[Artikel] Nio av tio väljer skidor i backen

Redaktionen

Aktiv medlem
Svenskarna åker allt mer skidor men allt mindre snowboard och telemark när de ger sig ut i backen. Förra säsongen valde hela 88 procent vanliga skidor, den högsta andelen sedan 1995. Knappt 10 procent av åkarna valde snowboard.

Läs hela artikeln:

stämmer väl överens med verkligheten, iaf i svenska fjällen. känns nästan som man kunnat se nedgången dom senste åren.

var lugna, snowboard kommer ta över! Det är ju som alla vet det roligaste sättet att ta sig nerför en backe och framförallt enklaste vid mycket brant backe!

Shit vad bakåtsträvande undersökning... Traditionella OCH carvingskidor. Är inte vanliga skidor med skärning (carving...) standard sen typ 4-5 år tillbaka?

"Mer udda åkdon, såsom snowblades" - räknas reverse-reverse-lagg och Pontoonlikande skapelser hit också?

Folk som sitter högt upp i systemet åker ju inte skidor längre, antingen är de för gamla eller så är de styrelseproffs och affärsmän.

Har precis skolat om från bräda till skidor denna säsong. Kan säga att det är mycket positivt. Men även bra att kunna åka båda :)

Man borde jobba på att uppmuntra fler att åka snowblades.
Det är ju en dröm om alla började åka såna.

Då skulle man ju få ha allt offpist för sig själv.

/Magnus

Den vanliga turisten har nog inte testa allt med 100% engagemang, då hade siffran vart annorlunda - men troligtvis fortfarande med skidor i topp.

Jag personligen föredrar telemark, men skidor och snowboard har sin charm, och behärskar man alla har de olika åkdonen sin fördel men också sin charm.

Jag tror och hoppas att siffran kommer att jämnas ut lite om fler framstående åkare från de olika sporterna får samma profilering som exempelvis Jon. Tänk om hela eliten hade åkt telemark, då hade fler också gjort det.
Så var det ju under snowboardvågen då Ingmar var en stor insperationskälla lika väl som den rebelliska känlsan - liknande den svar på 60-talet med skate.

Den här artikeln är från 2007! Tror inte att detta stämmer. Ungefär hälften av alla åkare i granberget är brädåkare och i flottsbro så är det åtminstone en tredjedel.
Det ser man också på skidskolan att antalet elever på snowboard ökat igen

Hälsningar Dennis.A
leg.snowboardlärare

SverigeTomten> Nej det är siffror från förra säsongen. Givetvis kan det förkomma variationer men det är ett medel för hela Sverige.

Det var som tusan. Man blir alltmer originell som telisåkare. När jag var i Fernie var vi 10% av skidåkarna och en dag under säsongen nästan 10% av alla besökare på telisar. Det var dock inte riktigt representativt, eftersom det var tävling den dagen.

snowboard revolutionen var bara et steg för skidåkningen att utväklas. undrar bara på vad nästa steg blir...:D

äsch, skidor är för brudar! det är ju hela fyra saker att hålla reda på samtidigt! :o

Jag har åkt skidor i 16 år, och det är nog det dummaste jag gjort, oavsett om jag åkte offpist eller jibbade så tyckte jag aldrig att det var riktigt skoj. För ungefär 4 år sen bestämde jag mig för att testa på snowboard eftersom en stor del av mina polare åkte och för att jag tyckte skidor rent ut sagt sög snabel.

Jag kan säga som såhär, Snowboard är det bästa som någonsin har hänt mig, finns inget roligare! Men men det är bara min åsikt;)

tycker det suger, är ju roligare att kolla och åka med snowboardåkare. mycket mer stil i det hela,

Håller med Krafft, hellre variation.
Hade varit kul med mer mot 50-50 så blir det inte så enformigt ^^

Andelen som valde mer udda åkdon, såsom snowblades, hade sin topp för fyra år sedan med 5,6 procent. Förra säsongen var de knappt två procent.^^ når går ju åt rätt håll iaf.

ha ha , jag har gjort det omvända, kastat laggen och kör nu bräda! Måste säga att brädan har hjälpt mig med balans och kroppskontroll. Så mitt tips: LÄR ER ÅKA SNOWBOARD OCH BLI BÄTTRE PÅ SKIDOR!

Ni skidåkare ska tacka oss Snowboardåkare för teknologin, utan oss hade ni fortfarande haft raka skidor och tajta byxor.Välkommen till familjen med smala midjor och brätten både bak och fram.
peace hasse

snittar man rakt utav kan detta stämma, men lokalt kan det bli lite fel.
Men ni skidåkare ska tacka oss brädåkare för om inte vi fanns skulle ni fortfarande ha raka skidor och tajta brallor.
Men vi välkommnar er till oss som åker med brätte både bak och fram och har hängiga kläder och kul i backen.
peace Hasse

Va skönt. Då kanske man slipper alla galningar som använder pisten som konferensavdelning. Själv tänker jag aldrig sluta ÅKA bräda :))

Det finns lögner och så finns det statistik heller och skillnaden mellan dessa är inte större än ett hårstrå. Men visst finns det mer kryckåkare än brädåkare, kolla bara på alla gamlingar i backen dom pallar ju inte med snowboard. Mellan oss yngre (under 35) tror jag det är ganska 50/50 mellan snowboard och skidor. Hoppas bara läget inte går tillbaks till då vi snowboardåkare nekades tillträde i backen av skidlobbyn.

Jag kör både bräda och skidor beroende på dagsform, sällskap och snödjup! :) Varför snöa in sig på enbart bräda, till exempel?

Tillbaka
Topp