[Artikel] Ny turbindning från Salomon och Atomic

Redaktionen

Aktiv medlem
Salomon släpper hösten 2012 Salomon Guardian 16, en konkurrent till Marker Duke. Samtidigt släpper också Atomic samma bindning med andra färger och namnet är då Tracker 16.

Läs hela artikeln:

Perra88

Ny medlem
Skulle vara sjukt roligt o testa den om den är värd att invenstera..

JPehrson

Ny medlem
Hur är är sån här bindning om man gör annat än går, tex åka eller hoppa, jämfört med "vanliga" bindningar?

Nojlas

Aktiv medlem
JPehrson: Duke är precis som en vanlig bindning - bortsett från att du står en smula högre upp. Att stå högre upp är ju inte positivt, men skillnaden är inte så jättestor mot en vanlig bindning. Man kan alltså med gott samvete skaffa sig en sådan här bindning till ett par skidor som mest används till lite allt möjligt.
Det verkar ju som att Guardian är ännu lägre än duke, och det låter ju väldigt intressant.

Ska bli intressant att höra vad folk tycker om Guardian efter den här säsongen

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Noljas: Att stå högre är positivt i vissa sammanhang. Tex alpin åkning. Varför skulle annars FIS ha reglering mot för höga plattor?

Nojlas

Aktiv medlem
Hasse: Korrekt, men jag tror inte den här bindningen kommer monteras på särskilt många räcerlagg ;)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Noljas: Det är så sant. Men att säga att stå högt upp är inte positivt är väl lite fel iofs? Att stå högre upp gör ju ALLA skidor kvickare från kant till kant. Och jag tror personligen inte att 90% på denna sidan skulle känna skillnad på 4 mm mer eller mindre. Inklusive dig och mig.

PNyberg

Aktiv medlem
Fast man mister en del känsla med att stå högre. Men jo, det blir kvickare.

Nojlas

Aktiv medlem
Hasse: Jo det blir kanske kvickare, men generellt sett tror jag alla vill stå så lågt som möjligt på sina friåkningsskidor. På just turbindningar innebär högre höjd ofta att bindningen blir "svampigare", vilket inte är så skoj.

Jag vet inte hur mkt det skiljer på duke/jester i höjd, men jag känner definitivt skillnad på att åka exakt samma skida med de två. Dock kan jag inte påstå att det är någon betydande skillnad varketdera... Men ja, JAG vill i.a.f. alltid stå så lågt som möjligt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp