[Artikel] Så åker du skidor i puder

Redaktionen

Aktiv medlem

Vad ska man tänka på när det ligger massa nyfallet vitt fluff på berget och man vill åka skidor i allt puder precis lika snyggt och lätt som proffsen gör? Det berättar Fabian Omne och Evelina Nilsson i denna video.

Läs hela artikeln:

Marboh

Medlem
handlar väl om kraftbalans/vikt per skida. lyckas du köra brett och ha lika mkt tryck på båda laggen är det väl lugnt.. men det är svårt.. och då blir man mindre manöverduglig när ena skidan sjunker och den andra hookar.

Pillard

Aktiv medlem
Precis, som Omne nämner i videon så ändrar sig ju snön hela tiden och har du dem då brett isär har du ju svårare att hålla ihop åkningen. Dels kan dina skidor befinna sig på helt olika snö men de kan också befinna sig under helt olika tryck och dessutom sticka åt alla möjliga håll

Menar inte att man ska ha brett eller smalt utan snarare "normalbrett". Jag tappar stabilitet om jag åker smalt, speciellt i varierad snö.
Vet att många tycker annorlunda men jag fattar inte hur man lyckas åka med samma tryck på inner- och ytter

carl_couloir

Aktiv medlem
allt handlar ju om att anpassa åktekniken/åkstilen efter terrängen och förhållandena! Ett av dom bästa tips jag fått av en fransk bergsguide med sin typiska franska enkelhet "feel the sensation - ski the sensation" :)

Kaskar

Medlem
Som 40-årspresent gav jag bort att jag åkte skidor istället för bräda då jubilaren hatar att vänta på att jag spänner fast mig. Vi drog till Engelberg och det kom ett megadump med midjedupt. Så bortkastad att åka skidor i det! Att åka lagg i pider är ju tokjobbigt. Å man måste svänga hela tiden. Nej fy för den lede!

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Som 40-årspresent gav jag bort att jag åkte skidor istället för bräda då jubilaren hatar att vänta på att jag spänner fast mig. Vi drog till Engelberg och det kom ett megadump med midjedupt. Så bortkastad att åka skidor i det! Att åka lagg i pider är ju tokjobbigt. Å man måste svänga hela tiden. Nej fy för den lede!
Svaret är ju feta skidor med rocker.... easy piecy. Då flyter du som en tyngdlös kork ovanpå pudret!

carl_couloir

Aktiv medlem
Svaret är ju feta skidor med rocker.... easy piecy. Då flyter du som en tyngdlös kork ovanpå pudret!
Eller att helt enkelt förbättra sin teknik..... ;-)

/C

Kaskar

Medlem
Eller att helt enkelt förbättra sin teknik..... ;-)

/C
Svaret är ju bägge. Nog för att jag har 108 breda, med rocker. Men när det var så djupt som det var så hjälpte det inte mig. Jag kan bomba på rätt bra i vanlig pist och i vanlig svenskt lagompuder klarar jag mig bra. Men det där var något extraordinärt. Det var så djupt så att få flyt var jag tvungen att ligga i baksätet. Och det går ju inte särskilt länge innan mjölksyran knäcker en. Med rätt teknik så hittar man ju var man ska ligga med vikten och hur man ska attackera. Men det kräver övning, övning, övning

iSooLi

Aktiv medlem
Det kallas väl pumpa puder för att man var tvungen att göra det förr i världen, när man åkte på tandpetare... Vidare lägger man elvor i puder också, inte bara åttor. Just sayin'.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ni alla är helt blasé - enda sanna tipset finns redan på youtube.

Husk å pumpe opp og ned i vertikalen!

Edit: F ö såg jag för första gången att precis innan de klipper scenen när de börjar lägga åttan kan man klart och tydligt se en åkare komma glidandes från höger i bild, förmodligen i nedfarten de startat från. Jajädrar.

Pillard

Aktiv medlem
Svaret är ju bägge. Nog för att jag har 108 breda, med rocker. Men när det var så djupt som det var så hjälpte det inte mig. Jag kan bomba på rätt bra i vanlig pist och i vanlig svenskt lagompuder klarar jag mig bra. Men det där var något extraordinärt. Det var så djupt så att få flyt var jag tvungen att ligga i baksätet. Och det går ju inte särskilt länge innan mjölksyran knäcker en. Med rätt teknik så hittar man ju var man ska ligga med vikten och hur man ska attackera. Men det kräver övning, övning, övning
Det du beskriver kan ju hända om snön är lite för tung. Vi hade en sån dump i vintras. Det var helt omöjligt att åka skidor i det. Tom ski patrolerna ramlade till höger och vänster. På snowbord hade det kanske funkat dock. Snowboard har ju vissa fördelar när det är skare och blötsnö. I övrigt är det ju bara tråkigt

carl_couloir

Aktiv medlem
Jo jo, fast även om man har bra teknik är det ju roligare (och enklare) med fetare lagg i puder ju eller? Vad kör du på för bredd i Verbier om det har dumpat en dag?
Så är det! men man kommer tyvärr även undan med kass teknik då också ;-)
Jag åker alltid med dom skidorna som jag har just den dagen ;-) men mest troligt mina Rustler 11......

Hemligheten är som du är inne på att inte ligga i baksätet, vilket kräver övning/teknik.....

Själv tycker jag att det finns en tjusning i som beskrivits ovan att "pumpa puder" man behöver faktiskt inte alltid "flyta ovanpå"

/C

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp