[Artikel] SAS flyger till Finlands skidcentrum

Redaktionen

Aktiv medlem
I december går första avgången till Kittilä i finländska Lappland. I Levi startar skidsäsongen redan i november.

Läs hela artikeln:

Japp! Har e hel del erfarenhet av stället. Har inte gjort en ända misslyckad resa till Levi. Efter nyåret åkte vi halva veckan i minus 40 men man tar ju de som en man ;)
Backarna e väl preparerade, dom har en pipe och 2st snowparks med allt från små hopp till hopp som gör en erfaren åkare en smula nervös.
De e lätt att ta sig omkring i byn och det finns gott om restauranger och barer/nattklubbar. Nattlivet har alltid varit livligt, även kompisar som jagat i lappland på hösten och övernatta där en natt eller två har sagt att de va fullt med liv där även då. Jag och mina kompisar brukar föredra Hullu Poro (Galna Renen), på dagstid serverar dom billig och god lunch och mot kvällen blir det nattklubb/karaokebar/ölhak (man måste ta sig dit för att förstå).
Det finns en hel del andra ställen också men Hullu Poro e ett ja int kan låta bli att nämna. Kort sagt skulle jag vilja påstå att levi troligen har finlands bästa nattliv ;)
Hur det ligger till med betjäning på svenska har jag ingen aning om då ja kan båda modersmålen, men det flyger in en hel del Britter och Japaner så man lär väl bli förstådd på engelska. För övrigt har turisterna man talat med varit extremt nöjda med betjäningen.
Helt klart ett ställe man skall ta sig till!
E de nåt man undrar så kan man kontakta mig, e int säker ennu men kommer troligen att spendera en hel del tid på Levi i vinter!

För dom som läsar recensionerna om levi skall jag påpeka ett par saker.
Hullu Poro som jag skrev om är inte samma sak som Hullu Poro Arena vilket är ett mycket större ställe med plus-sidan att dom ofta har live upträdande.
En del bristpunkter som ja lade märke till var isiga och slutkörda backar samt landningar, de e nåt du kan undvika med att inte resa till levi under dom populära tidpunkterna som skidlov, allt mellan jul och nyår (veckan efter nyåret e mycke lugnare). Kolla då stugorna är billiga så får du en trevligare upplevelse på kullen. Dom "opopulära" veckorna syns i backen men nattlivet är ändå livligt ;)
Dom senaste åran har man fått åka gratis efter valborg!
Det stämmer att en hel del folk reser till LEvi enbart för nattlivet, ska man på klassresa i södra finland så blir det kryssning, skall man på klassresa från mellersta finland och norrut så blir det levi :D
Vi brukar hyra en 8pers stuga med kompisarna för 400€/vecka, saknar stugan man hyr bastu så har man tappat bort sig!

Ifall ni söker branta slutningar och puder glöm Levi.

Platsen anpassar sig för barnfamiljer och oskidkunniga ryssar.

Levi har en fallhöjd på 325m medan Ylläs har en fallhöjd på 463m. Om man vill åka puder då skall man gå till Ylläs.

Tillbaka
Topp