Ni herrar som tror att det bara är pg.a. efterfrågan som damskidsortimentet (inkl. kläder) ser ut som det gör, ni har fel. Jag har flera gånger, yterst motvilligt, "tvingats" köpa blommiga saker och kläder, helt enkelt för att det är det enda som finns i min storlek. Jag hade såklart kunnat sy själv, eller sy om, men med dunhandskar är det rätt knöligt, jag har varken tid eller ork, då blir det till att bita ihop och acceptera att jag som tjej är "tvungen" att se ut som en tjej.
Pjäxor: ingen vettig människa köper pjäxor efter hur de ser ut. Som tjej åker man då på att köpa det som finns, ofta designat av machomän i Frankrike/Italien/Schweiz, där kvinnor är kvinnor och män män och man verkar behöva ha en innehållsdeklaration i form av blommönster och rosa för att förstå vad som är vad. Eller vad det nu beror på. Ofta FINNS det inga snygga pjäxor att köpa om man är tjej. Då får man köpa fula, blingiga. Mina förra var pärlorlemorfärgade med blommor OCH tribalmönster, och med päls i skaften (den var i o f s väldigt skön, rekommenderas!).
Nu talar jag design, inte prestanda. Jag vill inte ha de hårdaste pjäxorna (inte de mjukaste heller), så att hitta dampjäxor av rätt typ är inga problem för mig.
Har för övrigt precis köpt ett par blommiga skidor som jag tycker är rätt fula (Völkl Kiku 2012-13), men vad gör man, de är bra skidor. Tyvärr designade för blingtjejer, men jag kompromissar hellre med utseende än prestanda.
Sen står man där i backen med blommiga vantar och skidor, helt ofrivilligt. Kanske kan lura nån machoman att man är en "riktig" tjej i alla fall ;-)