[Artikel] Likebomb skiing - Sarek

Redaktionen

Aktiv medlem
likebomb-750x380.jpg

Johan Jonsson, Tom-Oliver Hedvall och Jesper Björnlund får käka storm i Sarek nationalpark i detta avsnitt. Men efter några klaustrofobiska dagar låter berget dom kliva upp.

Läs hela artikeln:

@lowe71 - Har läst hela boken, den behandlar väl typ... en promille av åken i Sarek kanske. Det är dessutom en promille som vi inte var intresserade av eftersom de som skrev den är totalt andra sorters åkare än vad vi är. Den sortens åkning vi kom dit för att göra finns det ingen information om alls. Jag har nämligen sökt efter den informationen, väldigt mycket. Och även spenderat en vecka i parken.

Om man med skiing menar bigmountain-jibbing kan jag hålla med om att finns väldigt lite information om dom möjligheterna i Sarek. Men finns det nån guidebok som har info om den typen av åkning?

Jag tycker nog inte att det är BC jibb för att det är 1,5 bakåtvolter i en 6,5 minuter lång edit. Men tycker det är kul att det finns tolkningsutrymme för att tycka båda! Det är ju det som är så fint med vår "sport".

Hur som helst lär fjällsäkerhetsrådet få psykbryt när jibberkidsen inspireras av den här filmen och börjar "gangshredda" inne i Sarek! Kanske på sin plats med en varningstext i vinjetten? Såg att tokstollen Kilian Jornet börjat med det!

@lowe71 - Ja kanske det! Är det ok om jag hör av mig innan jag gör nästa edit? Då kanske jag kan undvika att göra FEL, och istället göra RÄTT. Då kan du få coacha mig om voice overs, vilken sorts åkning som är rätt för just de bergen vi kommer åka på, vad vi ska kalla det.

Tycker ni borde låta Ruben Östlund regissera nästa film! En uppföljare på "De Ofrivilliga" där han problamatiserar förhållandet mellan cyniska sponsorer och deras teamåkare. Idag räcker det inte med att stompa en klippa eller att göra en skön mutegrab. Sponsorerna vill istället ha first descents, gärna långt ut i vildmarken och helst med livet som insats. Kanske ni kan få Jon Olsson att spela huvudrollen, dock tveksamt om han vill tälta... :-)

Blir grymt! Och pengar är knappast nått problem, Jons nya sponsor Odlo vill nog inget hellre än att se honom hoppsvänga nedför nordväggen på Nijak, likblek och kallsvettig!

Tillbaka
Topp