[Artikel] Hur fungerar Gore-Tex?

Redaktionen

Aktiv medlem
gore-tex-puff-750x380.jpg

Vi ville ta reda på hur Gore-Tex egentligen fungerar - det mytomspunna materialet som genomsyrar hela funktionsvärlden. Vi åkte till Feldkirchen för att kika in i labbet.

Läs hela artikeln:

Intressant att se hur sakerna testas.
Nu vet jag dock ATT det fungerar men ingenting om HUR det fungerar.
Det känns tyvärr bara som en reklamfilm för Gore, var det avsikten?

Jag skulle vilja höra mer om hur de jobbar med hållbar utveckling och miljövänlighet, de 15 sekunderna som hann var inne på det spåret sa han ingenting om hur Gore jobbar med sådant, eller om de faktiskt gör det överhuvudtaget?

Sökte lite själv och hamnade hos Naturskyddsföreningen som har en artikel på sin hemsida där de behandlar Gore-tex och liknande material ur er miljösynpunkt som jag rekommenderar;
http://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-1/giftspridare

Hej

All produktion belastar miljön, och av ett plaggs totala miljöavtryck sker 65% i produktionsstadiet. Det innebär att den enskilt viktigaste miljöaspekten på ett plagg är dess livslängd. Gore har utvecklat testmetoden för att våra partners skall kunna leverera plagg med så hög kvalitet och livslängd som möjligt, vilket i sin tur gynnar miljön. Vidare är Gore sedan 2010 ett bluesign® certifierat bolag vilket betyder att vi möter de strängaste miljökraven i vår produktion som branschen möter. Vi har sedan 2013 helt fasat ut användningen av den potentiellt skadliga fluorkemikalien PFOA och vi har nyligen annonserat att vi satsar ytterligare 125 miljoner kronor under de kommande 5 åren på forskning och utveckling av nya beläggningar och material som ytterligare minskar vårt miljöavtryck. Värt att nämna är även att Gore är först i branschen med att presentera en teknologi som helt eliminerar användingen av impregnering.
Vi tar miljöfrågor på största allvar, och vill man läsa mer finns det mycket info på vår hemsida på länken http://www.gore-tex.se/sv-se/experience/ansvar

Corporate Socialmedia Responsibility? Har även hört att Neslté har blivit riktiga miljökämpar i det sista? :P (ok..lite taskig jämförelse...men det finns en poäng)

Håller med Superjens. Rubriken och ingressen är helt missvisande, inget alls om HUR det fungerar bara ATT. Och det visste ju man redan (funkar delvis i alla fall)

Kräkvarning på när man smusslat in reklam och ger sken av att det är redaktionellt material!!!
Det är ett bra sätt att tappa förtroendekapital! Jag hoppas att Gore betalar bra så att det är värt det ni förlorar...

Tillbaka
Topp