Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lära barn åka skidor – 10 steg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MikaelBrink" data-source="post: 1311963" data-attributes="member: 161483"><p>Är det verkligen rätt metod att lära barn (och vuxna) att ploga först, när man sedan måste lära sig att inte ploga? Jag förstår att det är den enklaste metoden att lära ut och komma igång, men det är också det som sedan håller folk tillbaka till att bli säkra skidåkare. Med plogsvängar kan du aldrig vara säker på att du kan få stopp oavsett situation och hur brant det än är. Jag tänker att det kan vara rentav farligt att lära ut att ploga, då man kan få upp för hög fart för att kunna stanna. Jag förespråkar istället att man börjar med att lära sig att skråa/kana i sidled för att på så sätt kunna kontrollera farten precis som man tvingas lära sig snowboard. Kan man sedan skråa åt båda hållen är inte svängen mellan lika livsavgörande och blir mer korrekt från början. Bakgrunden till min skeptiska syn på plogning kommer från att jag känner så många osäkra skidåkare som aldrig verkar bli bättre trots många skidresor . Samtliga av dessa plogar under åkning och verkar leda till att dom aldrig lär sig att göra snabba stoppsvängar, vilket är avgörande för att bli en bra skidåkare. Det verkar även var helt hopplöst att korrigera detta i senare ålder enligt min erfarenhet. Så varför lära sig fel från början, eller är det jag som har missat något?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MikaelBrink, post: 1311963, member: 161483"] Är det verkligen rätt metod att lära barn (och vuxna) att ploga först, när man sedan måste lära sig att inte ploga? Jag förstår att det är den enklaste metoden att lära ut och komma igång, men det är också det som sedan håller folk tillbaka till att bli säkra skidåkare. Med plogsvängar kan du aldrig vara säker på att du kan få stopp oavsett situation och hur brant det än är. Jag tänker att det kan vara rentav farligt att lära ut att ploga, då man kan få upp för hög fart för att kunna stanna. Jag förespråkar istället att man börjar med att lära sig att skråa/kana i sidled för att på så sätt kunna kontrollera farten precis som man tvingas lära sig snowboard. Kan man sedan skråa åt båda hållen är inte svängen mellan lika livsavgörande och blir mer korrekt från början. Bakgrunden till min skeptiska syn på plogning kommer från att jag känner så många osäkra skidåkare som aldrig verkar bli bättre trots många skidresor . Samtliga av dessa plogar under åkning och verkar leda till att dom aldrig lär sig att göra snabba stoppsvängar, vilket är avgörande för att bli en bra skidåkare. Det verkar även var helt hopplöst att korrigera detta i senare ålder enligt min erfarenhet. Så varför lära sig fel från början, eller är det jag som har missat något? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lära barn åka skidor – 10 steg
Tillbaka
Topp