[Artikel] Stark säsong av svenska skidanläggningar

Redaktionen

Aktiv medlem
Sveriges skidanläggningar sålde skipass för drygt 1,1 miljarder kronor den gångna vintern vilket gör säsongen till den fjärde bästa någonsin. Detta trots en minskning med 6,9 procent jämfört med närmast föregående år.

Läs hela artikeln:

Intressant med tanke på hur rapporterna om den dåliga beläggningen duggat tätt vinter.

Jag gör en mycket svajig spaning utifrån siffrorna. Ställen med mer "riktiga" skidåkare, dvs sådana som verkligen åker på skidsemester för att åka skidor verkar ha gått bättre. Ställen med mer familjeinriktning, dit man åker för att umgås, äta, åka hundspann m,m har tappat.

Lite konstigt i så fall, jag trodde att "riktiga" skidåkare var mer känsliga för snö och väderförhållanden. Om det ryktas om dålig snö i svenska fjällkedjan så åker man till alperna i stället. Här verkar det vara tvärtom.

Som sagt, en högst svajig spaning som går att kapa vid fotknölarna utan problem.

Bra skrivit. Tappet var rätt stort, 6,9% men helt rätt att ta det i perspektiv att det trots allt var det fjärde bästa någonsin.

Men vi får även tänka på att det är omsättning i kronor. Tapp på 6,9% på priser som säkert gått upp en del mot föregående säsong är säkert att skidanläggningarna tappat 10% i antalet skiddagar.

Mårten: de där "riktiga" skidåkarna är tyvärr inte så många. Sedan den tiden jag plöjde SLAO-statistik i jobbet har för mig att ca 90% av svenskarnas utförsåkande sker i Sverige och sedan delar Norge och Alperna på resterande del. Så om om alpresandet går upp eller ner 30% procent så påverkar det inte svenska liftanläggningar så mycket.

Tillbaka
Topp