Då artikeln handlar om LIDAR och snödjup misstänker jag du tänker att LIDAR skulle kunna se ner i snön och därför användas för lavinsökning. Men det är inte så tekniken fungerar. Jag vet inte exakt hur implementation är här, men LIDAR kan inte se genom snön. Hur det löst detta i stället som jag uppfattar hur tekniken fungerar är att pistmaskinen har en radar som mäter snödjup under maskinen. Sedan har de ett GNSS system (GPS) som mäter position och samtidigt mäter man snödjupet och på så sätt skapas en snödjups-karta/3D-modell. När man sedan kör över nästa gång och samtidigt använder LIDARn så skapar den en egen 3d-modell och till sammans med positions data, radar data och data från lutnings sensorer kan man jämföra dessa 3d-modeller och räkna ut hur mycket snö det måste finnas framför maskinen, även om man inte kan mäta snödjupet direkt framför sig. Så LIDAR är inte en tillämpling för lavinräddning, då bara ytan av snön kan ses av LIDARn.
Med LIDARns hjälp kan man med andra ord skapa en "uppdaterad" 3d-modell som gör att man kan räkna ut hur snödjupet måste se ut framför maskinen, även om man inte rent praktiskt mäter snödjupet framför med LIDARn.