[Artikel] Ischgl – storslagen skidåkning och magisk afterski 

Redaktionen

Aktiv medlem
Ischgl-pistrav-1000x558.jpg

Är du sugen på ett av alpernas största skidområden, näst intill obefintliga liftköer och en afterski som får de flesta andra skidorter att blekna? Välkommen till Ischgl. 

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera Ischgl! Försök bara inte att tajma utbrottet av en global pandemi just veckan du åker dit så är du safe. :D

PisteCarver

Aktiv medlem
Ischgl är jättefint.
Tyvärr har stället på senare år blivit extremt ”up-market”, och hotellen är väldigt dyra i förhållande till många andra orter i Österrike (Serfaus har tyvärr också blivit likadant).
Av den anledningen väljer jag andra orter där jag får mer ”bang for the buck”.
Frukost-pension i Ischgl kostar ungefär som 3* Hotell med halvpension i Zillertal.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera Ischgl! Försök bara inte att tajma utbrottet av en global pandemi just veckan du åker dit så är du safe. :D
Är nog när det gäller just det, den säkraste skidorten i Alperna.
Har läst nånstans att andelen av befolkningen i Ischgl som har antikroppar, är högre än någon annanstans (av förklarliga skäl).

fredw

Aktiv medlem
Ischgl är jättefint.
Tyvärr har stället på senare år blivit extremt ”up-market”, och hotellen är väldigt dyra i förhållande till många andra orter i Österrike (Serfaus har tyvärr också blivit likadant).
Man kan ju bo i Landeck så har man 30 minuter med bil/buss till både Ischgl och Serfaus! :) Och ännu närmare till både Kappl och... vad heter det nu... St Anton! Stackars människor i Landeck, alldeles för mycket att välja på! :giggle:
Men PC har rätt, för varje år blir det fler och fler för oss svenskar mindre kända områden i alperna som håller för många veckors fin skidåkning.

PisteCarver

Aktiv medlem
Men PC har rätt, för varje år blir det fler och fler för oss svenskar mindre kända områden i alperna som håller för många veckors fin skidåkning.
Richtig!
Jag har bokat Nauders som numera har ett gemensamt liftkort med Vinschgau orterna i Südtirol inkl Sulden am Ortler med skidåkning upp till 3250 möh.
Den lilla skidorten Trafoi ingår också, där kan man åka och hälsa på legendaren Gustav Thöni, som driver ett litet familjehotell på orten.

MnO

Aktiv medlem
Ischgl skulle behöva ta bort hälften av pisterna för att bli riktigt bra igen. Jag har aldrig sett ett berg där det pistas så stor del av de bra åkbara ytorna. Jag gjorde en säsong där i början av 2000-talet och det var ett problem redan då. Jag tog ett par dagar där nu typ 15 år senare för att konstatera att i princip alla bra offpiståk var ersatta med pister. Men visst... det finns en del kvar att göra ändå.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp