[Artikel] Skidtest: Rossignol Sender 106 Ti Plus gillar full gas

Redaktionen

Aktiv medlem
SKIDTEST-7-1000x667.jpg

Freeride teståker och betygsätter Rossignol Sender 106 Ti Plus, en skida som gillar hög fart och stora berg.

Läs hela artikeln:

Fint test! Men vad exakt är "progressiv svängradie"? :)
Mer sväng under foten än utåt spetsarna eller tvärtom. Väldigt många skidor har någon form av progressivitet i sin skärning, men med begreppet menar man vanligen de som sticker ut från normen och markerar progressiviteten lite extra.

Just progressiv brukar innebära att skidan är rak under foten och får mer sväng sista biten upp mot tip och tail. Scott för att nämnda en hade (eller har) en tydligt rak skärning på mitten av skidan men rejält med sväng nära tip och tail i sina Scrapper. Völkl har genom åren haft en liknande lösning med sin 3D Radius på pistskidor. Känslan i skidan blir då att den är trygg eller tråkig, beroende på vem du frågar, på plana skidor och tidigt i svängen. Sen nyper radien till över en viss kantvinkel och ger ganska plötsligt tydligt mer sväng. Den typen av skidor kräver ofta inåkning och upplevs av många initalt som lite konstiga, men efter ett tag börjar man upptäcka fördelar.

Det finns även exempel på motsatsen med rejält med skärning på mitten och nästan ingen skärning längre ut, vilket var vanligt under five-point-eran.

Ingen av alternativen tenderar att fungera speciellt bra om det övergörs, men det kan de ganska goa egenskaper om det utförs med rimlighet. Det är ingen favorit för min del, generellt sett.

Det där med radie är mystiskt. Ett par skidor med jämn radie längs kanten (en cirkelbåge) får väl ändå dynamisk ”progressiv radie” när den kantas och böjs i längsled. Såvida den inte har precis jämnt flex längs hela skidan vilket väl knappt förekommer. Plus att åkaren påverkar detta.

Har själv ett par Völkl Deacon 80 med ”3Dradius” och kan inte påstå att jag helt förstår mig på det. Kanske för att jag är upplärd som plöstrycksåkare från tiden med smala raka skidor (nästan utan radie..) och försöker själv böja till skidorna.

Just progressiv brukar innebära att skidan är rak under foten och får mer sväng sista biten upp mot tip och tail. Scott för att nämnda en hade (eller har) en tydligt rak skärning på mitten av skidan men rejält med sväng nära tip och tail i sina Scrapper. Völkl har genom åren haft en liknande lösning med sin 3D Radius på pistskidor.
Völkl 3D radius är precis tvärtom - tajtare i midjan.

Mer sväng under foten än utåt spetsarna eller tvärtom. Väldigt många skidor har någon form av progressivitet i sin skärning, men med begreppet menar man vanligen de som sticker ut från normen och markerar progressiviteten lite extra.

Just progressiv brukar innebära att skidan är rak under foten och får mer sväng sista biten upp mot tip och tail. Scott för att nämnda en hade (eller har) en tydligt rak skärning på mitten av skidan men rejält med sväng nära tip och tail i sina Scrapper. Völkl har genom åren haft en liknande lösning med sin 3D Radius på pistskidor. Känslan i skidan blir då att den är trygg eller tråkig, beroende på vem du frågar, på plana skidor och tidigt i svängen. Sen nyper radien till över en viss kantvinkel och ger ganska plötsligt tydligt mer sväng. Den typen av skidor kräver ofta inåkning och upplevs av många initalt som lite konstiga, men efter ett tag börjar man upptäcka fördelar.

Det finns även exempel på motsatsen med rejält med skärning på mitten och nästan ingen skärning längre ut, vilket var vanligt under five-point-eran.

Ingen av alternativen tenderar att fungera speciellt bra om det övergörs, men det kan de ganska goa egenskaper om det utförs med rimlighet. Det är ingen favorit för min del, generellt sett.
De nutida Völklarna, t.ex. Mantra och Katana, har ju den omvända varianten av progressivitet, med den kortaste radien under foten och längre radie mot extremiteterna, samtidigt som de även har något mjukare flex just under foten. Många verkar stortrivas med det konceptet. Då flexet i tippen samtidigt är styvare slipper man ju brätten som ska bångstyra in i sväng när man kantar och lägger på lite tryck. Bra för stabilitet och need for speed! :cool:

Jag har antagit att det är en radie som inte ser likadan ut över hela skidan:) Men jag vågar inte skriva under på det!
Det är ju intressant att de endast anger 21m på deras hemsida och inte någonstans nämner vad denna "progressiva" radie skulle vara. Bör ju då rimligen representeras av minst två siffror kan man tycka :)

Det är ju intressant att de endast anger 21m på deras hemsida och inte någonstans nämner vad denna "progressiva" radie skulle vara. Bör ju då rimligen representeras av minst två siffror kan man tycka :)
Ofta anges bara ett genomsnittsvärde baserat på mått och avstånd mellan tipp, midja, och tail.

Ofta anges bara ett genomsnittsvärde baserat på mått och avstånd mellan tipp, midja, och tail.
Thats fair. Men då har man egentligen ingen aning om vad man köper. Lite förvirrande :)
Tycker inte direkt att förklaringen på Sport-conrad säger speciellt mycket annat än marketing ploy.

"The Progressive Sidecut, is a new modern shape for modern all-mountain skiing and provides a targeted power and edge grip to drift and cut at the same time playful no matter what the terrain and snow conditions. The rounded tip and tail profile provides instant binding on turn exit."

Ska skidan köra en sladdande och carvande sväng samtidigt?

I en annan tråd hävdade någon att skidor idag har sidoskärning vars radie i olika grad och form varierar kontinuerligt längs skidan. Och alltså inte går att beskriva exakt med en siffra.
Visst kan man definiera radien utefter tre punkter (smalast på mitten samt bredaste punkter fram/bak) men däremellan kan det ju se olika ut trots samma mått på dessa platser. Plus att exakt samma sidoskärning/ radie kan ha olika ”riktning”i längsled - jämf tex Salomon BBR vars tajta radie dessutom var markerat ”omvänt plogformad”.
Angiven ”radie” blir då ovan beräknade värde och/eller en sammanfattning av det allmänna intrycket. Litet som skidornas flex och spann. Och där väljer t ex Völkl att ange tre värden för radien, fram/mitt/bak men jag antar att även det är en sorts grov sammanfattning.

Läste nånstans att Black crows uppskattade radien på Nocta och siffran har inget alls att göra med vad skidan egentligen har. "Den känns som en 21m", typ som pjäxflex :)

Så är det kanske. Nästan rätt fast helt fel med andra ord. Jag gillar Völkls variant betydligt bättre än Scotts i alla fall. Hur Ross har gjort vet jag inte.

Tycker dock att du hade rätt i detta (avser Völkls "3D radius"): "..den är trygg eller tråkig, beroende på vem du frågar, på plana skidor och tidigt i svängen. Sen nyper radien till över en viss kantvinkel och ger ganska plötsligt tydligt mer sväng. "
Men som sagt, för mig inte helt uppenbart hur den varierade radien spelar in vid olika kantvinklar. Så fort skidan böjs på ett dynamiskt sätt, och det gör den ju i varje sväng (dessutom helt beroende på åkstil), så blir det hela ganska komplicerat. Där skidans flex och övriga egenskaper förstås också påverkar "resulterande kantradie/shape" i svängen.

I en annan tråd hävdade någon att skidor idag har sidoskärning vars radie i olika grad och form varierar kontinuerligt längs skidan. Och alltså inte går att beskriva exakt med en siffra.
Visst kan man definiera radien utefter tre punkter (smalast på mitten samt bredaste punkter fram/bak) men däremellan kan det ju se olika ut trots samma mått på dessa platser. Plus att exakt samma sidoskärning/ radie kan ha olika ”riktning”i längsled - jämf tex Salomon BBR vars tajta radie dessutom var markerat ”omvänt plogformad”.
Angiven ”radie” blir då ovan beräknade värde och/eller en sammanfattning av det allmänna intrycket. Litet som skidornas flex och spann. Och där väljer t ex Völkl att ange tre värden för radien, fram/mitt/bak men jag antar att även det är en sorts grov sammanfattning.
Jag tror de flesta märken kör med en helt teoretisk radie, dvs räknar på måtten som om det vore ett cirkelsegment och sen anger den, oavsett vilken väg kanten tar i böj. Men få om ens någon har väl en perfekt cirkelform på kanten numera. Så med andra ord är alla mer eller mindre progressiva.

Marketing mumbo jumbo har arbetat sig in hårt i tillvaron!

Vem blir först med en regressiv kantskärning? Eller är det bara en elliptisk reverse sidecut?

Vart tog rev-rev vägen?

den lever, eller kanske är återupplivad den rätta termen?

Tillbaka
Topp