[Artikel] Kossor & Kabiner i Engelberg

Redaktionen

Aktiv medlem
33B4668_lr-750x380.jpg

Små kabinliftar, stora berg och härliga bondkaraktärer. I schweiziska Alperna är det aldrig långt till nästa ”Buurebähnli” som de privatägda miniliftarna kallas.

Läs hela artikeln:

@Rajden Härligt att höra, vi tuffar vidare! Om du inte är livrädd för kor, som jag, så är det en sjukt cool avstickare nån eller ett par dagar i Engelberg.

@TStyle Hej! Vi ser, trots ganska bra täckning tidigare, ett fortsatt starkt intresse för att läsa om Engelberg. Det finns ett antal skidorter i Alperna som på något sätt liksom aldrig slutar locka, det är platser som St Anton, Chamonix, Engelberg och Verbier för att nämna några. Många skidåkare har också varit på dessa skidorter själva och har därför en egen relation till platsen. Då är det ofta spännande att läsa om platsen och se bilder. Från redaktionellt håll försöker vi i möjligaste mån att hitta nya vinklar och historier om dessa Alpklassiker. Just detta reportage kände vi passade ganska perfekt in i dettta: en klassisk, väldigt populär ort i Schweiz som får en ny, ladugårdsluktande, lite schnapsstinkande och - som alltid - puderindränkt story om sig. Samtidigt vill vi givetvis också bryta ny mark och skriva om nya orter, redan nu kan jag lova att så kommer att ske under vintern med reportage från bland annat Grönland, några små okända orter i Japan, Slovakien och tidigare hos oss icke särskilt omskrivna topptursställen i Norge som Vattnahalsen, Førde, och Romsdalen-Isfjorden-Molde (sistnämnda ligger live nu!) samt Kirgizistan.
"Tyvärr" kan jag också meddela att vi redan beställt ett par saker om... Engelberg. Hoppas att du håller ut! Och om du, eller någon annan, har tips på något som ni vill läsa om - må så vara personporträtt, reportaget, produkt eller annat - dra ett mail till vår redaktion redaktionen (a) freeride.se

Äsh, det är väl överlag inget fel med Engelberg. Känns kanske bara lite fantasilöst att älta denna ort om och om igen.
Finland har jag aldrig läst om. Eller kör en studie i vitt med Abisko, Björkliden, Riksgränsen, Narvik och vidare norrut. Kanske finns något att skriva om Sochi? Inte vet jag, ni gör ett bra jobb, men Svenskorten Engelberg kommer säker överleva och fortsätta att vara Zlatan för många skidåkare i just Sverige även om inte fler artiklar publiceras på ett tag om orten :-)
(Norge låter lovande, topptur finns det väl en del gömda pärlor av i Sverige också).

@TStyle Toppen! Vi tar med oss dina förslag, samt kritik och beröm! Nu håller vi tummarna för att vintern 2019 blir minst lika bra snömässigt som 2018, ja och även då för Riksgränsen och orterna allra längst norrut!

Ja åk gärna norrut och reka. Jag har själv inte varit norrut på 20år, det kanske hänt något som skulle kunna locka upp folk, eller så är det lika öde som innan vilket också kan locka. Win-win :-)

Tillbaka
Topp