[Artikel] Recco i alla hyrpjäxor i Åre

Redaktionen

Aktiv medlem
reccoyo-750x380.jpg

Åre blir först i världen med att bestycka alla sina hyrpjäxor med Reccoreflektorer. Vad tycker ni, är Recco ett bra räddningssystem?

Läs hela artikeln:

Hur många sökverktyg för systemet har Åre? Problemet är som bekant inte själva söktiden utan tiden från olycka tills det att sökverktyget finns på plats...

Sedan ska man se till att förmedla informationen om Recco till turisterna på ett vettigt sätt. Så dem inte får för sig att åka på olämpliga ställen då dem är; "säkra" med recco i pjäxan.

"Räddningstiden med Recco jämfört med kamraträddning med transceiver, spade och sond är dock fortfarande låg."

Här blev det nog lite fel;)

Sen får vi väl hoppas att dom slipper rädda folk istället för att bli tvungna att göra det. Håller med @resqual, börjar man marknadsföra det här mycket finns ju risken att någon tror att dom är safe med den där plastbiten på pjäxan.

Hihi, nu börjad det igen. Ska jag passa på att rota fram min gamla tråd om Reccos funktionalitet, vad som funkar och inte, i forumet på en gång och uppdatera den lite?

Jag lägger upp den: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52396

För er alla som tänkt att skriva att recco bara är likfinnare, läs igenom den här tråden först.

Problemet som resqual tar upp gäller inte bara recco utan alla lavinprylar. Det är ett känt faktum att man kompenserar sin utrustningsgenererade säkerhet genom att ta större risker. Jämför hur ni kör med en krockkudde respektive dolk monterad mot bröstkorgen på ratten.

Har dock en fråga eftersom det här faktiskt var en nyhet för mig. Är det alla uthyrare som det gäller eller har recco skrivit ett avtal med just skistar?

@centralbyrakraten det Recco sa på pressgrejen igår var att skistars 7000 par uthyrningspjäxor i Åre har försetts med reflektorer. det nämndes inget om andra uthyrare. (därmed inte sagt att det inte förekommer, bara att jag i nuläget inte vet. ska kolla upp.)

Tillbaka
Topp