Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Italien inför hjälmtvång för alla skidåkare – böter på 200 euro
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1322833" data-attributes="member: 144594"><p>Litet onödigt tänker jag eftersom de flesta numera bär hjälm. Att det var de mest avancerade åkarna som började använda hjälm allt oftare blev ju ett utmärkt naturligt sätt utan tvång.</p><p></p><p>Men jag tolkar detta mest som ett sätt att "skydda" nybörjare som ännu inte greppat hur mycket man kan slå sig även om man "bara" slår huvudet i blå-is i låg fart, eller glider ur stolliften vid påstigningen etc etc Mitt eget värsta fall var när jag stod på snowboard dödstrött i en liftkö och föll handlöst rakt bakåt. Hjälmen räddade mig från en garanterad hjärnskakning, och även måttliga såna kan ge livslånga problem. </p><p></p><p>Och så kan man ju bli påkörd av ett högfarts-blåbär även om man själv (tror att man) aldrig ramlar. Även det en viss anledning till tvång - att minska risken för besvärlig ansvars-/skadeståndsproblematik.</p><p></p><p>Som sagt, mest symbolpolitik i nuläget. Men det var bra att de var tidiga i Italien med hjälmtvång till barn.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1322833, member: 144594"] Litet onödigt tänker jag eftersom de flesta numera bär hjälm. Att det var de mest avancerade åkarna som började använda hjälm allt oftare blev ju ett utmärkt naturligt sätt utan tvång. Men jag tolkar detta mest som ett sätt att "skydda" nybörjare som ännu inte greppat hur mycket man kan slå sig även om man "bara" slår huvudet i blå-is i låg fart, eller glider ur stolliften vid påstigningen etc etc Mitt eget värsta fall var när jag stod på snowboard dödstrött i en liftkö och föll handlöst rakt bakåt. Hjälmen räddade mig från en garanterad hjärnskakning, och även måttliga såna kan ge livslånga problem. Och så kan man ju bli påkörd av ett högfarts-blåbär även om man själv (tror att man) aldrig ramlar. Även det en viss anledning till tvång - att minska risken för besvärlig ansvars-/skadeståndsproblematik. Som sagt, mest symbolpolitik i nuläget. Men det var bra att de var tidiga i Italien med hjälmtvång till barn. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Italien inför hjälmtvång för alla skidåkare – böter på 200 euro
Tillbaka
Topp