[Artikel] Se bilder på nya liften i Åre – Getvalsliften

Redaktionen

Aktiv medlem
Ola-Rockberg-251020DSC07440-1000x667.jpg

Åre får en ny lift till vintern – Getvalsliften – så här ser den ut.

Läs hela artikeln:

Lägger in en tidigare postad bild för oss liftnördar... :) Det är väl bara att inse att Åres framtida expansion mestadels ligger under trädgränsen och även denna lift är väl delvis ett resultat av att

Men hur går det med Lundsgårdsliften? Har det ärendet kört fast permanent?

1761571363322.webp

Lägger in en tidigare postad bild för oss liftnördar... :) Det är väl bara att inse att Åres framtida expansion mestadels ligger under trädgränsen och även denna lift är väl delvis ett resultat av att

Men hur går det med Lundsgårdsliften? Har det ärendet kört fast permanent?

Visa bilaga 41189
Det är väl Vikliften där som är markerad som Sadelliften dock.
Visst var det något som skulle ändras med Vikliften också?

Jag förstår inte helt hur man ska ta sig från Vikliften till Getvalsliften. Det är tämligen platt och lätt uppförsbacke till liften, så jag ser ingen solklar led. Nån som vet?

Den liften kan nog bli ganska populär bland barn. Är rätt fint i skogen för lätt skogsåking har jag för mig.

Men speciellt lång eller brant är inte liften.

scsh, från toppen av sträcket borde det väl gå bra att åka ned? Till liften?

Jag förstår inte helt hur man ska ta sig från Vikliften till Getvalsliften. Det är tämligen platt och lätt uppförsbacke till liften, så jag ser ingen solklar led. Nån som vet?
Från toppen av Vikliften (i bilden felaktigt utpekad som Sadelliften) finns femtontalet höjdkurvor i rätt lutning ner mot Getvallsliften dal, så det ska nog gå smidigt med transport även om det inte kommer vara brant. Jag tolkar det som att skidleden är den som syns utpekad i ljusgrönt i bilden

... och så visade det sig onödigt att riva gamla sadelliften som också förband Björnen med Åre.
Men ett lyft med en mindre väderkänslig släpa så man inte bluir fast i Björnen

Ska bli kul att testa denna. Lillskutan är generellt ett underutnyttjat berg i min bok så all ny åkning där välkomnas.

Snödjup

Tillbaka
Topp