

hur kan ålder vara en variabel? dessutom med en skarp gräns vid just 50 år. vad är det som händer då eller däromkring? antar att skaparen var tvungen att välja en ålder och då blev det just 50 men vad är anledningen till att ha den öht?

hur kan ålder vara en variabel? dessutom med en skarp gräns vid just 50 år. vad är det som händer då eller däromkring? antar att skaparen var tvungen att välja en ålder och då blev det just 50 men vad är anledningen till att ha den öht?

Sida 13 är relevant. Men är förmodligen ligger det en del finger-i-luften i åldersgrupperingen också.

Har ställt mina gamla Duke enligt denna artikel. Men jag har alltid haft en dålig känsla när det gäller förspänningen. Bindningarna är monterade för min sullängd. Drar jag förspänningsskruven flush så upplever jag att jag nästan får tvinga i pjäxan i bindingen och att det går ut mycket kraft att ta av skidorna. Jag har skruvat ned DIN-värdet med åren, men upplevde bakbindningen som jäkligt stygg mot knäna när jag for framåt idag för första gången på länge. Har jag missat något?

Har ställt mina gamla Duke enligt denna artikel. Men jag har alltid haft en dålig känsla när det gäller förspänningen. Bindningarna är monterade för min sullängd. Drar jag förspänningsskruven flush så upplever jag att jag nästan får tvinga i pjäxan i bindingen och att det går ut mycket kraft att ta av skidorna. Jag har skruvat ned DIN-värdet med åren, men upplevde bakbindningen som jäkligt stygg mot knäna när jag for framåt idag för första gången på länge. Har jag missat något?
Markers kolvbindningar har hög elasticitet i hälen och de ska ha relativt tight förspänning (de gamla ska vara riktigt tighta). Låter inte som att du missat något. Roterar hälen fint med låg fjäderspänning? De kan bli lite knorriga med åren

Hej, jag har som test att om jag ställer mig långsamt upp på nosarna så ska bindningarna (häldelarna) inte lösa ut. Typ en nose-butter. Men om jag våldar mig fram på nosarna, son ett försök att bryta av skidorna, så ska de lösa ut (obs jag kör med knäskydd, så det brukar gå bra annars kanske det är ett dumt test).
Alternativt stå upp och med ett ben itaget försöka slå i framdelen hårt och hålla emot med benet i ett försök att få häldelen att klicka ur. Klarar jag preciiiiiiis av att klicka ir hälselen, typ varannan gång, när jag är pigg, tycker jag att jag hamnat rätt.
Då brukar det funka för mig, skidorna lossnar när de ska och inte tjuvutlösa.

Det låter säkert som jätteröriga metoder, skulle varit bättre att visa med en film.

Man kanske kan uttrycka det som att testa med din maximala kroppskraft som du kan uppbinga och avgör vill ligga på, strax under eller över den gränsen för häldelens utlösning.

Men hela artikeln påminner mig om att gå ut i garaget och idag kolla hela familjens bindningar m.a.p. tåplatta och förspänning. Finns nog litet justeringar som är bra att göra som jag missat.

Hej, jag har som test att om jag ställer mig långsamt upp på nosarna så ska bindningarna (häldelarna) inte lösa ut. Typ en nose-butter. Men om jag våldar mig fram på nosarna, son ett försök att bryta av skidorna, så ska de lösa ut (obs jag kör med knäskydd, så det brukar gå bra annars kanske det är ett dumt test).
Alternativt stå upp och med ett ben itaget försöka slå i framdelen hårt och hålla emot med benet i ett försök att få häldelen att klicka ur. Klarar jag preciiiiiiis av att klicka ir hälselen, typ varannan gång, när jag är pigg, tycker jag att jag hamnat rätt.
Då brukar det funka för mig, skidorna lossnar när de ska och inte tjuvutlösa.

Det låter säkert som jätteröriga metoder, skulle varit bättre att visa med en film.

Man kanske kan uttrycka det som att testa med din maximala kroppskraft som du kan uppbinga och avgör vill ligga på, strax under eller över den gränsen för häldelens utlösning.

Men hela artikeln påminner mig om att gå ut i garaget och idag kolla hela familjens bindningar m.a.p. tåplatta och förspänning. Finns nog litet justeringar som är bra att göra som jag missat.
Var så farsan lärde mig på 80-talet, inte alls rörigt, borde vara ultimata testet mellan olika bindningar, dock är det ju skillnad att dra tåbindningen på 80-talet med 195cm än dagens 170cm🤪

Tillbaka
Topp