[Artikel] Snönörderi 3: Isotermer och temperaturgradienter

Redaktionen

Aktiv medlem
Vill du åka puder? Ok, förklara då vad isotermer och temperaturgradienter är. Detta är tredje delen i miniserien Snönörderi med bergsguiden Andreas Bengtsson.

Läs hela artikeln:

Det kan vara värt att nämna att det även finns ett fenomen som skapar omvända temperaturer. Då är det alltså kallare i dalen än på toppen av berget. Kanske inte så vanligt men jag har själv upplevt det i Kanada. Är det det du syftar på aepe? Länken till Snow-forecast är förresten felaktig. Det har smugit sig in ett par mellanrum.

För mig funkar länken. Jag syftar på natten 20 november 2008 i Val Thorens. Freezing level är 3100 m, men enligt snow forecast är det -2 grader på 2315 m. Det är vad jag menar.

Fenomenet med sjunkande kyla känner jag väl igen. I söndags visade termometern i min stuga i sälen by -28,5. Samtidigt var det -17 grader uppe på fjället. Så jag vad jag menar är att freezing level är mer generell lufttemp, men att de finns avvikelser (på berget t ex). Kan de vara så?

Ärligt talat!

Mr. Bengtsson borde tänka efter lite mer innan det skrivs termodynamiska samband och slänger runt med ordet isoterm. Dessutom som många tidigare påpekat så kan det faktiskt vara varmare längre upp. Varför har freeride den här serien överhuvudtaget? Det känns bara oseriöst att använda "svåra" uttryck för att beskriva väder o vind...

Klart som f..n att det snöar när det är under 0 grader celsius i de flesta fall. Sen var gränsen går är väl ointressant i sammanhanget. Man åker väl upp så långt på berget man kan behöva. Intressantare är kopplingen till laviner och nederbörd kring 0 punkten. Då börjar det bli intressant.....

Tillbaka
Topp