[Artikel] Skidtest: Atomic Maverick 96 CTI [2026]

Redaktionen

Aktiv medlem
Atomic-Maverick-2-1000x667.jpg

Vi har teståkt Atomic Maverick 96 CTI – en uppdaterad klassiker!

Läs hela artikeln:

Tack. Letar skidor i detta segment. Vore tacksam för jämförelse mellan dessa och t ex Blizzard Anomaly 94, Armada Declivity 92 ti, Völkl Mantra M7 och Nordica Enforcer 94. Tänker att de har vissa likheter.

Som alternativ till mig ser jag litet ”snällare” skidor som t ex Salomon QST92 och Rossignol Sender Soul 92.

Själv hade jag valt Blizzard Anomaly 94, eller Enforcer 94 som har lite mer rocker och tail som kan underlätta något mer i ren offpist men Anomaly fungerar väldigt bra offpist och pist och uppkört är den något bättre. Själv har jag kört på Bonafide (har kvar dem och åker på dem då och då) den går överallt på hela berget 98 bred. Något att beakta är att från 98-100 mm och uppåt funkar det inte särdeles bra att åka parallellt så med en skida med 94 mm funkar det i offpist med parallell skidföring och både Anomaly och Enforcer har tillräckligt bra rocker för flyt i all lössnö. Vill påstå att Anomaly carvar bättre i pisten dessutom.
/Stefan

Läste ett test där de tyckte att Anomaly 94 var litet udda balanserad, med ganska soft nos och hård tail. Eftersom jag testade dem i ganska välordnad pist (några cm nysnö ovanpå nattpistad manchester) så njöt jag mest av hur den litet mjukare tippen liksom drog mig in i svängarna (och höll mig kvar där på skär) men kan tänka mig att det kan bli knepigt med den balansen när det blir guppigt och tajt i pisten.

Såg ett annat test som liksom du tyckte att Enforcer och Anomaly var ganska lika. Svårt när man inte kan testa själv. Sneglar på nya QST94 och en massa andra också. Åker nu oftast på Völkl Deacon 80 som jag gillar men vill ha en bredare skida om jag måste välja en enda (som vid flygresor).

Viktigast för mig är nog pistegenskaper - när det är nysnö så är jag lycklig bara jag har en någorlunda bred skida. Åker aldrig bakåt, hoppar sällan (och lågt) och kan inte göra "butters" och liknande finesser. Så jag siktar på en direktionell skida där pistegenskaper har premierats med typ 88-98 mm midja.

Tillbaka
Topp