Det jag tog med mig från att läsa och gå utbildningar är att lutningen är det som jag har enklast kontroll över. Att analysera och bedömer snötäcket är svårt. Sen är väl frågan om man orkar gräver hål för ett så pass kort åk?
Den där slutningen är väldigt brant, pekar åt nordost, dvs är oftast i lä. Det är två varningstecken som få mig att i första hand avtså från att åker där. Som sagt, jag åkte den också för ett år sen. Men det efter att har åkt på många andra ställe och testat snön lite här o där. Och tyvärr även för att många andra har åkt där innan. Svårt att kommer undan de tankerna. Känslan var inte bra, inte säkert. Så jag körde det en gång och inte igen. Och hade fullt utrustning, dvs transceiver, sond och spade med mig, partnern likaså.
Så till din fråga, även om jag anser mig som jätteamatör, det man skulle har upptäckt är att det är rejält brant, att det är en terrängfälla längs ner och att det däremend ska bara åkas om man har koll och utrustning.
Utbilda sig är det bästa man kan göra... Boken är kanon. Kursen också, men svårt med tid o pengar om man har familj... har man inte koll ska man vara ännu försiktigare. Jag har bara lite koll, så jag åker inte brant i offpist.