[Artikel] Plugga skidfilm i Åre

Redaktionen

Aktiv medlem
Till hösten kommer man att kunna plugga skidfilm på Åre Gymnasieskola. Utbildningen innefattar sammanlagt 500 timmar undervisning som har med åkning, skid- och snowboardfilm att göra.

Läs hela artikeln:

Ja, hade den här linjen funnits för 2 år sen när jag valde mellan medialinje och freeride i Malung så hade det ju varit den ultimata kompromissen!

Liten korrigering 'och skolans mål är att lura 15-åringar in på ytterligare en meningslös gymnasieinriktning'.

Läs ett riktigt gymnasieprogram och om ni är intresserade av skidfilm, gå någon kvällskurs eller liknande. Det är idiotiskt att slösa bort extremt värdefull undervisningstid på den här sortens strunt. Det man gör i tre år på gymnasiet läser man inte på en månad eller två på en KY-utbildning (eller YH eller vad det heter den här månaden).

Det är en skitkul grej för dem som tycker att det är roligt, men det är ju inget som man kommer att kunna försörja sig på om man inte jobbar för redbull eller liknande. Det är bättre om man går ett riktigt program som man kan få med kurser som man kommer att ha nytta av om man ska plugga vidare eller liknande, plus för de som vill bli bra på detta så kan man ju läsa enormt mycket på google. För det som inte finns på google existerar inte...

Idioter som kommenterar nedan.
Jag Gör Allt vad jag kan för att leva på det, även om det betyder massa jobb på bensinmack all "ledig" tid, men det gör inte att jag just nu inte lever min dröm, för det gör jag!
Det är & kommer alltid vara den kreativa entreprenören i dig som försörjer ditt liv & din själ, inte Fysik B kursen.

Visst kanske personen som har den kursen på papper är mest trolig att få jobbet på försäkringskassans telefon eller något annat kontor före mig, om jag skulle söka vill säga.
MEN jag, tillsammans med de flesta som kommer söka denna linje av rätt anledning, kommer aldrig söka de jobben.
Jag är helt säker på att ni som ser ner på det här programmet gör det just för att ekonomisk vinning är ert mål i livet, men den delas inte av någon verkligt kreativ person i hela världen.
För sålänge vi får vara ute & göra det vi vill, i mitt fall filma skidåkning, behöver vi bara ha det vi absolut måste för att överleva rent ekonomiskt, för det är en hel jävla förmögenhet värt att få göra det man vill tillsammans med känslan & vetskapen om att ha tagit sig dit själv, och det skulle jag inte byta mot några pengar i hela världen.

Så låt allas värderingar vara olika & ha olika mål med sina liv så ska ni se att de blir bra.

Tim / TFJprod.

Word Tim! Under mina 6-7 år sedan jag gick ut gymnasiet och säkert 10 olika jobb så har jag visat mina gymnasiebetyg NOLL gånger. INGEN bryr sig om dina gymnasiebetyg på arbetsmarknaden. De ända som bryr sig om betygen är högskolorna. Så länge man får chansen på programmet att läsa kurser så att man blir behörig till högskolan tycker jag det här är skit kul och önskar att något liknande fanns när jag skulle välja till gymnasiet.

Håller helt med "Timmm"

Jag anser att det är idiotiskt att läsa något på gymnasiet som man "måste" och inte känner sig motiverad till.
Att lyckas i livet är inte att tjäna pengar, sorgligt nog är det allt för många som lever i den lögnen. Dock ska man inte glömma bort att pengar är en vital del i sammanhanget.

Jag tror att om man brinner för något som kommer man lägga mycket tid på personlig utveckling inom området, med det kommer även god kunskap och skicklighet. Och som inte tidigare nämns, den största förmånen av alla med denna utbildningen är att dem som går den kommer att få träffa likasinnade. Och det i sig kan få oändliga potentialer.

-Steve Jobs gick nog inte till jobbet för att tjäna pengar exempelvis, men pengar tjänade han indeed!

Vilka kommer vara lärare?

Två tummar upp för detta!

Håller med Tim. Denna skola är nödvändig och är belägen helt rätt rent geografiskt. Dock tycker jag dom borde bredda själva innehållet. Natur och action film hade kanske varit lite bättre. Fast det är ju ingen som hindrar eleverna att göra annat än skidfilm.
Däremot ska alla filmare/fotografer ha betalt för sina jobb oavsett nivå. Däremot olika mycket för olika nivå på kvalité. Man kan tjäna pengar och leva ett värdigt liv även i denna bransch om alla lär sig ta betalt. Så länge det finns filmare och fotografer som gör jobben gratis kommer branschen få det tungt i framtiden. Peak ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp