[Artikel] Skistar säljer St. Johann

Redaktionen

Aktiv medlem
pistkarta_st_johann_in_tirol-1000x563.jpeg

SkiStar avyttrar sin andel i den österrikiska skidanläggningen i St. Johann in Tirol i syfte att stärka sitt fokus på hemmamarknaden. 

Läs hela artikeln:

Erikbrand

Aktiv medlem
Högoddsare att vi skulle sitta här några år senare efter skistars investering i St. Johann och se tillbaka på en värdelös investering.

pd

Aktiv medlem
Känns som att de aldrig hade en tydlig strategi för innehavet av S:t Johann utan att expansionen var ett självändamål. Det blir sällan bra när den stora fisken i den lilla dammen simmar ut i det stora havet och upptäcker att det finns större fiskar med snabbare fenor och vassare tänder. Bättre att de fokuserar på sin hemmamarknad istället.

PisteCarver

Aktiv medlem
Undrar om ledningen innan investeringen hade koll på att högsta skidåkningen i St Johann ligger på 1650 möh, och hur snösäkert det är i framtiden med den pågående globala uppvärmningen...

Edit: Ser nu att den högsta punkten i skidområdet inte ligger högre än 1604 möh. Skidåkning således mellan 659 och 1604 möh. Det blir varken lätt eller billigt att hålla en hel säsong med snö där i framtiden.
Det finns tyvärr många sådana skidorter i östra delarna av Österrikes Alper, som får satsa på annat än skidåkning i framtiden.

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
vilket praktfiasko (vilket alla riktiga skidåkare sa redan då Skistar köpte StJohann).

Skistar får satsa vidare på det de är duktiga på:
massturism, barnbackar och fastighetsaffärer/uthyrning

janne73

Medlem
“St. Johann har haft en bra utveckling... ..verksamhet som mår bättre idag än för knappt fem år sedan ... vidareutveckla både verksamheten och lönsamheten på vår hemmamarknad. Därmed stärker vi vår position ...fokus på hållbarhet och digitaliseringen ... är några exempel på utveckling med mycket gott resultat”

Vilket snömos. ”Vi gjorde en skitinvestering. Nu klickar vi ur innan förlusten blir större.” Hade varit smakfullare.
Jaja, kan bara hoppas att Skistar inte breder ut sig mer i de svenska fjällen.

Ja St Johan är väl inte den optimala skidorten här nere.
Jag bor sedan 5 år i Zillertal där vi har glaciäråkning om vi vill året om,
bäst dock till 15-20 juni.I år är förhållanden optimala (vi har haft systemena för oss själva).Här är det väldigt snösäkert då dom flesta systemen ligger mellan 2100-3250m.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja St Johan är väl inte den optimala skidorten här nere.
Jag bor sedan 5 år i Zillertal där vi har glaciäråkning om vi vill året om,
bäst dock till 15-20 juni.I år är förhållanden optimala (vi har haft systemena för oss själva).Här är det väldigt snösäkert då dom flesta systemen ligger mellan 2100-3250m.
Har varit mycket i Zillertal och tycker det är en av Österrikes bästa skiddalar med otroligt mycket att välja på.
Det har gjorts enorma investeringar på skidåkning där sedan ett par årtionden, med utbyggnad av skidsystemen, exploatering av nya åkytor, moderna sittliftar och inte minst konstsnöanläggningar. Det finns väl knappt en pist som inte har konstsnö i Zillertal längre.
Och trots att den mesta åkningen är mellan 1600 och 2500 m, skulle det nuförtiden ändå vissa år vara svårt att få igång säsongen före februari utan konstsnön.

Du som bor där kanske kan svara på följande fråga:
Varför har man inte åtgärdat den eländiga infarten till dalen genom den enkelriktade tunneln vid Strass?
Speciellt undrar man ju eftersom dalen är ca 2 km bred och platt vid mynningen vid Inntal, varför finns det ingen annan väg in?

Har varit mycket i Zillertal och tycker det är en av Österrikes bästa skiddalar med otroligt mycket att välja på.
Det har gjorts enorma investeringar på skidåkning där sedan ett par årtionden, med utbyggnad av skidsystemen, exploatering av nya åkytor, moderna sittliftar och inte minst konstsnöanläggningar. Det finns väl knappt en pist som inte har konstsnö i Zillertal längre.
Och trots att den mesta åkningen är mellan 1600 och 2500 m, skulle det nuförtiden ändå vissa år vara svårt att få igång säsongen före februari utan konstsnön.

Du som bor där kanske kan svara på följande fråga:
Varför har man inte åtgärdat den eländiga infarten till dalen genom den enkelriktade tunneln vid Strass?
Speciellt undrar man ju eftersom dalen är ca 2 km bred och platt vid mynningen vid Inntal, varför finns det ingen annan väg in?
Hej,
du kan svänga av motorvägen vid Wörgel och åka paralellt med A12 och ta vänster i rondellen vid XXX Lutz i Strass då slipper du tunneln.
Vad gäller utbyggnad av vägen så är det en mycket knepig fråga då marken ägs av lokala bönder och dom är inte intresserade av att sälja.
Som regel så öppnar systemen här redan runt 5/12,i år har det varit väldigt mycket snö.Jag bor i Mayrhofen härlig by!!Välkommen till vintern!!

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej,
du kan svänga av motorvägen vid Wörgel och åka paralellt med A12 och ta vänster i rondellen vid XXX Lutz i Strass då slipper du tunneln.
Vad gäller utbyggnad av vägen så är det en mycket knepig fråga då marken ägs av lokala bönder och dom är inte intresserade av att sälja.
Som regel så öppnar systemen här redan runt 5/12,i år har det varit väldigt mycket snö.Jag bor i Mayrhofen härlig by!!Välkommen till vintern!!
Provade alternativ väg in i dalen för en två år sedan, men de andra vägarna in var spärrade och övervakade av vakter på en lördag (den stora hotellbytardagen).

PisteCarver

Aktiv medlem
Skistar har redan 50% av liftkortsförsäljningen i Sverige och får av marknadsskäl inte växa mer (?).
Frågan är hur detta påverkar Skistars fortsatta tillväxt: satsa på padel, timeshare osv istället för att bygga ut liftarna?
Kungsbygget som var den första skidanläggningen på Hallandsåsen har varit nerlagd ett antal år nu. De kan ju rusta upp och skaka liv i den och börja konkurrera med Vallåsen...:LOL:
Padel hade nog också varit ett bra alternativ då, eftersom det även med hundra snökanoner är svårt att hålla igång någon längre säsong där.💡

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det var ett skämt. Åkte en gång med en fransk guide som varit i Sälen - och han undrade helt ärligt varför vi hade liftar på parkeringsplatserna i Sverige. Han syftade på dessa flacka kullar som kallas pister.
Ja, Sälen kommer jag aldrig förstå hur det har kunnat växa till sig som det har.
Eller främst hur folk på allvar kan betala 10-15 miljoner och uppåt för boende där.
"Bra för ungarna", jo visst, första åren kanske, men sen då?
Nåväl, kul för Dalarna.

Angående St Johann och östra Österrike så kommer marknaden finnas där. Ligger närmare Wien och andra större städer.

Från en Wienares perspektiv är väl Zillertal som deras Dalarna/Järvsö/Kungsberget om man ska jämföra med Sverige. Medan St. Anton/Ischgl är Åre. :D

Provade alternativ väg in i dalen för en två år sedan, men de andra vägarna in var spärrade och övervakade av vakter på en lördag (den stora hotellbytardagen).

Hej,ja det stämmer ,då finns bara ett alternativ och det är att ställa bilen i Jenbach och ta Zillertalerbahn in i dalen,tåget stannar överallt.

Ja, Sälen kommer jag aldrig förstå hur det har kunnat växa till sig som det har.
Eller främst hur folk på allvar kan betala 10-15 miljoner och uppåt för boende där.
"Bra för ungarna", jo visst, första åren kanske, men sen då?
Nåväl, kul för Dalarna.

Angående St Johann och östra Österrike så kommer marknaden finnas där. Ligger närmare Wien och andra större städer.

Från en Wienares perspektiv är väl Zillertal som deras Dalarna/Järvsö/Kungsberget om man ska jämföra med Sverige. Medan St. Anton/Ischgl är Åre. :D
Vet inte om jag håller med i jämförelsen med Kungsberget osv,jag bor här och jobbar som skidlärare, sedan 5 år och kan man dalen och systemen så finns det otroligt fin åkning här med glaciären som kronan på verket,Zell am Ziller med en nedfart på 21 km osv osv!!Men min uppfattning så hållerjag nog Ischgl som nr 1 är där minst en gång varje säsong.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med i jämförelsen med Kungsberget osv,jag bor här och jobbar som skidlärare, sedan 5 år och kan man dalen och systemen så finns det otroligt fin åkning här med glaciären som kronan på verket,Zell am Ziller med en nedfart på 21 km osv osv!!Men min uppfattning så hållerjag nog Ischgl som nr 1 är där minst en gång varje säsong.
Zillertal Arena är mitt favoritområde i Zillertal! (y)
Hochfügen/Hochzillertal nr 2.
Lite för mycket folk i Mayrhofenområdet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nej, jämförelsen håller inte på det sättet; menar att det är nära Wien/Salzburg och då gör det inte om det inte är Alpernas högsta toppar.
Kullarna runt Wien är nog högre än Kungsberget. :D

ja det kan nog stämma,i vintras var ST Pölten översvämmat av Wienare men dom åker mest kälke,Salzburgarna har ju helt andra förutsättningar med Skiamade`alldeles i närheten där du når 28 skiområden näst störst i Europa med 760 km pist.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp