[Artikel] Tema Bumma: Jobb eller plugg

Redaktionen

Aktiv medlem
Många bummare vill gärna göra något annat än att bara åka skidor under säsongen. Här i den tredje och näst sista delen av Freerides bummarguide berättar Johan Jonsson om hur man går till väga när man kombinerar säsongandet med arbete eller studier.

Läs hela artikeln:

Najs reportage!

Trodde aldrig jag skulle säga det men jag blir nästan sugen på att börja plugga igen...

Eller kanske inte...

Eller... Så åker man till oslo och jobbar 2 månader. Drar ihop 50 k och är pro. bummare hela vintern och åker varje minut liftarna är öppna... Min version som fungerar bra

Riktigt bra. Skulle vara toppen om ni kunde länka till alla reportage om bummingen så man slipper söka.

Dom är redan länkade. Ett tips är att plugga på distans om man vill läsa kurser på svenska...

men Nosskire nu handlade det ju inte om det.. -.-'

skitbra artikel! blir nog säsong för mig igen om 2 år kanske :D

Jobba intensivt i i Norge är nog smartast men man får ut 60 000kr av csn om man läser en termin i USA (17 veckor). Man behöver bara lästa 12 credits eller ca 80% av svensk studietakt för att få ut pengarna. Dock är större delen lån men det betalar man tillbaka senare i livet...

Äh vafan jobba och plugga under bum är så jävla överskattat! Knega hemma och njut på plats! Jobba under en magisk puderdag=självmord.

Distanskurser är också ett tips..har inte provat det i kombination med studier själv, men har man lite disciplin på sig så kan man säkert få en hel del gjort de dagar vädret suger. Internet blir då plötsligt ett måste dock.

Vill varna för att det kan bli strul med insted gällande betalning...
Började studera i chamonix -06 hoppade av efter 1,5 v pga att jag blev tvungen till
att åka hem. Fick ett muntligt besked av den Svenska platschefen om att jag bara skulle betala för den korta perioden jag studerat där. När jag Varit hemma i Sverige i några veckor kom ett inbetalningskort på ca 32000:- kontaktade jurist mm mm...
Slutade med att jag fick betala 15000:- efter förlikning.

Utbildningen i sig är det säkert inget fel på men var på eran vakt. De ändrade några punkter i sitt avtal efter denna insidenten...

Riktigt bra tips på alla tre delarna, uppskattar det till 100! Man funderar ju en hel del över vilka val som är bäst när sesongen börjar närma sig :)

Väldigt bra artikel vill jag börja med att säga! Något jag själv varmt kan rekommendera är studier på distans. De flesta universitet och högskolor har åtminstone ett visst utbud av distanskurser, på vissa finns även hela program man kan läsa online. Lunds kurser är bra, ofta behöver man inte åka dit en enda gång för onödiga träffar, vilket innebär att man är fri att välja vilken säsongsort som helst i hela världen samtidigt som man skaffar sig finfina högskolepoäng. Jag var i Whistler förra säsongen, missade inte en puderdag, och pluggade ändå 100%.. värt att prova, jag lovar!!

Jag har kört på jobbalternativet. Jag har jobbat bland annat som barchef i norge och då fått åka varje dag från att jag vaknar vid 10-11tiden tills liftarna stänger. Sen var det hem, ta en dusch och käka mat som kockarna gjorde klar till oss vid 5 snåret. Sen var det att jobba tills utpå natten. Upprepa tills säsongen är över.
Sen var det att pila därifrån med ungefär 100 000:- på fickan. BALI nästa!
Norge är sweet, de har bra åkning och man tjänar bra med pengar. Vill man så är det ett bra land att göra karriär i med då deras organisationer ofta inte är lika tröga som svenska. Gör man ett bra jobb är chansen stor att man blir befodrad.
Men även norge har råkat ut för mindre seriösa bummare genom åren så sök fan inte jobb om du tänker baila precis innan påsk utan att sägan något, för det är sånt som gör livet svårare för både dina homies som jobbar på samma ställe och så får svenskjävlar ett sämre rykte. Men för den som vill göra ett bra jobb och tjäna lite pengar samtidigt som man får åkning finns det möjligheter.

Enjoy bumming responsibly!

tips från en gamm-gubbe som höll på med det där på 90-talet.
Läs dubbelt under hösten. kräver lite mer men man kan ju köra en enkel kurs som extrakurs = poäng nog för hela året intjänat och studiemedel kan (och får) lyftas för hela året.
dra till alperna i januari. va där med studiemedelspengar utan att jobba hela våren. årets universitetspoängskörd e ju redan hemma.
kräver så klart att man är inskriven och instämplad på en kurs under våren men det e ju bara att skriva in sig på nåt man sen inte går på. men det brukar man kunna fixa ca 15 januari å sen e det bara å dra.
fast när jag tänker på det... kanske e jag så pass gammal att man nu inte ställer krav på poäng per år utan per termin från universitetens sida. då faller ju liksom den möjligheten ganska hårt till marken... hmmm...
om det e så e ju detta inlägg heeeeeelt onödigt och bara att fullständigt skita i.

Snödjup

Tillbaka
Topp