Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Koppelman" data-source="post: 1284552" data-attributes="member: 57206"><p>Det är din subjektiva bedömning, och även om så är fallet så vet jag inte om det är något reellt problem. Det kanske ser fult och inte känns lika trevligt som förr, men om det absoluta merparten håller sig på stigen (vilken de troligen gör eftersom den breddas) så är ju slitaget på merparten av marken minimal.</p><p></p><p></p><p>Ja tveklöst är att de tagit beslut efter rådande förhandling och förutsättningar. Debatten handlar snarare om orsaken till de förutsättningarna och om underlaget är befogat.</p><p>Motiveringen till att dra ner på verksamheten var att minska besökstrycket (och därmed indirekt antalet transporter) för att i sin tur minska påverkan på rennäring. Det står att läsa i klartext på STFs hemsida.</p><p></p><p>Det måhända att detta leder till minskat slitage och minskade utsläpp, men det har ju inte varit några underlag för beslutet. Jag har vid tillfällen uppskattat restaurangerna men förstår samtidigt det något olämpliga i att ha helikoptertransporter till fjällstugor för att förse restauranger med mat. Det går för många stick i stäv med det friluftsliv handlar om, med de oljud de för med sig, även jag själv uppskattar tystnaden i Jämtlandsfjällen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Koppelman, post: 1284552, member: 57206"] Det är din subjektiva bedömning, och även om så är fallet så vet jag inte om det är något reellt problem. Det kanske ser fult och inte känns lika trevligt som förr, men om det absoluta merparten håller sig på stigen (vilken de troligen gör eftersom den breddas) så är ju slitaget på merparten av marken minimal. Ja tveklöst är att de tagit beslut efter rådande förhandling och förutsättningar. Debatten handlar snarare om orsaken till de förutsättningarna och om underlaget är befogat. Motiveringen till att dra ner på verksamheten var att minska besökstrycket (och därmed indirekt antalet transporter) för att i sin tur minska påverkan på rennäring. Det står att läsa i klartext på STFs hemsida. Det måhända att detta leder till minskat slitage och minskade utsläpp, men det har ju inte varit några underlag för beslutet. Jag har vid tillfällen uppskattat restaurangerna men förstår samtidigt det något olämpliga i att ha helikoptertransporter till fjällstugor för att förse restauranger med mat. Det går för många stick i stäv med det friluftsliv handlar om, med de oljud de för med sig, även jag själv uppskattar tystnaden i Jämtlandsfjällen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Tillbaka
Topp