[Artikel] Hemavan får nya ägare

Redaktionen

Aktiv medlem
1025666_10151891812247322_1531719172_o-750x380.jpg

Strömmagruppen har ägt Hemavan sedan de tog över från kommunen 1999 men lämnar nu fjällverksamheten helt och hållet. Nya ägare blir istället bolaget Investment AB Autopoesis.

Läs hela artikeln:

Nu förstår jag inte? Strömma lämnar fjällturismen. Men det verka ju sälja till sig själva, mer att de knoppar av Hemavan ur moderbolaget. När de i fjol "sålde" Tärnaby, se länken ovan, verkar de bara "sålt" 30% till Fjällsport. Inte mycket till förändring. Både Tärnaby och Hemavan är värda bättre ägare än Strömma.

Ja, det är väl typ det som har hänt. Samma dudes som äger det hela, bara att det är via ett separat bolag som inte är kopplat till Strömma. Luddigt är bara förnamnet.. instämmer med din slutkläm.
@Skare

lite snabb googling och man kan se att det är samma personer minus två om jag läst rätt, vilket jag förmodligen inte gjort...

Nej men dra mig baklänges...
Om man läser befattningshavare på strömma turism och sjöfart (INTE fjäll och aktivitet) så ser man att von Retting Hans Robert är Ordinarie ledamot, Styrelseordförande.

Om man läser befattningshavare på Investment AB Autopoiesis så ser man att samma von Rettig är Ordinarie ledamot...

Det känns ju som att området har stor potential så det vore ju kul om det hände något nytt.. vilket känns lite mindre troligt om det nu fortfarande är samma snubbar bakom …@CookieMonster

Jo men dom lär ju göra någon satsning. Folk har varit ganska missnöjda med strömma och velat bli av med dom i många år, och nu när strömma väl är borta så förväntar sig folk förändring. Så jag tror att om de nya ägarna inte gör någon förändring så kommer det bli inbördeskrig av något slag.

Jag personligen tycker att strömma har skött sig bra men att dom gärna hade kunnat satsa mer på att utveckla området med tanke på vilken potential området faktiskt har.

Om jag får drömma mig iväg några år i framtiden så skulle jag vilja se att man utvecklade med nya liftar mot Kobåset-området...
@Heddious

Det hade ju varit grymt! Kanske inte liftserva hela området, då blir det väl ramaskri åt andra hållet men om de kunde dra en lift från botten av dalen typ där tältet var första dagen av RTC och upp mot Kungs skulle ju den närmre sidan bli liftserv och den bortre plus området längre upp/in vara hajk-only.
@CookieMonster

Exakt! Har inget emot att hajka, men att skejta längspåret tillbaka till systemet är fan det värsta som finns efter att man har vart å hajkat och redan är sjukt mör i benen.
@Heddious

Tillbaka
Topp