Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1284547" data-attributes="member: 144594"><p>STF är ju en intresseförening som har sina stadgar och agendor, som dynamiskt förändras över tid av de medlemmar som engagerar sig i styrelser mm. Det kan ju tänkas att detta resulterar i både mer eller mindre ”bekväm turism” än vad vi andra skulle föredra. Mitt intryck är att de under större delen av sina verksamma år tillhandahållit en mer ”spartansk” service än på senare tid. Och att det som beskrivs i artikeln är en mindre återgång åt det hållet.</p><p></p><p>För egen del tycker jag att det borde finnas utrymme i vår enorma fjällvärld även för mindre spartansk turism. Gapet är ju enormt mellan t ex utbudet i Åre sommartid och en klassisk STF-stuga på kalfjället. Däremellan finns en stor potential.</p><p></p><p>Det kanske är ett problem att STF är den enda aktören av denna typ och magnitud i fjällen, men det är ju i så fall knappast STFs eget fel. På det stora hela är det ju just STF som hjälpt oss stadsbor och sörlänningar att komma upp/ut dit på ett rimligt sätt.</p><p></p><p>Men för egen del skulle jag gärna se att en viss del av fjällen skulle kunna bli mer tillgängliga på ett mer modernt sätt, så att även t ex äldre och mindre ”sportiga” kunde ta sig litet längre ut. T ex via uthyrning av eldrivna MTB-cyklar på tillrättalagda stigar vilket haft en närmast explosionsartad utveckling i alperna de senaste åren.</p><p></p><p>Vidare tror jag att vurmandet för renar och samekultur delvis kan ha något grumliga motiv, t ex att de råkar sammanfalla med hur man själv vill ha det i fjällen (typ orört, tyst och relativt tomt på andra människor).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1284547, member: 144594"] STF är ju en intresseförening som har sina stadgar och agendor, som dynamiskt förändras över tid av de medlemmar som engagerar sig i styrelser mm. Det kan ju tänkas att detta resulterar i både mer eller mindre ”bekväm turism” än vad vi andra skulle föredra. Mitt intryck är att de under större delen av sina verksamma år tillhandahållit en mer ”spartansk” service än på senare tid. Och att det som beskrivs i artikeln är en mindre återgång åt det hållet. För egen del tycker jag att det borde finnas utrymme i vår enorma fjällvärld även för mindre spartansk turism. Gapet är ju enormt mellan t ex utbudet i Åre sommartid och en klassisk STF-stuga på kalfjället. Däremellan finns en stor potential. Det kanske är ett problem att STF är den enda aktören av denna typ och magnitud i fjällen, men det är ju i så fall knappast STFs eget fel. På det stora hela är det ju just STF som hjälpt oss stadsbor och sörlänningar att komma upp/ut dit på ett rimligt sätt. Men för egen del skulle jag gärna se att en viss del av fjällen skulle kunna bli mer tillgängliga på ett mer modernt sätt, så att även t ex äldre och mindre ”sportiga” kunde ta sig litet längre ut. T ex via uthyrning av eldrivna MTB-cyklar på tillrättalagda stigar vilket haft en närmast explosionsartad utveckling i alperna de senaste åren. Vidare tror jag att vurmandet för renar och samekultur delvis kan ha något grumliga motiv, t ex att de råkar sammanfalla med hur man själv vill ha det i fjällen (typ orört, tyst och relativt tomt på andra människor). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Tillbaka
Topp