Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bgn" data-source="post: 1284338" data-attributes="member: 16929"><p>Otrolig tråkig utveckling att en liten liten del av befolkningen ska få styra utvecklingen över stora områden. Det har funnits en fjällstuga vid Gåsen i över 100 år och den har haft en viktig funktion för fjällsäkerheten för de som färdas mellan Storulvån och Vålådalen, en tillflyktsort vid dåligt väder.</p><p></p><p>Sen är det konstigt att renarna störs mer nu än tidigare. </p><p>Tror det var på utsidan.se att jag läste, det var högre besökstal i Storulvån området i slutet av 80 talet jämfört med nu. Sen är det främmande för mig att säga att renarna störs av människor i området, min erfarenhet efter flera hundra dagar på fjället är att renen ofta dras till människor. Senast i somras när jag satt vid Blåhammaren gick en vanja med kalv förbi mig och mina hundar i sakta, ca 15 m bort. Det gick även en större flock på 40-50 djur nära fjällstationen. På andra mer avlägsna fjällområden var såg jag inga renar alls. Under kalvningsperioden är så klart situationen nått helt annat.</p><p></p><p>Vem ska fjällen vara till för? Mitt svar är alla och vi får acceptera att vi stör varandra på ett eller annat sätt. Samerna var inte först i jämtlandfjällen, jämtar, vikingar, älgfolk m fl har bott i Jämtland långt innan samerna kom på 1500-1600 talet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bgn, post: 1284338, member: 16929"] Otrolig tråkig utveckling att en liten liten del av befolkningen ska få styra utvecklingen över stora områden. Det har funnits en fjällstuga vid Gåsen i över 100 år och den har haft en viktig funktion för fjällsäkerheten för de som färdas mellan Storulvån och Vålådalen, en tillflyktsort vid dåligt väder. Sen är det konstigt att renarna störs mer nu än tidigare. Tror det var på utsidan.se att jag läste, det var högre besökstal i Storulvån området i slutet av 80 talet jämfört med nu. Sen är det främmande för mig att säga att renarna störs av människor i området, min erfarenhet efter flera hundra dagar på fjället är att renen ofta dras till människor. Senast i somras när jag satt vid Blåhammaren gick en vanja med kalv förbi mig och mina hundar i sakta, ca 15 m bort. Det gick även en större flock på 40-50 djur nära fjällstationen. På andra mer avlägsna fjällområden var såg jag inga renar alls. Under kalvningsperioden är så klart situationen nått helt annat. Vem ska fjällen vara till för? Mitt svar är alla och vi får acceptera att vi stör varandra på ett eller annat sätt. Samerna var inte först i jämtlandfjällen, jämtar, vikingar, älgfolk m fl har bott i Jämtland långt innan samerna kom på 1500-1600 talet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Tillbaka
Topp