[Artikel] Innerskon Atomic Mimic - domen efter 100 åkdagar

Aha - en gåpjäxa. Atomic säljer bara sprutinnerskon med pjäxor utan gåläge.
Så du får du köpa den lös - typ 4000 kr. Jag provade innerskorna i mina gåpjäxor i helgen (Atomic Hawx Ultra XTD) och det va magiskt. Skillnaden är enorm mot den ordinarie. Så klart värt om du håller dig till kortare turer och vill höja både komfort och prestanda på dina Nordica.

Lättast är att dra hem de från Atomics egna webstore. Annars är det bara snacka med valfri återförsäljare som har Atomic :)

Prestandamässigt är dessa i mitt tycke, och från andra jag snackade med i industrin, ett steg uppåt från Intuition. Framförallt så levererar dessa samma prestanda dag ut och dag in.

Intuition må vara de innerskor som håller bäst, men de varianterna för turande, e.g. Pro-tour, levererar inte samma prestanda utför. De är lättare och har kortare livslängd, men om de 150 gramen är viktigare än prestanda och hållbarhet är Intuition i det fallet ett bra val :)
Fortfarande en bättre idé med dessa Mimic än intuitions egna? Vill få lite bättre omslutning och fotgrepp i ett par Dynafit Radical Pro 🤞

Fortfarande en bättre idé med dessa Mimic än intuitions egna? Vill få lite bättre omslutning och fotgrepp i ett par Dynafit Radical Pro 🤞
Beror på vad du prioriterar högst. Prestanda och livslängd så är svaret ja. Gåläge/vikt, svar nej :)

Beror på vad du prioriterar högst. Prestanda och livslängd så är svaret ja. Gåläge/vikt, svar nej :)
Hur mycket ger man upp i gåläget? Söker bättre passform och prestanda, kan ev kompromissa lite på gåläget, men inte alldeles för mycket för då kunde jag lika gärna köpt hawx xtd, cochise eller Tigard :)

Hur mycket ger man upp i gåläget? Söker bättre passform och prestanda, kan ev kompromissa lite på gåläget, men inte alldeles för mycket för då kunde jag lika gärna köpt hawx xtd, cochise eller Tigard :)
Skulle nog påstå att det inte är så mycket. Jag har kört mimicen i backlands i några år utan att tycka att det är något problem.

En fråga till er som kör med Mimic XTD:
Den verkar saknar snören? Inget ni saknar? Tycker framförallt när jag går är det så mycket trevligare att kunna drar ihop innerskon...

Är väl denna ni kör? https://www.atomic.com/en-se/shop-e...platinum-liner-men-aze001804.html#color=34765

Någon som testade att sätta in öljetter?

Lite sugen att byta ut mina 5 år gamla intuition som packade ihop för ett tag sedan, men blev fixad med lite extra skum...

Edit: Hur är Backland innerskon? Är det samma kvalite på de?

En fråga till er som kör med Mimic XTD:
Den verkar saknar snören? Inget ni saknar? Tycker framförallt när jag går är det så mycket trevligare att kunna drar ihop innerskon...

Är väl denna ni kör? https://www.atomic.com/en-se/shop-e...platinum-liner-men-aze001804.html#color=34765

Någon som testade att sätta in öljetter?

Lite sugen att byta ut mina 5 år gamla intuition som packade ihop för ett tag sedan, men blev fixad med lite extra skum...

Edit: Hur är Backland innerskon? Är det samma kvalite på de?
Den länkade innerskon verkar ha fast plös, dvs inte fastsatt med kardborre, även om det står i beskrivningen. Välj hellre en med utbytbar plös. Mina plösar gick sönder efter ca 15 skiddagar.
20240319_154413_Original.jpeg

Fick dock nya innerskor efter reklamation och då betalade jag mellanskillnaden till modellen med utbytbar plös och köpte även lågvolymplös pga mina spagettifötter.
Fick behålla de gamla innerskorna så de byggde jag om så att de också har utbytbar plös, så nu har jag två par innerskor 😁

Ombyggda gamla. Höger sko med ditsatt plös:
IMG_0115.jpeg

Satte även dit öglor för snörning på de gamla. De nya hade redan det.

IMG_0147.jpeg

Den länkade innerskon verkar ha fast plös, dvs inte fastsatt med kardborre, även om det står i beskrivningen. Välj hellre en med utbytbar plös. Mina plösar gick sönder efter ca 15 skiddagar.
Visa bilaga 34454

Fick dock nya innerskor efter reklamation och då betalade jag mellanskillnaden till modellen med utbytbar plös och köpte även lågvolymplös pga mina spagettifötter.
Fick behålla de gamla innerskorna så de byggde jag om så att de också har utbytbar plös, så nu har jag två par innerskor 😁

Ombyggda gamla. Höger sko med ditsatt plös:
Visa bilaga 34455

Satte även dit öglor för snörning på de gamla. De nya hade redan det.

Visa bilaga 34456
Hur mycket bygger low volume-plösen över fotryggen? Liten sugen på den men har hög fotrygg och smala vader

Hur mycket bygger low volume-plösen över fotryggen? Liten sugen på den men har hög fotrygg och smala vader
Lite svårt att mäta på ett bra sätt, men jag tycker inte det är någon jättestor skillnad. Är nog max ett snäpp på andra spännet.
Du borde kanske hellre ha sprutplös. Jag har funderat på att skaffa det för jag får lätt ont i mina smala skenben.
Annars kanske dessa kan vara värt att testa: https://www.atomic.com/en-se/shop-emea/product/performance-leg-pad-large-aze001482.html#color=34924

Tillbaka
Topp