Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lavin i trysil: dotter och pappa tagna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1214543" data-attributes="member: 144594"><p>Det hade knappast gått utan att Skistar i så fall också hamnat inför rätta. Bilderna visar ju tydligt att det är rikligt trafikerat utanför pisten här, rätt eller fel, i ett hang i direkt anslutning till en backe som Skistar marknadsför hårt, där någon redan dött i en pistnära lavin, där pisten endast är markerad med mycket glesa pinnar (av aktuella bilder att döma), där ev laviner (oavsett vem eller vad som utlöser dem) riskerar att gå ut i backen och drabba helt oskyldiga i pisten, och där man avstår från specifika skyddsåtgärder trots uppenbart ytterligare förhöjd lavinfara...</p><p>Det är då svårt för ägaren av en kommersiellt driven anläggning att friskriva sig från ansvar.</p><p></p><p>Detta sagt så instämmer jag i pappans ansvar etc. Frågan är vilket ansvar å sin sida Skistar har, och nu talar jag inte om dödsstraff. Noll ansvar? Jag tror inte ens att Skistar själva håller med om det, och jag gissar att de internt har övervägt om de ska vidta någon lokal skyddsåtgärd på just denna plats. Kanske borde de ha gjort det tidigare. Ett tidigare dödsfall och nu ett mycket allvarligt tillbud, båda förutsägbara. Kan man kanske minska risken med rimliga åtgärder? När kommer nästa tillbud, just på denna plats? En tidsfråga. Har Skistar inget ansvar då heller?</p><p></p><p>Biffa upp varningarna och markeringarna på just denna plats, det behöver inte innebära nackdelar för global offpiståkning. Inte konstigare än att sätta stora kuddar på träd och liftstolpar nära backen, markera hål och stenar, eller att spärra av pist-nära avgrunder. Istället för att nöja sig med att sätta upp skyltar och websidor om att man inte bör köra in i dem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1214543, member: 144594"] Det hade knappast gått utan att Skistar i så fall också hamnat inför rätta. Bilderna visar ju tydligt att det är rikligt trafikerat utanför pisten här, rätt eller fel, i ett hang i direkt anslutning till en backe som Skistar marknadsför hårt, där någon redan dött i en pistnära lavin, där pisten endast är markerad med mycket glesa pinnar (av aktuella bilder att döma), där ev laviner (oavsett vem eller vad som utlöser dem) riskerar att gå ut i backen och drabba helt oskyldiga i pisten, och där man avstår från specifika skyddsåtgärder trots uppenbart ytterligare förhöjd lavinfara... Det är då svårt för ägaren av en kommersiellt driven anläggning att friskriva sig från ansvar. Detta sagt så instämmer jag i pappans ansvar etc. Frågan är vilket ansvar å sin sida Skistar har, och nu talar jag inte om dödsstraff. Noll ansvar? Jag tror inte ens att Skistar själva håller med om det, och jag gissar att de internt har övervägt om de ska vidta någon lokal skyddsåtgärd på just denna plats. Kanske borde de ha gjort det tidigare. Ett tidigare dödsfall och nu ett mycket allvarligt tillbud, båda förutsägbara. Kan man kanske minska risken med rimliga åtgärder? När kommer nästa tillbud, just på denna plats? En tidsfråga. Har Skistar inget ansvar då heller? Biffa upp varningarna och markeringarna på just denna plats, det behöver inte innebära nackdelar för global offpiståkning. Inte konstigare än att sätta stora kuddar på träd och liftstolpar nära backen, markera hål och stenar, eller att spärra av pist-nära avgrunder. Istället för att nöja sig med att sätta upp skyltar och websidor om att man inte bör köra in i dem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lavin i trysil: dotter och pappa tagna
Tillbaka
Topp