[Annons] BOA – en revolutionerande och kraftfull historia

Redaktionen

Aktiv medlem
Mindbender-Boot-Product_Christian-Raguse-4-1-1-1000x572.jpg

BOA har revolutionerat skidbranschen genom att byta ut de klassiska spännerna mot en stålvajer på alpina pjäxor. Vi har djupdykt i systemet och historien bakom BOA.

Läs hela artikeln:

Hmmmm... Hur kan en vajer med draghållfasthet på 250 kg hålla en gondol med 4 pers uppe i luften?

Hmmmm... Hur kan en vajer med draghållfasthet på 250 kg hålla en gondol med 4 pers uppe i luften?
Haha, det var min första tanke också :-) Det går liksom inte riktigt ihop. Tror att artikelförfattaren måste ha blandat ihop enheter eller något åt det hållet.

Jag tolkar det som om att en gondol för anpassad 4 pers väger 250kg. Dvs en tom gondol väger 250kg.

En fullvuxen skidåkare med all utrustning väger väl åtminstone närmare 100 kg.

Har BOA på innerskorna till ett par gamla BD Factor med gåläge. Lyckades nöta ut/av vajern på ena skon. Gick in på BOAs hemsida och fyllde i reklamation. Dröjde bara några dagar så kom det ett rep kit med DHL (eller om det var UPS?). Bra service!

Senast ändrad:
Haha, det var min första tanke också :-) Det går liksom inte riktigt ihop. Tror att artikelförfattaren måste ha blandat ihop enheter eller något åt det hållet.
BOA marknadsför själv det på detta viset och man syftar ju då på en tom gondol kan vi anta :)

De skriver att BOA-ratten ”har testats att kunna öppna och stänga över 3000 gånger utan att tappa i funktionalitet. Detta motsvarar en livslängd på åtta år om du använder den varje dag.”. Man får anta att matematiken bakom påståendet är 3000 gånger/365 dagar=lite drygt åtta år. Men sannolikt spänner och lossar man trycket med ratten betydligt mer än en gång per dag. Jag spänner t ex hårt och föredrar att lossa trycket efter varje åk, för att sedan spänna igen före nästa. En mer realistisk beräkning ger då kanske 20 öppningar/stängningar per dag. Då blir livslängden knappt fem månader, säg 150 dagars full användning. Detta är rätt långt ifrån åtta år! Men troligen få fritidsåkare har 150 skiddagar om året och ännu färre 150 dagar i sträck. Åker man 30 dagar per år ska ratten alltså hålla i minst fem säsonger, vilket inte är illa. Med livstids garanti känns det ok, om fördelarna verkligen motsvarar vad marknadsföringen säger!⛷️❄️👍

Min son säljer och hyr ut pjäxor. Han har ABSOLUT inga BOA kvar utan får beställa nya. Alltför ofta. Systemet är riktigt nice men går sönder alltför lätt i bistert klimat (fukt som fryser eller att det är riktigt kallt). BOA gillar heller inte off-pist i skogen där grenar rycker tag i sakerna.

Men som sagt, systemet är riktigt bra gällande att öka passformen och bekvämlighet.

Har BOA på mina vadarskor för fiske. Rätt jobbigt att reparera i fält när de gick sönder.

Tillbaka
Topp