[Artikel] Ny lavinutrustning upprör

Redaktionen

Aktiv medlem
Den nya lavinprodukten snow-be har satt igång en het debatt på internetforum det senaste dygnet. Snow-be är en transceiver som för cirka 600 kronor endast skickar ut signaler, det vill säga - det går inte att söka efter andra med den.

Läs hela artikeln:

borde kallas transmitter, då den inte har inbyggd receiver! surt om folk köper denna istället för en "riktig"!

Det kanske ska klargöras att det är helt skilda tekniker i transceiver och recco-systemet.

Snow-be är en aktiv radiosändare på 457 kHz och Recco är passiva reflektorer som "hörs" när de träffas av signalen från sökenheten.

Liknelsen ligger i att man inte själv kan utföra en räddningsinsats utan måste vänta på hjälp utifrån.

dannedownhill, du har en poäng. har man barn som är duktiga skidåkare men "för små" för att kunna hantera en transceiver kan en sån pryl vara användbar (diskussionen om små barn och offpist lämnar jag i övrigt därhän just nu).

ser jag bara till mig själv och min egen åkning känner jag att jag aldrig i min vildaste fantasi skulle ge mig ut med någon som inte har en faktisk transceiver. mardrömsscenariot att ha en kompis begravd och inte kunna söka vill jag inte ens försöka föreställa mig.

apropå recco - stämmer det att en mobiltelefon fyller ungefär samma funktion som en reccosändare?

Har inte det här funnits tidigare? Jag vill minnas att jag när jag åkte mina första offpiståk med guide på 90-talet fick en sändare som inte hade sökfunktion. Kommer inte ihåg vilket märke det va.

jo men tack jag vet skillnaden med recco...
klart att man hade hjälpt till väl på plats men fram till att den stunden kommer tänker jag rata och hata denna idiotiska pryl!

Recco för mig är något som hjälper till att hitta döda kroppar. Detta görs även bra med hund. Sen tycker jag att det är skamligt hur klädföretagen gör reklam för att de har Recco i kläderna.

Ett gäng med dessa på sig har ju lika stor chans att hitta varandra som om de haft Recco!
Om de sen har tur och någon/några andra med transciver, spade och sond kommer, ja, då är det tur!

centralbyrakraten
Har hört att ingen någonsin blivit hittat levande med hjälp av Recco, det kan väl inte stämma eller?
Och ungefär hur snabbt brukar folk bli uppgrävda pga Recco? något snitt eller vad du gissar att det skulle ta i Åre? och skulle inte hund göra det bättre?

Kommer någon med den här prylen så blir det samma utfall som om de kommer utan lavinutrustning- de får gå på egen tur eller åka hem.

Man har tydligen tagit åt sig av kritiken här på Freeride :0)
Numera står det såhär på Snow Beakon's website:
"Affordable Avalanche training transmitter.

Snow Beacon offer an affordable alternative to burying multiple transceivers in the snow when you want practicing realistic avalanche multi-burial training scenarios.

Introducing the Snow Beacon Avalanche Training Unit. It transmits at 457khz and is comparable with all transceivers currently on the market.

It can transmit for in excess of 200 hours on a single set of batteries.

Please note, this unit must only be used as an avalanche training tool and its use in any other context is strictly forbidden."

Tillbaka
Topp