[Artikel] Italien inför hjälmtvång för alla skidåkare – böter på 200 euro

Redaktionen

Aktiv medlem
pexels-jeshoots-7522-1000x667.jpg

Italien inför krav på hjälm med start denna vinter – den som inte följer reglerna riskerar böter på 200 euro.

Läs hela artikeln:

Litet onödigt tänker jag eftersom de flesta numera bär hjälm. Att det var de mest avancerade åkarna som började använda hjälm allt oftare blev ju ett utmärkt naturligt sätt utan tvång.

Men jag tolkar detta mest som ett sätt att "skydda" nybörjare som ännu inte greppat hur mycket man kan slå sig även om man "bara" slår huvudet i blå-is i låg fart, eller glider ur stolliften vid påstigningen etc etc Mitt eget värsta fall var när jag stod på snowboard dödstrött i en liftkö och föll handlöst rakt bakåt. Hjälmen räddade mig från en garanterad hjärnskakning, och även måttliga såna kan ge livslånga problem.

Och så kan man ju bli påkörd av ett högfarts-blåbär även om man själv (tror att man) aldrig ramlar. Även det en viss anledning till tvång - att minska risken för besvärlig ansvars-/skadeståndsproblematik.

Som sagt, mest symbolpolitik i nuläget. Men det var bra att de var tidiga i Italien med hjälmtvång till barn.

Det är väl OK att de inför den lagen tycker jag, inte mycket att bråka om (det är bara vid sommarskidåkning som det blir lite svettigt ☀️⛷️😅).
Ingen gnäller numera på bilbälteslagen som infördes 1975 (och bilbälte i baksätet 1988).

Undra om det även gäller en svettig topptursdag på en snällare tur i Italien när man valt att lämna hjälmen hemma.

Kan väl tycka det är lite som att man inte får åka med barn i bärsele i Sverige längre. Varken utan hjälm eller med bärsele är särskilt klokt, frågan är bara om förbud är rätt väg att gå. Jag tror inte det.

Senast ändrad:
Undra om det även gäller en svettig topptursdag på en snällare tur i Italien när man valt att lämna hjälmen hemma.

Kan väl tycka det är lite som att man inte får åka med barn i bärsele i Sverige längre. Varken utan hjälm eller bärsele är särskilt klokt, frågan är bara om förbud är rätt väg att gå. Jag tror inte det.

Det verkar bara gälla i pister och markerade skiroutes. Men jag letar förgäves (ännu) efter själva lagtexten...

Jag känner mig naken utan hjälm, men är det någonstans jag kör utan så är det i Italien;
Några åk i solen ofta i kombo med en liten topptur och sen på en uteservering med en aperol i handen. Då är hjälmen mest i vägen

Jag känner mig naken utan hjälm, men är det någonstans jag kör utan så är det i Italien;
Några åk i solen ofta i kombo med en liten topptur och sen på en uteservering med en aperol i handen. Då är hjälmen mest i vägen

Ja man ser ju på din avatar att du gärna tar av den! :LOL: Tror iofs inte de har hjälmtvång på uteserveringarna? ;) Fast man vet ju aldrig, med tanke på reglerna om badmössa...

Det är viktigt att åka under ca 30 km/h för att hjälmen ska hjälpa något.

Du behöver nog inte ha den när du dricker aperol på uteserveringen!

Så du tror inte hjälmen hjälper om du ramlar i 100 km/h och rullar och glider ned en backe?
Det kan den göra, men det kan också vara som så att den är för klen och det blir ändå en allvarlig skallskada. Hjälm eller ej spelar inte heller någon roll om det är nacken som bryts.
Alltså hjälm på är bra, men det finns många situationer där den inte gör någon skillnad.

Vet att det inte tas emot väl hos många, men att förbjuda människor att åka lagg utan hjälm är det dummaste jag hört. Snart är det väl lag på att man ska ha något svampigt ryggskydd, som folk tror kan förhindra att man bryter ryggen. Kanske någon form av höft- och lårbensskydd? List goes on… Vore det inte bättre om alla fick lära sig att det kan vara farligt att åka skidor? I synnerhet i pisten då man åker ”mot” idioter i hockeyutrustning som tror att de överlever allt

Det kan den göra, men det kan också vara som så att den är för klen och det blir ändå en allvarlig skallskada. Hjälm eller ej spelar inte heller någon roll om det är nacken som bryts.
Alltså hjälm på är bra, men det finns många situationer där den inte gör någon skillnad.
Tror du att tex Kilde skulle åka ner Hahnenkamm utan hjälm om den möjligheten fanns?

Vet att det inte tas emot väl hos många, men att förbjuda människor att åka lagg utan hjälm är det dummaste jag hört. Snart är det väl lag på att man ska ha något svampigt ryggskydd, som folk tror kan förhindra att man bryter ryggen. Kanske någon form av höft- och lårbensskydd? List goes on… Vore det inte bättre om alla fick lära sig att det kan vara farligt att åka skidor? I synnerhet i pisten då man åker ”mot” idioter i hockeyutrustning som tror att de överlever allt

Idealet är väl att man får göra som man vill. Men vi får kanske stå ut med sådant här i våra välfärdsstater på gott och ont. Om du blir påkörd av ett blåbär och blir förlamad (eller arbetsoförmögen pga kronisk huvudvärk) resten av livet så är det vi andra som får betala din vård och ditt uppehälle livet ut. Och visst minskar en hjälm risken för sådana skador.

Tycker man kan ha hjälmtvång på alla.

Den allvarligaste skidolyckan jag vart med om var när jag själv åkte relativt långsamt och blev påkörd bakifrån av en störtloppsåkande man.
Trots hjälm och ryggskydd fick jag en rejäl hjärnskakning och sydde 7 stygn. (Kanske snarare tack vare hjälm och ryggskydd som det inte blev värre!)
Hjälmen sprack från framkant upp till mitten på hjässan.
Kasst med hjärnskakning när man är på offpistvecka med UCPA och det har snöat mycket..

Det var just i Italien som jag upptäckte att alla hade börjat åka med hjälm.
Det hade gått några år utan att jag hade åkt skidor och just under den tiden hade alla börjat med hjälm så jag kom till Cortina med min mössa och alla tittade konstigt på mig. 😄

Frågan är var man ska dra gränsen. Duscha i ett badkar utan hjälm!? Galet! Köra bil utan hjälm!? Idiotiskt! Flyga utan hjälm?! Du skämtar! Ta ut hunden på en promenad, utan hjälm? Vad i helv… Och om vi vill få ner kostnaderna för samhället som de få olyckorna ger upphov till är det kanske bäst att förbjuda alltihop. Adrenalinkickar borde också förbjudas. Helt livsfarligt!

Frågan är var man ska dra gränsen. Duscha i ett badkar utan hjälm!? Galet! Köra bil utan hjälm!? Idiotiskt! Flyga utan hjälm?! Du skämtar! Ta ut hunden på en promenad, utan hjälm? Vad i helv… Och om vi vill få ner kostnaderna för samhället som de få olyckorna ger upphov till är det kanske bäst att förbjuda alltihop. Adrenalinkickar borde också förbjudas. Helt livsfarligt!
Du kan ju söka adrenalinkickar och ändå vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder, tex hjälm.
Det handlar väl snarare om att inte utsätta sig för en onödig skaderisk. Tex att barn och äldre kan behöva halkskydd i ett badkar, broddar på skor, hjälm vid cykling.

Du kan ju söka adrenalinkickar och ändå vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder, tex hjälm.
Det handlar väl snarare om att inte utsätta sig för en onödig skaderisk. Tex att barn och äldre kan behöva halkskydd i ett badkar, broddar på skor, hjälm vid cykling.
Nu var det kanske inte adrenalinet som var grejen. Utan snarare att man tvingas använda hjälm när man ska åka skidor, och var man ska dra gränsen för när något anses så farligt (och samhällsekonomiskt kostsamt) att man förbjuder det. På alla sätt och vis är det väl rimligare att förbjuda sprit än att förbjuda folk att åka skidor utan hjälm.

På alla sätt och vis är det väl rimligare att förbjuda sprit än att förbjuda folk att åka skidor utan hjälm.
Absolut, hade alkohol upptäckts i nutid hade den blivit förbjuden direkt.
Men sånt vill jag inte tänka på. Då skulle vi få göra som Eva Ekeblad och odla potatis som bara den. Med eller utan hjälm på.

Absolut, hade alkohol upptäckts i nutid hade den blivit förbjuden direkt.
Men sånt vill jag inte tänka på. Då skulle vi få göra som Eva Ekeblad och odla potatis som bara den. Med eller utan hjälm på.
Tror vi tänker ganska lika, men det är svårt att kommunicera på internet… Klart att det är bra med hjälm när man åker lagg! Men att göra det olagligt att åka utan är i min mening att ta det lite för långt

Nu var det kanske inte adrenalinet som var grejen. Utan snarare att man tvingas använda hjälm när man ska åka skidor, och var man ska dra gränsen för när något anses så farligt (och samhällsekonomiskt kostsamt) att man förbjuder det. På alla sätt och vis är det väl rimligare att förbjuda sprit än att förbjuda folk att åka skidor utan hjälm.
Handlar ju mer om att minska risker för skador som faktiskt är undvikbara utan att inkräkta för mycket på aktiviteten. Ex Halo på F1 bilarna, säkerhetsbälte. Att köra bil är något man behöver göra, men att göra det utan bälte och att köra påverkad är förbjudet då det signifikant höjer risken. Totalförbud för alkohol och bilkörning är dumt, men som kombination är det ett rätt bra förbud.

Typ som Niki Lauda sa, ""I accept that every time I get into my car, there's 20% chance I could die and I could live with it, but not one percent more!"

Lite OT
Men trots högre riskvilja så var det James Hunt som drog det kortaste stråt ang olyckor.
Men Niki skulle nog önskat mer säkerhet var obligatoriskt

Tillbaka
Topp