Hej, jag har som test att om jag ställer mig långsamt upp på nosarna så ska bindningarna (häldelarna) inte lösa ut. Typ en nose-butter. Men om jag våldar mig fram på nosarna, son ett försök att bryta av skidorna, så ska de lösa ut (obs jag kör med knäskydd, så det brukar gå bra annars kanske det är ett dumt test).
Alternativt stå upp och med ett ben itaget försöka slå i framdelen hårt och hålla emot med benet i ett försök att få häldelen att klicka ur. Klarar jag preciiiiiiis av att klicka ir hälselen, typ varannan gång, när jag är pigg, tycker jag att jag hamnat rätt.
Då brukar det funka för mig, skidorna lossnar när de ska och inte tjuvutlösa.
Det låter säkert som jätteröriga metoder, skulle varit bättre att visa med en film.
Man kanske kan uttrycka det som att testa med din maximala kroppskraft som du kan uppbinga och avgör vill ligga på, strax under eller över den gränsen för häldelens utlösning.
Men hela artikeln påminner mig om att gå ut i garaget och idag kolla hela familjens bindningar m.a.p. tåplatta och förspänning. Finns nog litet justeringar som är bra att göra som jag missat.