[Artikel] Lavin i trysil: dotter och pappa tagna

Redaktionen

Aktiv medlem
Skarmavbild-2021-01-25-kl.-10.14.42-1000x523.jpg

Rune Røsten och hans dotter Hillevi drogs med i en lavin i Trysil. Ingen av dem bar lavinutrustning men lyckligtvis överlevde båda mirakulöst. Hela händelseförloppet fångades på film från pappa Runes hjälmkamera. 

Läs hela artikeln:

Simon_b

Ny medlem
Skrämmande incident, men förhoppningsvis tänkvärt för många som åker offpist utan varken kunskap eller utrustning..

Intressant val av bilder till artikeln med en hårt satsande kille som droppar klippor, utan hjälm?

farsan56

Aktiv medlem
Skrämmande, hur tänkte han där? Tar med sig ett barn ut och skär upp en brottkant i så brant terräng. Totalt ansvarslöst.
Men tur som en tokig.
Bra att det mot alla odds slutade lyckligt.

pd

Aktiv medlem
Skrämmande, hur tänkte han där?

Jag hoppas att han hade noll koll. "Det var så nära pisten så där förväntar man sig ju inte att det skall kunna gå några laviner." Alternativet vore riktigt skrämmande.

Som fd novis med noll koll så kan jag förstå honom. Titta på pistkartan. Ja, där är en svart pist och en symbol som säger 45 graders lutning vilket båda är feta varningssignaler om man sett ens den mest grundläggande introduktionsvideon om laviner på Youtube och kan få ihop ett och ett till två. Men för en pistturist finns det absolut ingenting på pistkartan som berättar om faran för laviner. Jämför med t.ex. Åres pistkarta där det finns lavinsymboler som både varnar och väcker nyfikenhet. Hade de även fått med en länk till typ lavinprognoser.se så hade det ju varit full pott.

Bultfeber

Aktiv medlem
Tycker inte man kan belasta pappan för det.

Området dom åker i är väl inom skidområdet med pister både över och under.

Det är Skistar som skall ha skit för det. Hur kunde dom öppna upp för åkning innan pistområdet var lavinsäkrat?

fati

Aktiv medlem
Vi var i Trysil förra året då det snöade rejält i 2.5 dygn. Noll sikt. Ganska lite vind dock.
När det sprack upp så undrades jag väldigt mycket över hur uppkört just detta område redan var. Jag var i samma slutning 2 dygn efter sista snöfall och efter att har kollat hur snön är just där. Ändå kändes det inte helt safe. Väldigt brant som övergår till hel platt och skog. Längst upp på toppen med några klippor... Jag tycker man behöver inte mycket mera varningstecken än det.
Med detta sagt instämmer jag att lite mer varning på pistkartan och kankse nån rep skulle förtydliga faran. De som har utrustning och koll var nog troligtvis inte där. De flesta underskattar de svenska och norska bergen. Framförallt faran i skidområden. Finns många (även i min familj!) som undrar varför jag alltid kör med full utrustning, även i Sälen och Trysil osv, men incident som denna bekräftar mig i det att man ska har det, iaf om man vill köra offpist, även om det bara är bredvid backen.
Att dö i en lavin är onödigt. Att dö i en liten lavin bredvid backen bara för att man är bragravd nån decimeter men inte har transceiver är ännu mera onödigt...

//Fabian

fati

Aktiv medlem

Det är Skistar som skall ha skit för det. Hur kunde dom öppna upp för åkning innan pistområdet var lavinsäkrat?
Jo, det tycker jag. Vi behöver inte fler förbud och regler. Vi behöver att var och en tänker efter var hen gör.
Instämmer dock att en liten varning hade kanske hjälpt. Skulden är dock klart hos pappan.

fredw

Aktiv medlem
Jo, det tycker jag. Vi behöver inte fler förbud och regler. Vi behöver att var och en tänker efter var hen gör.
Instämmer dock att en liten varning hade kanske hjälpt. Skulden är dock klart hos pappan.
Om detta område och tillfälliga snö/väderförhållanden etc gav så många varningssignaler som ni säger så borde i första hand Skistar ha säkrat/spärrat det. Om inte ens proffsen reagerar (förrän i efterhand..) så är det ett tecken på att det är för mycket begärt av kreti och pleti.
Gäller väl ännu mer om det handlade om ett område där en lavin kan flyta ut i pist nedanför?

fati

Aktiv medlem

" All skidåkning utanför märkta och preparerade nedfarter anses som offpist och sker på egen risk. "

" Var alltid sökbar! Ha alltid med dig lavinsäkerhetsutrustning (Transceiver, Sond, Spade, Ballongsäck, RECCO) samt att du är utbildad i och regelbundet övar kamraträddning. "

" SkiStar Trysil bedriver bekämpning av lavinfara i lavinterräng dit man kan glida från en öppen lift/nedfart tillbaka till en öppen lift/nedfart. Trots det kan man aldrig helt säkert säga att dessa sluttningar är säkra att åka i. "

" Respektera indikerad lavinfara och försäkra dig om att du har den kunskap som krävs för att bege dig utanför markerade områden och för bedömningen av lavinfara. I terräng med mer än 20-30 graders lutning är risken ständigt närvarande, även om andra har åkt skidor i området. "

Med hänsyn till detta, vem gjorde flera fel? Som sagt, instämmer att en generell varning hade varit bra eftersom slutningen är farligt, brant med terängfälla längst ner. Men, ansvaret ligger hos pappan/ åkaren så fort man lämnar markerat backe och jag tycker det är bra.

sajo

Medlem
Är det någon som vet om det var en lavinvarning den dagen? Vad var det för värde på "lavinskalan".

fati

Aktiv medlem
Tyvärr sträcker sig inte de norska lavinprognoser till trysil och skistar verkar inte visa historik på sina prognoser. Här är dock prognosen för resten av norge, där det var en 3a.
1611743567665.png

fredw

Aktiv medlem
Med hänsyn till detta, vem gjorde flera fel? Som sagt, instämmer att en generell varning hade varit bra eftersom slutningen är farligt, brant med terängfälla längst ner. Men, ansvaret ligger hos pappan/ åkaren så fort man lämnar markerat backe och jag tycker det är bra.

Jag vet inte vem som gjorde flera fel, proffsen hos Skistar eller pappan. Jag instämmer i att pappan gjorde fel, och det är ju han och hans dotter som råkar illa ut på eget ansvar.
Men det framgår inte om Skistar har tagit detta på allvar, mot bakgrund av vad de själva skriver: " SkiStar Trysil bedriver bekämpning av lavinfara i lavinterräng dit man kan glida från en öppen lift/nedfart tillbaka till en öppen lift/nedfart. "
Jaha? Man undrar vad de gjort för att "bekämpa lavinfaran", som i denna tråd beskrivs som uppenbar vid denna plats och tidpunkt? Eller är det bara ngt man skriver för att frånskriva sig ansvar?

Det verkar vara en plats och tid där man borde haft tydlig lokal avspärrning med varning för lavinfara. Eller? Som man brukar se på motsvarande platser på andra ställen. Kanske fanns sådant men det är väl inte så troligt eftersom det inte framgår.

Min löst underbyggda slutsats är att Skistar i detta fall inte bedrivit någon märkbar "bekämpning av lavinfara i lavinterräng dit man kan glida från en öppen lift/nedfart tillbaka till en öppen lift/nedfart".

Hawk100

Aktiv medlem
Det är ju inte första gången det går laviner längs den bergsryggen....
För ett 20-tal år sedan dog väl en elev på skidlärarlinjen som åkte i området har jag för mig!

Tatis

Medlem
Pappan borde haft koll på att detta är ett lavinfarligt område. citat från artikeln
" Söndagen den 10 januari befann sig Rune Røsten och hans dotter Hillevi Røsten, 12, i Trysil där de har stuga. Solen strålade och de gav sig ut på kalfjället intill backen Eksperten, ett område där de åkt många gånger förut. "

Jag har varit i Trysil som veckoturist (i och för sig rätt många gånger) och jag har koll på att där får man ta det varligt, sett flera små utlösta laviner där från liften/pisten så det är ingen raketforskning.
Skönt att det gick bra, som förälder till en 10-årig tjej fick jag verkligen hjärtknip.

fredw

Aktiv medlem
Det är ju inte första gången det går laviner längs den bergsryggen....
För ett 20-tal år sedan dog väl en elev på skidlärarlinjen som åkte i området har jag för mig!

Så här står det på Friflyt.no : " Varselet fortalte om moderat skredfare. Vurderingen var at det ikke var så mye nysnø at det kunne være noen fare med å prøve noen svinger i bratthenget. "

Kombinationen av populärt, pistnära och bevisligen livsfarligt gör att man kanske borde överväga att spärra av just detta område ordentligt?

1611747416603.png

1611747629289.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Just såna där saker som gjorde att jag slutade åka offpist, tyvärr.
För roligt var det!
Vågar inte ens tänka på 30 min kvävningsdöden utan att kunna röra sig...

Hawk100

Aktiv medlem
Så här står det på Friflyt.no : " Varselet fortalte om moderat skredfare. Vurderingen var at det ikke var så mye nysnø at det kunne være noen fare med å prøve noen svinger i bratthenget. "

Kombinationen av populärt, pistnära och bevisligen livsfarligt gör att man kanske borde överväga att spärra av just detta område ordentligt?

Visa bilaga 6797

Visa bilaga 6798
Nej nej, inte mer förbud och avspärrningar. Ge skidpatrullen lite dynamit + utbildning istället. Så de kan jobbasom i Kanada! Så fort det går gör man där området säkert, sen välkomnar man gästerna ut i offpisten, istället för att som i Europa (inklusive Sverige) spärra av och ha förbud som de flesta ändå skiter i......
Två olika angreppssätt på samma problem, och jag vet vilket jag gillar bäst... ;-)

fati

Aktiv medlem
Hållar med. Inte mer avspärrningar. Skulle istället tar bort meningen att Skistar lavinsäkrar nånting.
Det finns inget lavinsäkert offpist som är brantare än 20grader. Det är det som folk måste lära sig. Det är aldrig 100% lavinsäkert. Men det finns farligare och mindre farliga områden. Det där är ett farligt område och det ska kanske hänvisas till nånstans. Annars ske det vara helt klart: Utanför markerade pist är det lavinfarligt och man få själv bedömmer om man kan åker där eller inte.
Jämför med italien, far o dotter hade kunnat landa inför rätten där, eftersom de löste ut en lavin som rann på backen... Där ser man vem som har ansvar...

Ivo

Aktiv medlem
Just såna där saker som gjorde att jag slutade åka offpist, tyvärr.
För roligt var det!
Vågar inte ens tänka på 30 min kvävningsdöden utan att kunna röra sig...

Det dör färre än 0,5 pers/år laviner i Sverige. Så om du är i Sverige så kan du lugnt fortsätta att åka offpist. (jämför med hur många som dör i pisten, krascher med träd, stenar osv. Farligast är dock bilresan till fjällen). Ta Åre som exempel: 2 döda i laviner sedan liftarna öppnades (för drygt 100 år sedan). Gissningsvis ett hundratal människor har dött av andra orsaker i samband med skidåkning under samma tidspann.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Det dör färre än 0,5 pers/år laviner i Sverige. Så om du är i Sverige så kan du lugnt fortsätta att åka offpist. (jämför med hur många som dör i pisten, krascher med träd, stenar osv. Farligast är dock bilresan till fjällen). Ta Åre som exempel: 2 döda i laviner sedan liftarna öppnades (för drygt 100 år sedan). Gissningsvis ett hundratal människor har dött av andra orsaker i samband med skidåkning under samma tidspann.
Rimligen måste du räkna med dödsfall per utövad timme, gissningsvis åks det betydligt mycket mer i pist än utanför :)

RichardH

Medlem

Det är väl i allra högsta grad pappans ansvar? Skistar har ju märkt ut tom lutningen på pistkartan, utöver detta finns ju lavinprognoser att tillgå både via hemsida och oftast vid aktuella liftar. Att säga att det inte vore pappans ansvar är ju absurt.

pd

Aktiv medlem
Det dör färre än 0,5 pers/år laviner i Sverige. ...

På någon av höstens lavinföreläsningar nämndes uppgiften att det är ungefär två dödsfall per 100 000 skiddagar i bergsterräng. Det betyder att risken att dö under en dag på berget är lika stor som om man gör två fallskärmshopp på egen hand.

Jämförelsen haltar förstås en del för medan vem som helst kan ge sig upp på ett berg så har hopparna genomgått läkarundersökning, en teoretisk utbildning med kunskapsprov, synats av instruktörernas granskande öga och måste förnya sin licens varje år. Hade motsvarande krävts för att kliva upp på ett berg hade statistiken sett helt annorlunda ut, men det kan kanske få något blåbär att tänka sig för innan den ger sig ut och blir ett fall i statistiken.

fredw

Aktiv medlem
Jämför med italien, far o dotter hade kunnat landa inför rätten där, eftersom de löste ut en lavin som rann på backen... Där ser man vem som har ansvar...

Det hade knappast gått utan att Skistar i så fall också hamnat inför rätta. Bilderna visar ju tydligt att det är rikligt trafikerat utanför pisten här, rätt eller fel, i ett hang i direkt anslutning till en backe som Skistar marknadsför hårt, där någon redan dött i en pistnära lavin, där pisten endast är markerad med mycket glesa pinnar (av aktuella bilder att döma), där ev laviner (oavsett vem eller vad som utlöser dem) riskerar att gå ut i backen och drabba helt oskyldiga i pisten, och där man avstår från specifika skyddsåtgärder trots uppenbart ytterligare förhöjd lavinfara...
Det är då svårt för ägaren av en kommersiellt driven anläggning att friskriva sig från ansvar.

Detta sagt så instämmer jag i pappans ansvar etc. Frågan är vilket ansvar å sin sida Skistar har, och nu talar jag inte om dödsstraff. Noll ansvar? Jag tror inte ens att Skistar själva håller med om det, och jag gissar att de internt har övervägt om de ska vidta någon lokal skyddsåtgärd på just denna plats. Kanske borde de ha gjort det tidigare. Ett tidigare dödsfall och nu ett mycket allvarligt tillbud, båda förutsägbara. Kan man kanske minska risken med rimliga åtgärder? När kommer nästa tillbud, just på denna plats? En tidsfråga. Har Skistar inget ansvar då heller?

Biffa upp varningarna och markeringarna på just denna plats, det behöver inte innebära nackdelar för global offpiståkning. Inte konstigare än att sätta stora kuddar på träd och liftstolpar nära backen, markera hål och stenar, eller att spärra av pist-nära avgrunder. Istället för att nöja sig med att sätta upp skyltar och websidor om att man inte bör köra in i dem.

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Fast då ska man spärra av alla skog också, eller var drar man gränsen? Skogsåkning är nog rejält farligt det med... inte finns det nån varning att det kan vara farligt med alla träd?
Fattar hur du tänker och tycker själv att man alla anlägningar kan vara tydligare med offpiståkning och eget ansvar.
Sen fanns det väl nåt fall i italien där en lavin som utlöstes från skidåkare rann rakt ner på ett antal åkare. Tror även med dödsoffer. Har bara hört att de som utlöste lavinen blev häktade, men inget om själva anlägning.

Jag tycker att skistar borde tar bort hänvisningen att de lavinsäjra offpisten och markera de riktigt farliga ställen i pistkartan, likt som i åre. Kanske nån skylt om man vill vara nogrann. Men inte mer än det. Att inte utlösa lavin i offpisten är åkarens ansvar.

fredw

Aktiv medlem
Ok. Tycker dock inte det i detta fall är något problem med gränsdragning eller generella effekter. Risken att avlida är tydligen högre på just denna lilla plätt där många alltför oerfarna åker. Går att försöka motverka med marginella insatser. Några skyltar, ett orange rep på var sida längst upp. Som på så många andra ställen.

Hawk100

Aktiv medlem
Ok. Tycker dock inte det i detta fall är något problem med gränsdragning eller generella effekter. Risken att avlida är tydligen högre på just denna lilla plätt där många alltför oerfarna åker. Går att försöka motverka med marginella insatser. Några skyltar, ett orange rep på var sida längst upp. Som på så många andra ställen.
Eller nej.....
För då blir det ju så att ingen kommer bry sig om avspärrningarna, ungefär som i Åre. Jämför med Kanada där (nästan) ingen duckar repen, men så vet man också att de där kommer öppna så fort man hunnit spränga!
Att sätta upp ett rep och en skylt innebär bara att Skistar har ryggen fri om något händer, inte att speciellt mycket färre folk kommer låta bli att åka där.
Tror jag alltså....

snorkel

Aktiv medlem
Om detta område och tillfälliga snö/väderförhållanden etc gav så många varningssignaler som ni säger så borde i första hand Skistar ha säkrat/spärrat det. Om inte ens proffsen reagerar (förrän i efterhand..) så är det ett tecken på att det är för mycket begärt av kreti och pleti.
Gäller väl ännu mer om det handlade om ett område där en lavin kan flyta ut i pist nedanför?
Var ju en dödsolycka i Åre för ett antal år sedan när det var ovanligt mycket väder med snö österifrån och en lavin som ramlade ner på transporten mellan WC liften berg och österut.
Visserligen var den som dog ovanför transporten och i lavinen olyckligtvis vek sig åt fel håll runt ett träd men det visar ju på att det inte fanns beredskap för mindre sannolika väderförhållanden.

fredw

Aktiv medlem
Naturligtvis svårt att förutse allt. Tror inte heller någon anklagade anläggningen när en kille körde ihjäl sig mot ett träd utanför pisten i Vemdalen häromåret. Men kring denna ”Eksperten” i Trysil verkar tillbuden förutsägbara.

farsan56

Aktiv medlem
Jag hävdar med en dåres envishet att trots rep, skyltar, trianglar på pistkartor och lavinbekämpning så är det ändå i slutändan ÅKARENS ansvar vad man tar sig för utanför pistat område. Att det inte sker mer olyckor än vad det gör får vi vara tacksamma över.
Ex. titta hur det ser ut när gondolen öppnar efter ett ordentligt dump. Jisses jösses, först ner i Östra, baksidan och lillskutan bla. Kolla snön det kan vi göra en annan gång verkar gälla.
Nu har jag ägnat de sista 4-5 dagarna åt att åka upp det stora snöfallet vi fick. Det har varit blandat. Flack skog, brant skog, branta raviner, stora öppna ytor både flacka och "alldeles" för branta.
Det som har varit gemensamt är att inför varje åk har tanken varit att nu är det upp till mig. Det finns ingen annan som har ansvar för vad jag nu gör. Så nog har jag backat undan någon frestande linje.
En annan rutin jag har är att jag inför tveksamma situationer tänker på min hustru, jag vill ju komma hem och krama lite på henne.
Fasiken vad jag älskar dig Maria.

pd

Aktiv medlem
Ex. titta hur det ser ut när gondolen öppnar efter ett ordentligt dump. Jisses jösses, först ner i Östra, baksidan och lillskutan bla. Kolla snön det kan vi göra en annan gång verkar gälla.

Makes sense att det ibland tar väldigt lång tid för dem att få igång Gondolen pga "nedisning".

jacob_gronli

Ny medlem
Jag kan lätt se mig i pappan. Så om vi börjar på en låg nivå. Hade det hänt om det var gles skog runt om? Det såg ut som det var bristande skare, hände det för att det blev ett glidande lager ovanpå ett fast eller vad var varningssignalerna? Vad borde man upptäckt de första metrarna innan allt gick söderöver?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag kan lätt se mig i pappan. Så om vi börjar på en låg nivå. Hade det hänt om det var gles skog runt om? Det såg ut som det var bristande skare, hände det för att det blev ett glidande lager ovanpå ett fast eller vad var varningssignalerna? Vad borde man upptäckt de första metrarna innan allt gick söderöver?
Det korta svaret är "det är omöjligt att veta". Speciellt med tanke på att informationen vi har är väldigt knapphänt.

Jag föreslår en investering i tid:
(och resten av efterföljande delar i serien)

Följt av en liten investering av kapital och tid:

Följt av en större (men väl så värd) investering i kaptal och tid:

fati

Aktiv medlem
Det jag tog med mig från att läsa och gå utbildningar är att lutningen är det som jag har enklast kontroll över. Att analysera och bedömer snötäcket är svårt. Sen är väl frågan om man orkar gräver hål för ett så pass kort åk?
Den där slutningen är väldigt brant, pekar åt nordost, dvs är oftast i lä. Det är två varningstecken som få mig att i första hand avtså från att åker där. Som sagt, jag åkte den också för ett år sen. Men det efter att har åkt på många andra ställe och testat snön lite här o där. Och tyvärr även för att många andra har åkt där innan. Svårt att kommer undan de tankerna. Känslan var inte bra, inte säkert. Så jag körde det en gång och inte igen. Och hade fullt utrustning, dvs transceiver, sond och spade med mig, partnern likaså.
Så till din fråga, även om jag anser mig som jätteamatör, det man skulle har upptäckt är att det är rejält brant, att det är en terrängfälla längs ner och att det däremend ska bara åkas om man har koll och utrustning.

Utbilda sig är det bästa man kan göra... Boken är kanon. Kursen också, men svårt med tid o pengar om man har familj... har man inte koll ska man vara ännu försiktigare. Jag har bara lite koll, så jag åker inte brant i offpist.

Senast ändrad:

beng122

Medlem
Usch läskigt! Självklart är det pappans ansvar men när det är så nära pisten kan Skistar också ta lite mer ansvar. Inte rep eller förbud att åka, men en enkel skylt som säger att man lämnar pistområdet och ger sig ut i lavinfarlig terräng kan få folk att tänka till (och tänker man inte till då ja då är det ju inte så mycket mer att göra). I alperna är det vanligt med såna skyltar. Självklart finns det människor som åker ändå, utan både utrustning och någon som helst koll, men då har man i alla fall gjort vad man kunnat för att upplysa. Kan va lätt hänt annars för människor utan offpistkoll att tänka ”men vi är ju precis utanför pisten, då är det säkert”. Stället där pappan och dottern åkte borde man inte åkt även med utrustning denna dag, dålig försäsong med massa nysnö ger ogynnsamma förhållanden och det var därmed hög lavinfara i området, detta var brant och det syns att det är vindpressad snö. Dessutom åkte de båda samtidigt, vilket också är no go i offpistsammanhang. Men som sagt, det är tyvärr inte allmän kunskap och en enkel skylt från Skistars skida skulle kunna göra folk mer uppmärksamma på att nu lämnar jag faktiskt säkrat område och ger mig ut på lavinfarlig terräng.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp