[Artikel] Krönika: Flytta, för bövelen!

Begår en vedervärdig synd nu när jag drar upp denna gamla tråd, men det skiter jag i 😆
Ni som flyttat till en norsk skidort eller övriga Norge, hur har ni upplevt "svenskhatet" särskilt under pandemin?

Existerar inte öht (vad jag upplevt) i Tromsø i alla fall.
Min tidigare erfarenhet av "svenskhat" etc är att det räcker att en person säger något som låter litet dumt så når det Aftonblaskans löpsedel i förvrängd version. Tidningarna inte bara älskar sånt, de skapar, hetsar och förstärker det.

Begår en vedervärdig synd nu när jag drar upp denna gamla tråd, men det skiter jag i 😆
Ni som flyttat till en norsk skidort eller övriga Norge, hur har ni upplevt "svenskhatet" särskilt under pandemin?
I våras när vi hade ett snabbt ärende i Trondheim och sen fortsatte med svensk bil söderut genom Norge fick vi helt klart onda ögat, folk tutade etc.

Jag har både Sverige och Norge som arbetsområde, och pandemin/gränsen har ställt till det rejält. Vissa norska butiker jag borde ha besökt i jobbet vill överhuvudtaget inte velat veta av mig, trots att jag faktiskt bor i Trondheim. Där har "svenskskammen" märkts en del faktiskt.

Senast ändrad:
Synd det där med Norge. Tittade just på förmiddagssolen gå upp över nästan 1 meter nysnö i Dolomiterna (se t ex denna webkamera) och fick en intensiv känsla av att bo på fel ställe...

Helt apropå efter reaktioner i andra trådar bumpar jag den här krönikan och tråden. Knappast varit bättre läge att flytta närmare bergen, eller? Visat sig de senaste två åren att man kan jobba från vilket ställe som helst om man har uppkoppling (ok, kanske mindre utpräglat i SE?), och stark trend att byta jobb just nu (igen, mindre utpräglat i SE?).
Om någon behöver tips eller råd för flytt till utsikt från vardagsrummet mot berg högre än Galdhøpiggen är det bara säga till. ;)

Helt apropå efter reaktioner i andra trådar bumpar jag den här krönikan och tråden. Knappast varit bättre läge att flytta närmare bergen, eller? Visat sig de senaste två åren att man kan jobba från vilket ställe som helst om man har uppkoppling (ok, kanske mindre utpräglat i SE?), och stark trend att byta jobb just nu (igen, mindre utpräglat i SE?).
Om någon behöver tips eller råd för flytt till utsikt från vardagsrummet mot berg högre än Galdhøpiggen är det bara säga till. ;)
Varför ha berg på högre höjd när de kan sträcka sig ner till havet istället? Gör det ju bara jobbigare att gå på tur!

Lustigt att tråden återupplivades just nu. Håller precis på att lämna mitt gamla liv för att flytta till Åre. Såg att jag skrev i tråden första gången redan i september 2019. Så det var ju inte en dag för tidigt 🥳

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp