[Artikel] Ingen nämnd ingen glömd - diskrimineras tjejer av skidbranschen?

Peacebone;mycket bra skrivet. Till alla små pubertala grabbar som har svårt att förstå : I boxning finns olika viktklasser, det blir lite jämnare å bättre då...

efterfrågan skapar utbudet. det antal tjejer som vill ha hårda och styva pjäxor är så försvinnande litet att det tyvärr inte är lönsamt att utveckla, marknadsföra och sälja dessa. sen varför kvinnor inte efterfrågar dessa produkter i samma utsträckning som män är en helt annan och mycket mer komplex fråga

@havreboll: En del i den bristande efterfrågan av ex hårda och styva pjäxor är möjligen att kvinnor kanske har ett mer ödmjukt förhållande till sin kompetens kontra utrustningsbehov?

Ni herrar som tror att det bara är pg.a. efterfrågan som damskidsortimentet (inkl. kläder) ser ut som det gör, ni har fel. Jag har flera gånger, yterst motvilligt, "tvingats" köpa blommiga saker och kläder, helt enkelt för att det är det enda som finns i min storlek. Jag hade såklart kunnat sy själv, eller sy om, men med dunhandskar är det rätt knöligt, jag har varken tid eller ork, då blir det till att bita ihop och acceptera att jag som tjej är "tvungen" att se ut som en tjej.
Pjäxor: ingen vettig människa köper pjäxor efter hur de ser ut. Som tjej åker man då på att köpa det som finns, ofta designat av machomän i Frankrike/Italien/Schweiz, där kvinnor är kvinnor och män män och man verkar behöva ha en innehållsdeklaration i form av blommönster och rosa för att förstå vad som är vad. Eller vad det nu beror på. Ofta FINNS det inga snygga pjäxor att köpa om man är tjej. Då får man köpa fula, blingiga. Mina förra var pärlorlemorfärgade med blommor OCH tribalmönster, och med päls i skaften (den var i o f s väldigt skön, rekommenderas!).
Nu talar jag design, inte prestanda. Jag vill inte ha de hårdaste pjäxorna (inte de mjukaste heller), så att hitta dampjäxor av rätt typ är inga problem för mig.
Har för övrigt precis köpt ett par blommiga skidor som jag tycker är rätt fula (Völkl Kiku 2012-13), men vad gör man, de är bra skidor. Tyvärr designade för blingtjejer, men jag kompromissar hellre med utseende än prestanda.
Sen står man där i backen med blommiga vantar och skidor, helt ofrivilligt. Kanske kan lura nån machoman att man är en "riktig" tjej i alla fall ;-)

Självklart beror det på att efterfrågan är så pass låg att lönsamheten inte finns.
Skidtillverkarna utgör ingen hemlig sammansvärjning av män ute efter att förtrycka kvinnor. De är vinstdrivande bolag som är ute att maximera sina intäkter, hade du funnits pengar att tjäna hade de redan varit där.

Men ponera att behovet nu skulle vara så stort, var är diskussionstrådarna? Var är visionerna om hur en damskida bör vara byggd? Var är beskrivningarna kring problemen med herrskidor? Framförallt, var är de kvinnliga entreprenörerna?
Killarna har inte fått något gratis, de har skapat det själva. När det vi kvinnor göra samma sak? När får vi se en kvinnlig version av projekt opinion?

Eller nöjer man sig med att dra på sig offerkoftan, nicka instämmande åt artiklens påstående att det enbart är män som har makten att förändra innan man åtgår till arkeologiska utgrävningar av den egna naveln i väntan på att "någon annan" ska ta ansvar och agera?

Att det sedan inte skulle finnas funktionella skidkläder för kvinnor är ju direkt felaktigt.

@Tompan14 – Stycket om kläder är skrivet i dåtid, eftersom problemet (till viss del, finns fortfarande en hel del ruggigt opraktiska skidkläder i första hand till kvinnor) tack och lov är mindre idag.

Vad gäller de kvinnliga entreprenörerna har du en poäng. Jag ska inte skriva spaltmil om det här för jag har inte riktigt tid just nu, men jag vill ändå nämna att om någon mer än jag är sugen på en kortare (170-nånting) Opinion så gå in och skriv det i den tråden. Har redan snackat lite med MnO och gänget om det.

(Ichigos inlägg är inte skrivet i "dåtid".)

Själv har jag lunch så jag har gott om tid =)
Att skriva i projekttråden är naturligtvis bra. Men, det enda jag har hört är att en del kvinnor känner sig diskriminerade, men inte hur. Är det bara kortare skidor som efterfrågas? Eller är det även andra egenskaper som önskas?
Klarar man inte av att förtydliga hur man blir diskriminerad, dvs hur skidorna behöver förändras så blir det väldigt mycket "klaga för klagandets skull" och jag har svårt att ta det på allvar då.

Ichigo: vadå inte orkar sy om? Dunhandskar? Lämna in det till någon professionell sömmerska. Goretex kan sys om i Åre, Hammarby Sjöstad (rekommenderas inte - se min tråd om detta), Umeå (?) och någonstans på västkusten senast jag kollade.

Skidorna kan du väl "klistermärkstrimma", eller bara måla om. Inte helt ovanligt bland det otäcka könet.

Som Tompan säger, skippa offerkoftan.

Observera att jag inte sagt något om saker som har med muskelmassa att göra. Jag tittar öht inte på skidfilm eller -tävlingar.

@la_grave Allt är inte så svart eller vitt som du vill påskina. Om världen var så enkel som du beskriver så skulle vi inte ha några problem förutom lite lata personer som inte gör någon nytta. Det är klart att du kan ha fördelar/nackdelar beroende på vem du är i vårt samhälle. Det går inte att argumentera emot. Hur vi ska motverka det är däremot en intressant diskussion.
Det är klart att du inte måste hålla med i varje sak som tas upp men det blir en ovärdig "debatt" när du och andra viftar bort det som nonsens

Ganska intressant är iaf att vi nu är uppe i 56 kommentarer om detta ämne när hände det senast på Freerides artiklar. Och finns det något mer politiskt än att just uttala sig om att man inte vill ha någon politikdiskussion?

Pirrson: så länge de inte ens försökt ens de enklaste åtgärderna är det enda intellektuellt hederliga att avfärda gnällandet som just gnäll. Jämför UG:s granskning av barnfattigdom häromåret där föräldrar satt och sa att de inte hade råd med en femtiolapp eller två för skolutflykter - och samtidigt som de sa detta satt och rökte. Patetiskt.

Gräv där du står.

För övrigt är skidor och annat friluftsliv en liten del av livet medan vanliga vardagskläder är en stor del av livet. Jämför utbudet av herr- och damkläder.

la_grave:
jag hade inte alls på mig någon offerkofta, jag är nöjd med mina saker (skulle vara ännu nöjdare om de hade en roligare design än den tråkiga stereotypa tjejdesignen dcok) men jag vill påpeka att bara för att saker köps betyder det inte att den som köper dem köper dem för att designen ser ut som den gör. Så efterfrågan behöver inte alls spegla vad folk vill ha.
Måla om skidorna? Tja. Nä. Hade varit roligare om de var snygga direkt.
Jag tror att det här problemet (som jag skrev) kommer från mellaneuropa, där könsrollerna är mycket mer uppdelade än här, och där tjejkläder "ska" se mer tjejiga ut. Tyvärr för oss mer jämställda (eller manhaftiga, om man vill) här uppe i norr kommer majoriteten av skidutrustning därifrån. Och som sagt, om har nåt vett i skallen köper man inte skidutrustning främst utfrån design.
Gissar att det är därför POC, Sweet, Bergans och Norröna är så poppis här, de gör BRA grejer som passar båda könen, med damodeller som är dammodeller utan att vara puttinuttiga.
Jag tror tvärtemot vad du och snorlkel t.ex verkar tro att det visst finns en marknad för bra, snygga damprylar.
Mängden Norrönajackor för 5-6000:-/styck i backarna är ett bevis för det.

@Ichigo. Nu lät det ju på dig i ditt förra inlägg som att det inte finns funktionella skidkläder för tjejer. Det jag ville framföra var att om det finns efterfrågan så fixar marknaden utbudet, Tydligen så har de fabrikanter du räknat upp i senaste fixat det. Snabbt jobbat av dessa på den korta tiden mellan dina inlägg :-)

Håller med dig om att det är funktion som bör gälla före design. Tyvärr så verkar de flesta tjejer vara mer upptagna av mode, design och att matcha färger etc än funktion. Valet är dock fritt.

Att det finns bra kläder för tjejer är solklart. Att det inte finns snygga prestandapjäxor med fantastisk passform ur kartong är knappast ett problem som bara berör kvinnor, även män måste lägga ned tid, pengar och tårar på detta.
Kvar blir då skidorna, där verkar klagomålen mest handla om att de är "fula" vilket återigen inte är exklusivt för kvinnor eftersom det är extremt subjektivt. Att det sedan inte byggs några "prestandaskidor" går det att klaga på, men jag väntar fortfarande på en förklaring av exakt vad det är som diskvalificerar dagens unisexskidor. Ja förutom färgen då...

Snorkel: om de flesta tjejer är som du beskriver (fokuserade på design) verkar de ha de gemensamt med de flesta manliga snowboardåkare resp jibbare i allmänhet.

För övrigt var det ju någon, antar jag, man (Utter) som i en tråd jag följde klagade på utseendet på Salomons efterföljare till 920.

Av alla produkter man kan ogilla utseendet på känns en bindning som knappt någon använder som en väldigt obskyr hang-up.

Tillbaka
Topp