[Artikel] Pjäxtest: Atomic Hawx Prime Xtd 120 BOA

Redaktionen

Aktiv medlem
Atomic-1000x667.jpg

Vi har testat hybridpjäxan Atomic Prime Xtd 120 BOA.

Läs hela artikeln:

Atomic-1000x667.jpg

Vi har testat hybridpjäxan Atomic Prime Xtd 120 BOA.

Läs hela artikeln:
Hur menar du att det är en ”ickefråga” (irrelevant/ointressant) med BOA? Att det är irrelevant om man har BOA, att det lika gärna skulle kunna varit spännen? Eller att BOA är ointressant? Eller menar du att det är en självklarhet att välja BOA 2025?

Du skriver ”Om vi ska nörda ner oss i Atomics anatomi så är Hawx den smalaste modellen medan Prime är lite rymligare.” Ska vara ”Ultra” istf ”Hawx” väl? Är det inte så att Ultra även är låg volym och Hawx hög?

Hade varit intressant om ni hade kunnat testa flexet. Har läst på andra ställen att man uppfattar Salomonen som styv för att vara en 120, men inte sett några faktiska bevis för känslan. Om det nu är tungans tightare anläggning tex eller ett högre skaft (iaf jämfört med ovan testade pjäxa) eller om det det är styvare flex i plasten och vad resultatet blir i form av flex.

Du skriver ”Om vi ska nörda ner oss i Atomics anatomi så är Hawx den smalaste modellen medan Prime är lite rymligare.” Ska vara ”Ultra” istf ”Hawx” väl? Är det inte så att Ultra även är låg volym och Hawx hög?
När man klagar på en felskrivning så kanske man skall ta reda på fakta själv 😜.
Hawx är modellen. Finns både som XTD med ”walk-funktion” och utan XTD. Alla har GW-sula.
Ultra är smal läst (98) och låg volym.
Prime är normal läst (100) och medium volym.
Magna är bred läst (102) och hög voym.

Hur menar du att det är en ”ickefråga” (irrelevant/ointressant) med BOA? Att det är irrelevant om man har BOA, att det lika gärna skulle kunna varit spännen? Eller att BOA är ointressant? Eller menar du att det är en självklarhet att välja BOA 2025?

Hade varit intressant om ni hade kunnat testa flexet. Har läst på andra ställen att man uppfattar Salomonen som styv för att vara en 120, men inte sett några faktiska bevis för känslan. Om det nu är tungans tightare anläggning tex eller ett högre skaft (iaf jämfört med ovan testade pjäxa) eller om det det är styvare flex i plasten och vad resultatet blir i form av flex.
Ursäktar den felskrivingen! Är givetvis Ultra som är den smalaste medan Prime är något rymligare, Hawx är själva modellen.

Gällande BOA tycker jag personligen att det fungerar väldigt bra! Så det är för mig en ickefråga huruvida BOA är bra eller dåligt. Jag väljer BOA. Däremot fungerar vanliga spännen också bra.

Det är intressant med flexet, Salomon upplevs betydligt hårdare för mig än Atomic, trots samma flex :)

Senast ändrad:
Har Atomic Hawx Ultra Boa 130, funkar bra även om jag fick nya pga en spricka i skalet efter runt 70 skiddagar. Känner ingen stor skillnad i flex mot mina gamla Salomon MTN Lab med 120, visserligen med en klart bättre liner än originalet i Salomon.

Tillbaka
Topp