[Artikel] Nytt pjäxsystem – BOA får konkurrens

Redaktionen

Aktiv medlem
gator-boot-1-1000x562.jpg

Det populära BOA-system för att spänna pjäxor och andra skor håller på att få konkurrens från Italien, där det nya systemet Gator Lok utvecklats av det välrennomerade företaget Teknospool.

BOA som system för att spänna skodon har blivit omåttligt

Läs hela artikeln:

Italienarna är erkänt mycket duktiga på klassisk finmekanik - och marknadsföring - så det kan bli intressant. I vilket fall bra med konkurrens så att Boa-gänget inte kan slappna av och ta hem hela potten utan fortsatt utveckling och prispress.

Man undrar hur man "snurrar upp" vajern snabbt och enkelt utan ratt? Genom att dra isär plös och övre skal? Det får ju inte bli för mycket "pumpande" med spaken vid stängning heller.

Man undrar hur man "snurrar upp" vajern snabbt och enkelt utan ratt? Genom att dra isär plös och övre skal? Det får ju inte bli för mycket "pumpande" med spaken vid stängning heller.
Den har ett system som automatiskt drar in ”slacket” ur vajern innan man börjar spänna. Jag misstänker det är det den innersta spiralfjädern man kan se på sprängskisserna är till för.

Innovation är ju alltid kul!
Så jag köpte mig ett par pjäxor med Boa i dec. Insåg ganska snabbt att de fryser. Då går de bara att spänna åt. Varken microjustering eller att lossa ratten för att släppa gick utan jag behövde hårtork eller en stund i värmen innan de fungerade igen.
Så nu har jag bytt till pjäxor med traditionella spännen igen.

Får dom torka ordentligt mellan varven?
Mina (Hawks Ultra) funkar utan problem i griskylan vi har här nu.

Mina var också Atomic.
De frös konsekvent varenda gång jag gick utanför dörren. Oavsett om de vart i värmen en timme eller över natten.

Det står en del om detta problem att läsa på nätet så du är inte helt ensam. Kanske sådant här skulle hjälpa att förebygga:

Det slog mig just att vanliga spännen är skidvärldens kardborreband. :LOL:

Kul med ny teknik, blir väl som VHS och Betamax, må den bäste vinna i slutändan.
Kul jämförelse, Betamax var tekniskt bättre men VHS var före med porr på hyrfilm och tog därmed marknaden. Hur detta appliceras på pjäxmarknaden står det fritt att fantisera om..

Kul jämförelse, Betamax var tekniskt bättre men VHS var före med porr på hyrfilm och tog därmed marknaden. Hur detta appliceras på pjäxmarknaden står det fritt att fantisera om..

Det fanns fler system, t.ex. Video 2000 som egentligen var tekniskt överlägset. Min svärmor hade en stor samling filmer på Video 2000 (mest gamla musikalfilmer med påklätt folk...). När det systemet blev utkonkurrerat (nu vet vi varför...) köpte hon "några" spelare på rea att ha för reservdelar. Fyra kompletta sprillans nya spelare som samlade damm i en garderob så länge hon levde.

"Video 2000 är känt som en teknisk framgång men en kommersiell förlust, ofta kallad ett "briljant misslyckande" i videohistorien."

Generellt är jag väldigt mycket emot finmekanik i minusgrader men mina Dynafit Ridge med flytande tunga är de bäst sittande pjäxor jag någonsin haft. Tungan pressar ned och bak hälen helt enormt bra och man slipper krossa fotryggen.

Återstår att se ev frysproblem osv men systemet slår spännen med hästlängder tyvärr

Tillbaka
Topp