[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
HELAGS_CPetter-Elfsberg-16-1000x667.jpg

Nu ansöker Svenska Turistföreningen, STF, om ett nytt arrendeavtal i västra Jämtlandsfjällen och delar av Härjedalen, som kommer att förändra matutbudet, minska antalet bäddar, ändra öppettiderna samt avveckla en stugplats. Detta för att minska störning för renarna och bidra till en hållbar utveckling av området.

Läs hela artikeln:

För vandrare och turåkare kommer de här besluten att påverka en del.
Men för oss som hänger här på Freeride är det oförändrade förutsättningar (dvs för oss som är intresserade av offpist/topptur):

Du kommer fortfarande kunna topptura på Snasahögarna, ta skotern till toppturerna i Vålådalen eller Helags.

Det blir nog en bra vinter ändå.
(för egen del har jag skaffat en Malamut och ser fram emot att utforska lite nya toppar som man inte når med skoter ;)

Undrar ju om det kommer få önskad effekt? Nu koncentreras ju åtminstone det mesta runt fjällstationer och annan service. Baserat på trenden här nere gissar jag på att de bara kommer leda till mer vilt campande lite överallt och därför skapa ännu mer störningar.

Personligen tycker jag det är bra om STF tänker lite mer på helheten och inte bara på att öka utbudet och öka intäkter. Sylarna har blivit någonslags fjällhotel och nånting man ska hålla stort avstånd till, om man vill faktiskt uppleva fjället. Där tycker jag det är bra om man återvänder till det det nånsin har varit, dvs fjällstugor där man kan sova och laga mat.
Att man stänger Gåsen tycker jag är dåligt. Gåsen är mycket vackert belägen och, iaf på vintern, ett fint bas för topturer. Det beslutet tycker jag är mycket dåligt. MAn hade kunnat ytterligare anpassa öppettider så man inte stör kalvningen. Men annars upplevs renarna inte att de störs ycket av vandrarna.
Undrar om det hela blir bättre om nu fler tältar och bajsar överallt?
På sommaren blir det färre i jällen, som såklart är positivt,

Senast redigerad av en moderator:
Det blir nog en bra vinter ändå.
(för egen del har jag skaffat en Malamut och ser fram emot att utforska lite nya toppar som man inte når med skoter ;)
En stighund är ett mycket klassiskt hjälpmedel för de rutinerade Freeride.se-anhängarna.

Otrolig tråkig utveckling att en liten liten del av befolkningen ska få styra utvecklingen över stora områden. Det har funnits en fjällstuga vid Gåsen i över 100 år och den har haft en viktig funktion för fjällsäkerheten för de som färdas mellan Storulvån och Vålådalen, en tillflyktsort vid dåligt väder.

Sen är det konstigt att renarna störs mer nu än tidigare.
Tror det var på utsidan.se att jag läste, det var högre besökstal i Storulvån området i slutet av 80 talet jämfört med nu. Sen är det främmande för mig att säga att renarna störs av människor i området, min erfarenhet efter flera hundra dagar på fjället är att renen ofta dras till människor. Senast i somras när jag satt vid Blåhammaren gick en vanja med kalv förbi mig och mina hundar i sakta, ca 15 m bort. Det gick även en större flock på 40-50 djur nära fjällstationen. På andra mer avlägsna fjällområden var såg jag inga renar alls. Under kalvningsperioden är så klart situationen nått helt annat.

Vem ska fjällen vara till för? Mitt svar är alla och vi får acceptera att vi stör varandra på ett eller annat sätt. Samerna var inte först i jämtlandfjällen, jämtar, vikingar, älgfolk m fl har bott i Jämtland långt innan samerna kom på 1500-1600 talet.

För vandrare och turåkare kommer de här besluten att påverka en del.
Men för oss som hänger här på Freeride är det oförändrade förutsättningar (dvs för oss som är intresserade av offpist/topptur):

Du kommer fortfarande kunna topptura på Snasahögarna, ta skotern till toppturerna i Vålådalen eller Helags.
Du kan nog räkna med att det kommer att komma restriktioner på topptur inom bara ett par år. Efter cykling, vandring, tältning och fjällstugor är det det som står näst på tur att regleras.

Jag tycker att det blev en bra kompromiss för STF. Även om jag har gillat möjligheten att vandra lätt mellan fjällstationerna och skippa frystorkad mat, är det inte hållbart men trerätters middagar, lakan och haddukar. Allemansrätt gäller fortfarande och fjällen är öppna för oss alla. Dock med mera begränsat serviceutbud.

Tur att samerna inte använder helikoptrar, skotrar, fyrhjulingar mm i fjällen, utan tar sig fram på traditionellt sätt till fots eller på skidor så att renarna inte störs…🤔

Jag tycker allt kokar ned till följande att det är en grupp människor som är renägare som vill begränsa tillgången på fjället. Jag tycker det är otroligt synd att vi inte kan värna om vår tillgång till fjällen både som privatperson och företagsturism. Fjällen kommer att stängas ned mer och mer…..varför?! STF har väl inget annat val eftersom man förhandlat nya arrenden på sina stugor…?

Ibland försöker jag likna det till att om det finns några renar i Uppsala så stänger man ner Uppsala och hela området till och inklusive Stockholm. Det är enorma avstånd det handlar om…

Toppturer har redan blivit reglerad i fjällen pga störning på ren vad jag förstår….

Otrolig tråkig utveckling att en liten liten del av befolkningen ska få styra utvecklingen över stora områden. Det har funnits en fjällstuga vid Gåsen i över 100 år och den har haft en viktig funktion för fjällsäkerheten för de som färdas mellan Storulvån och Vålådalen, en tillflyktsort vid dåligt väder.

Sen är det konstigt att renarna störs mer nu än tidigare.
Tror det var på utsidan.se att jag läste, det var högre besökstal i Storulvån området i slutet av 80 talet jämfört med nu. Sen är det främmande för mig att säga att renarna störs av människor i området, min erfarenhet efter flera hundra dagar på fjället är att renen ofta dras till människor. Senast i somras när jag satt vid Blåhammaren gick en vanja med kalv förbi mig och mina hundar i sakta, ca 15 m bort. Det gick även en större flock på 40-50 djur nära fjällstationen. På andra mer avlägsna fjällområden var såg jag inga renar alls. Under kalvningsperioden är så klart situationen nått helt annat.

Vem ska fjällen vara till för? Mitt svar är alla och vi får acceptera att vi stör varandra på ett eller annat sätt. Samerna var inte först i jämtlandfjällen, jämtar, vikingar, älgfolk m fl har bott i Jämtland långt innan samerna kom på 1500-1600 talet.

Jag har också ett x antal dagar i fjällen och faktiskt koncentrerat till kalvningstiden. Ibland undrar jag verkligen var alla renar faktiskt är?

Som du säger, vem ska fjällen vara till för? Håller fullt med dig - Alla

När vesslan från Storulvån till Sylarna togs bort var vi några som pratade om att det bara var början. Nu kom steg två och jag tror tyvärr inte vi är i närheten av att se slutet på detta.

När vesslan från Storulvån till Sylarna togs bort var vi några som pratade om att det bara var början. Nu kom steg två och jag tror tyvärr inte vi är i närheten av att se slutet på detta.
Tyvärr är inte det här varken steg ett eller två när de inskränkningar av möjligheten att använda fjällen. Mtb lopp har fått ställas in i Funäsdalen pga rendrift och även fjällmaraton i Åre (som sen överklagades och regeringen fastsatte att jämtlands länstyrelse hade fattat ett felaktigt beslut att inte ge tillåtelse till fjällmaraton.
För ripjakten i fjällen blir det mer och mer områden som stängs, i år stängs södra delen av skäckerfjällen av 5 första veckorna av jakten av 1 v rensamling, 3 v älgjakt och sen ytterligare 1 v rensamling. Likadant är det i många andra områden. Det konstiga är att det ska jagas älg på kalfjäll :rolleyes:

Samtidigt i Lapplandsfjällen:
1500 fribajsande tyskar går i samlad trupp mellan Nikaloukta- Abisko i vad som kallas Fjällräven Classic (3000kr/pers).

Detta utöver de enorma horder som ska plocka ”Keb” på sin ”bucketlist” (minns bajskalaset på Ked i somras 💩 var det inte läge att dra ner på antalet gäster däruppe..?

Senast ändrad:
Vågar man här säga högt att man står på stfs sida? Fjällen e till för alla så länge man kan bete sig, men tyvärr e de inte alla som kan.. besökte abisko fjällstation i sommar o blev chockad av vilken typ av folk som var där o ”vandrade”. Själv kände jag mig hifi som uppdaterat trangian med en gasbrännare. Skall kanske köpa en teflon panna också snart? Jag har inte fjällvandrat sen före pandemin o ngt har definitivt ändrat. Peace love o understandning

Bilagor

• D6CB4726-3C8B-4620-BCBA-D2432F2388C6.jpeg
    D6CB4726-3C8B-4620-BCBA-D2432F2388C6.jpeg
    949.6 KB · Besök: 213
1500 fribajsande tyskar går i samlad trupp mellan Nikaloukta- Abisko i vad som kallas Fjällräven Classic (3000kr/pers).

Detta utöver de enorma horder som ska plocka ”Keb” på sin ”bucketlist” (minns bajskalaset på Ked i somras 💩 var det inte läge att dra ner på antalet gäster däruppe..?
Har inte besökt keb på, tja tillräckligt många år, men då funderade vi på vem som tömde dasset vid toppstugan? Ditt inlägg tyder på att de ligger toapapper under varje sten numera? Var de inte nån kris där pandemisommaren då folk utan vana, folkvett o utrustning kom på att kebnekaise vore grejer? Kungsleden skall man nog undvika om man vill ut i vildmarken. Redan på 80talet talade farsan om att de fanns ölburkar under varannansten efter leden. Var drt inte en grej att flyga upp på keb o ta bröllopsfoton också?

Vågar man här säga högt att man står på stfs sida? Fjällen e till för alla så länge man kan bete sig, men tyvärr e de inte alla som kan.. besökte abisko fjällstation i sommar o blev chockad av vilken typ av folk som var där o ”vandrade”. Själv kände jag mig hifi som uppdaterat trangian med en gasbrännare. Skall kanske köpa en teflon panna också snart? Jag har inte fjällvandrat sen före pandemin o ngt har definitivt ändrat. Peace love o understandning

STF har väl inte tagit detta beslutet på eget bevåg…man har ju omförhandlat sina arrenden för stugorna och där har ju motparten varit av den åsikten att STF och deras turism stör renen. Annars hade väl STF fått stänga ned alla stugor? (Så vem bestämmer över Fjällen?) Intressant i sammanhanget att det framstår som om STF har tagit detta beslutet…..

Varför kom jag att tänka på 10 000 tyskar av Hassan….

100 000, där sätter även ni taket ?

En debatt om vad som är bättre eller sämre sätt att ”turista” i fjällen är också viktigt. Men renägarna stänger ned för alla eftersom man stör renen eller kommer de även att bestämma på vilket sätt vi får vistas i fjällen i framtiden? Jag tycker det är viktigt att man tänker lite längre i frågan och hoppas på att fjällen kommer att vara tillgänglig för alla!

STF har väl inte tagit detta beslutet på eget bevåg…man har ju omförhandlat sina arrenden för stugorna och där har ju motparten varit av den åsikten att STF och deras turism stör renen. Annars hade väl STF fått stänga ned alla stugor? (Så vem bestämmer över Fjällen?) Intressant i sammanhanget att det framstår som om STF har tagit detta beslutet…..
Jag tänker inte spekulera i om varför, om stf blev ”tvingade” till beslutet el tog det frivilligt. Men hursomhelst understöder jag beslutet. Tänker inte ge mig in i diskussion om markägande, urminnes hävd o dyl. här på forumet. Ser tillräckligt av det dagtid

Senast ändrad:
Jag tänker inte spekulera i om varför, om stf blev tvingade till beslutet el tog det frivilligt. Men hursomhelst understöder jag beslutet. Tänker inte ge mig in i diskussion om markägande, urminnes hävd o dyl. Här på forumet. Ser tillräckligt av det dagtid
Det finns inget beslut hur det blir med fjällstugorna i jämtland. STF har förhandlat med 4(?) samebyar och enats om en kompromiss som kommer ligga till grund för STF kommande ansökan till Jämtland länsstyrelse om nya arrenden för fjällstugorna och fjällstationerna.

Sen om det är bättre att STF förhandlar och kompromissar i förkant av en förlängning av ett arrende eller gör det efter ev beslut, eller överklagar ett ev beslut är en annan fråga.

Det finns inget beslut hur det blir med fjällstugorna i jämtland. STF har förhandlat med 4(?) samebyar och enats om en kompromiss som kommer ligga till grund för STF kommande ansökan till Jämtland länsstyrelse om nya arrenden för fjällstugorna och fjällstationerna.

Sen om det är bättre att STF förhandlar och kompromissar i förkant av en förlängning av ett arrende eller gör det efter ev beslut, eller överklagar ett ev beslut är en annan fråga.
Okej inget myndighetsbeslut finns men som jag läser det så har stf tagit beslut om att minska på verksamheten efter diskussion osv. Vilket de lägger fram som grund för nytt arrendekontrakt

Fascinerande att vi i landet "Det är faktiskt 2023 nu!" fortfarande har lagar som säger att en viss etnicitet har rätt till en näring och denna näring har företräde över allt annat.
Vad hemskt att ursprungsfolk får särbehandling.

Senast ändrad:
Fascinerande att vi i landet "Det är faktiskt 2023 nu!" fortfarande har lagar som säger att en viss etnicitet har rätt till en näring och denna näring har företräde över allt annat.
Svenskar får ingen särbehandling i Sverige trots att svenskar är ursprungsbefolkning här.
För att, enligt egen utsago, inte vilja diskutera "politik" på ett skidforum verkar du vara väldigt glad i att göra just det när det kommer till att driva din egen agenda.

Tycker du kan fortsätta driva dina hjärtefrågor utanför FR istället. Det gick ju så bra när du försökte där på 10-talet.

Du fattar inte vad du pratar om. Skaffa utbildning.
Vilken utbildning ska jag gå som lär mig att svenskar inte är ett ursprungsfolk, men samer är det?

För att, enligt egen utsago, inte vilja diskutera "politik" på ett skidforum verkar du vara väldigt glad i att göra just det när det kommer till att driva din egen agenda.

Tycker du kan fortsätta driva dina hjärtefrågor utanför FR istället. Det gick ju så bra när du försökte där på 10-talet.
Hmm? Jag svarade på en tråd, vilken agenda pratar du om? För att vara en forumvärd så är din ton ytterst otrevlig och passivt aggressiv. Om du nu vet vem jag är och vad jag hade för aktivitet på 10-talet så kan du antingen skriva det rakt ut eller i PM, snarare än sådana här töntiga svar. Skärp dig.

Får känslan att det är forumvärdens egen politiska agenda som avgör vilka debattörer som blir tagna i örat eller inte? Trådens ämne andas ju uppenbar kulturpolitik. Däremot tänkte jag att personliga påhopp (typ inlägget kl 07.31) är OT. Men visst, jag är inte moderator.

Det är ganska tydligt att turistnäringens intressen ibland krockar med rennäringens. Då får man kompromissa för att nå en lösning som bägge kan acceptera. Så det verkar ju helt rimligt och strategiskt att STF kommer överens med samebyn först.

Hmm? Jag svarade på en tråd, vilken agenda pratar du om? För att vara en forumvärd så är din ton ytterst otrevlig och passivt aggressiv. Om du nu vet vem jag är och vad jag hade för aktivitet på 10-talet så kan du antingen skriva det rakt ut eller i PM, snarare än sådana här töntiga svar. Skärp dig.
Får känslan att det är forumvärdens egen politiska agenda som avgör vilka debattörer som blir tagna i örat eller inte? Trådens ämne andas ju uppenbar kulturpolitik. Däremot tänkte jag att personliga påhopp (typ inlägget kl 07.31) är OT. Men visst, jag är inte moderator.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Allt jag skriver på FR är inte i egenskap av att vara moderator.

Moderatorärenden blir, på generellt grundlag, inte taget öppet i forumet. Det hanteras bakom kulisserna. Jag modererar aldrig innehåll som inte anmälts om det inte rör sig om uppenbara scams/spam/lagbrott - och eftersom anmälans-korgen nu är tom så verkar ingen ha tagit väldigt illa upp av det inlägget. Inget av C Ws ärenden bryter mot vare sig lag eller forumregler, så varför det tolkas att jag nyper honom i örat som moderator förstår jag inte helt...

I moderator-ärenden kör jag på SVT-principen - eftersom jag där blir kallad för fascist, borgarsvin, censur-hetsare, kommunist etc ungefär lika ofta av alla olika diskutanter från alla olika åsiktsläger lyckas jag nog OK med modererandet.

Inlägget har alltså ingenting med att bli tagen i örat av en moderator - det har allt att göra med att jag, Oscar, är jävligt trött på allt hycklande från C W. Att beklaga sig över att det "diskuteras politik" i ett skidforum i en tråd om Covid, tilltagen runt det och hur det kommer påverkas skidåkning för att sen inte ha några problem att basunera ut sina politiska åsikter i andra frågor gör mig arg. Och ja, speciellt eftersom många av de politiska åsikterna som C W ger uttryck för står diametralt motsatt till mina egna.

Att jag står långt från C W i många av frågorna som rör kultur, invandring och samhällsstruktur är inte så konstigt. Människorna som sympatiserar med åsikterna som C W, åtminstone tidigare, jobbat för att få representerat i riksdagen är samma människor som kallat mig saker som blatte, sandneger, judeskalle, etc; jagat mig på väg till/från bussen och hotat mig på tunnelbanan. Trots att jag är svensk medborgare, född i Sverige, har svenska föräldrar och den enda av mina mor/farföräldrar som inte är svenskar var min farmor, som kom från Finland under vinterkriget. Men det spelade ingen roll. Jag hade inte rätt hud/hår/ögonfärg för dem (åtminstone inte under sommaren), var inte tillräckligt intresserad av midsommar och hade (antagligen, baserat på jude-liknelsarna) för stor näsa.

Så ja, när C W börjar snacka om svenskar, vem som är svensk och vad svenskar får och inte får i Sverige har jag svårt för det - för C W (eller åtminstone de personerna som röstar på partiet som C W jobbat för) kommer aldrig tycka att jag är svensk. För dem är jag bara en blatte.

(Ironiskt nog är den enda som någonsin faktiskt misshandlat mig en person med invandrarbakgrund som kallade mig svenne-hora. Det är kanske inte så konstigt att jag flyttade till Norge, här är alla åtminstone överens om att jag är svensk.)

Tillägg: Dessutom blir det ju extra märkligt i och med att artikeln som tråden är kopplat till är att folkvalda politiker valt att säga upp ett arrende-avtal, som sen återförhandlats. Och STF själva verkar själva också vara väldigt nöjda med utvecklingen. Det har ingenting att göra med samers särställning som ursprungsfolk eller inte. Det har att göra med att folkvalda politiker tagit ett beslut. De folkvalda politikerna går utmärkt att rösta bort om man skulle tycka att det beslutet är felaktigt. Så varför dra upp något så irrelevant från första början? Då måste man ju, rimligen, verkligen vilja att politik ska diskuteras i ett skidforum. Eller ja, så länge det passar ens egna åsikter då.

Senast ändrad:
... varför det tolkas att jag nyper honom i örat som moderator förstår jag inte helt...

Om en moderator skriver "Tycker du kan fortsätta driva dina hjärtefrågor utanför FR istället" så bör du inse hur det kan tolkas.

Jag kände inte till den övriga bakgrund du beskriver men i de flesta frågor du nämner står jag definitivt dina åsikter (och i viss mån upplevelser) närmare än vad som framgått. Men hoppas samtidigt att man kan få behålla självvald grad av anonymitet i Freerides forum utan att indirekt eller direkt "outas" av någon, moderator eller ej.

Själv blev jag beskylld för att vara en "rysk bot" häromveckan (föregått av aldrig sinande förolämpningar och konspirationsteorier), och anmälde det inlägget utan någon som helst (av mig känd) åtgärd eller reaktion från Freeride. När jag då försökte vänligt närma mig vederbörande i ett PM ställde han krav på mig om "klargörande" mm och något som ens liknade en ursäkt kom aldrig. Iofs ok om här är högt i tak men då bör det gälla generellt.

Nog om detta. Men om ni har en artikel där STF hänvisar till renarnas känsloliv och samernas rättigheter så bör ämnet få debatteras, och då inte bara med åsikter från ett håll. Man kan ju inte låtsas att ämnet är okontroversiellt.

Själv tror jag att bakomliggande orsak till åtgärderna lika väl kan vara att STF vill undvika förkommen kritik att de blivit en klubb som hjälper instagram-nollåttor att kunna dela fina fjällbilder och skryta med friluftsliv utan att ge avkall på bekvämligheterna.

Om en moderator skriver "Tycker du kan fortsätta driva dina hjärtefrågor utanför FR istället" så bör du inse hur det kan tolkas.
Rimligen bör det tolkas som att jag, Oscar, som skriver inlägget, anser just precis det - att min åsikter är att personen kan driva sina hjärtefrågor utanför FR istället.

Inlägget #28 är ren högerpopulism och har inget att göra här. Jag anmälde faktisk inlägget för några dagar sen, antar att moderatorerna fick det.

Jag känner ingen här personlig men vet att sånt som i inlägg #28 inte ska vara här. Ämnet i artikeln är inte okontroversiellt och kan diskuteras, men inte på detta vis.

Senast redigerad av en moderator:
Nog om detta. Men om ni har en artikel där STF hänvisar till renarnas känsloliv och samernas rättigheter så bör ämnet få debatteras, och då inte bara med åsikter från ett håll. Man kan ju inte låtsas att ämnet är okontroversiellt.
Tycker fati skriver det bra:
Ämnet i artikeln är inte okontroversiellt och kan diskuteras, men inte på detta vis.
Inlägget bryter inte mot några lagar eller regler, och måste därför få stå. Men då måste jag, i egenskap av person, också få säga ifrån om att jag inte tycker att sån skit hör hemma på FR. Yttrandefrihet handlar om att få säga vad man vill - inte att det sen måste få stå oemotsagt.

Och att STF hänvisar till rendriften har heller ingenting med samernas rättigheter som ursprungsfolk att göra. De ska samsas på ett område, det är ju jättebra att de pratar och kommer överens. Precis som erik_lagg skriver:
Det är ganska tydligt att turistnäringens intressen ibland krockar med rennäringens. Då får man kompromissa för att nå en lösning som bägge kan acceptera. Så det verkar ju helt rimligt och strategiskt att STF kommer överens med samebyn först.
Frågan om samernas rättigheter som ursprungsfolk är helt enkelt inte relevant över huvud taget. På samma sätt som att de som har de åsikterna inte går in och säga diskutera miljöeffekterna och ev åsikter om moralisk förkastlighet i varenda tråd om att åka till Kanada eller Japan tycker jag det är vettigt att hålla sig till ämnet här också. Om inte poängen är just att skapa splittring och dålig stämning.

Sen ska jag villigt erkänna att jag inte uttryckte mig på det snyggaste sättet i mitt ursprungsinlägg. Jag har som sagt inte allt för mycket för C W eller dennes åsikter/världsbild i stort på förekommen anledning.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Allt jag skriver på FR är inte i egenskap av att vara moderator.

Moderatorärenden blir, på generellt grundlag, inte taget öppet i forumet. Det hanteras bakom kulisserna. Jag modererar aldrig innehåll som inte anmälts om det inte rör sig om uppenbara scams/spam/lagbrott - och eftersom anmälans-korgen nu är tom så verkar ingen ha tagit väldigt illa upp av det inlägget. Inget av C Ws ärenden bryter mot vare sig lag eller forumregler, så varför det tolkas att jag nyper honom i örat som moderator förstår jag inte helt...

I moderator-ärenden kör jag på SVT-principen - eftersom jag där blir kallad för fascist, borgarsvin, censur-hetsare, kommunist etc ungefär lika ofta av alla olika diskutanter från alla olika åsiktsläger lyckas jag nog OK med modererandet.

Inlägget har alltså ingenting med att bli tagen i örat av en moderator - det har allt att göra med att jag, Oscar, är jävligt trött på allt hycklande från C W. Att beklaga sig över att det "diskuteras politik" i ett skidforum i en tråd om Covid, tilltagen runt det och hur det kommer påverkas skidåkning för att sen inte ha några problem att basunera ut sina politiska åsikter i andra frågor gör mig arg. Och ja, speciellt eftersom många av de politiska åsikterna som C W ger uttryck för står diametralt motsatt till mina egna.

Att jag står långt från C W i många av frågorna som rör kultur, invandring och samhällsstruktur är inte så konstigt. Människorna som sympatiserar med åsikterna som C W, åtminstone tidigare, jobbat för att få representerat i riksdagen är samma människor som kallat mig saker som blatte, sandneger, judeskalle, etc; jagat mig på väg till/från bussen och hotat mig på tunnelbanan. Trots att jag är svensk medborgare, född i Sverige, har svenska föräldrar och den enda av mina mor/farföräldrar som inte är svenskar var min farmor, som kom från Finland under vinterkriget. Men det spelade ingen roll. Jag hade inte rätt hud/hår/ögonfärg för dem (åtminstone inte under sommaren), var inte tillräckligt intresserad av midsommar och hade (antagligen, baserat på jude-liknelsarna) för stor näsa.

Så ja, när C W börjar snacka om svenskar, vem som är svensk och vad svenskar får och inte får i Sverige har jag svårt för det - för C W (eller åtminstone de personerna som röstar på partiet som C W jobbat för) kommer aldrig tycka att jag är svensk. För dem är jag bara en blatte.

(Ironiskt nog är den enda som någonsin faktiskt misshandlat mig en person med invandrarbakgrund som kallade mig svenne-hora. Det är kanske inte så konstigt att jag flyttade till Norge, här är alla åtminstone överens om att jag är svensk.)

Tillägg: Dessutom blir det ju extra märkligt i och med att artikeln som tråden är kopplat till är att folkvalda politiker valt att säga upp ett arrende-avtal, som sen återförhandlats. Och STF själva verkar själva också vara väldigt nöjda med utvecklingen. Det har ingenting att göra med samers särställning som ursprungsfolk eller inte. Det har att göra med att folkvalda politiker tagit ett beslut. De folkvalda politikerna går utmärkt att rösta bort om man skulle tycka att det beslutet är felaktigt. Så varför dra upp något så irrelevant från första början? Då måste man ju, rimligen, verkligen vilja att politik ska diskuteras i ett skidforum. Eller ja, så länge det passar ens egna åsikter då.
Jag säger att det är märkligt att vi har lagar som gör att vissa etniska grupper får ha vissa näringar och din tolkning är att jag är rasistisk?

Du säger att du inte skriver i egenskap av Moderator, ändå tycker du att du kan outa min identitet och min bakgrund?

Du borde lära dig att kontrollera dina känslor. Jag har inte kallat dig något av det du nämner; därför märkligt att ta ut detta agg på mig.

Som sagt; skärp dig.

Jag är inte särskilt aktiv på sociala medier förutom väldigt aktiv här på freeride (eftersom jag älskar berg och snö), men det beteende och drev mot en enskild person som jag ser här är bedrövligt. Jag känner inte @NyslipadeKanter och har aldrig träffat honom, men han förtjänar inte utifrån vad han skriver här, som vad jag kan se håller en vårdad ton utan personangrepp på andra forummedlemmar, de hätska och skrikande åsiktsangrepp som några personer här sysslar med.
Vem är ni som tar er rätten att bestämma vilka åsikter som får finnas?
Skulle ni själva vilja bli behandlade så?

Nu räknar jag med att jag också får en sur adrenalinattack från RandoScando, som kanske tycker att jag inte heller hör hemma här, utan borde delge alla mina skidresetips och upplevelser på ett annat forum.

För övrigt har jag som Sydskåning inga åsikter gällande artikelns innehåll, det är för långt ifrån min hemvist för att kunna relatera till.

Tillbaka
Topp