[Artikel] Test: Hjälmkameror del 2

Redaktionen

Aktiv medlem
Vi har kommit till andra delen i vårt hjälmkameratest. Nu är det Gobandit Live och GoPro Black som vår testare sätter tänderna i.

Läs hela artikeln:

Utförligt återigen Nyberg! Men kameror skrämmer mig lite. Man tenderar att bli lite sådär våghalsigt dum i huvudet runt omkring dem. På berget, på afterskin, bland de utklädda britterna.

Jag kan hålla med om att 4k är lite onödigt men 2.7k är ju sjukt skarpt och bra, också tillräckligt med fps för de flesta situationer. Med det läget slår gopron alla konkurrenter med hästlängder! Mycket stor skillnad gentemot tex. 1080p.

Gobandits bildkvalité och kontraster ägde ju upp GP totalt! Skulle vilja se en bildjämnförelse mellan Bandit och Countor +2 då +2 är min nuvarande favorit!

Sjukt besviken på alla dessa kameror. De vänder sig enbart mot hemma användning. H.264, bra komprimering iåf men varför komprimera sönder?!? Är det bara jag som vill ha mer för pengarna? Nä jag väntar tills det kommer 1080p i någon typ av raw format. Give me lossless :D

Nix Carl, det gjorde jag själv med kardborre och crazy glue efter en inte så lyckad filmdag.

Har just köpt en GoPro Black men inte filmat något seriöst än. Enda nackdelen är väl just montaget annars verkar den bättre än konkurrenterna. Bättre kontrast och mindre fisköga än GoBandit på FR videon. Finns för under 4000 från massor av butiker så varför 4500 i artikeln?

Också riktigt intressant att kolla på om man är lite insatt. Att se att GoPro inte är helt överlägsen, utan man kan få en likvärdig kamera för en billigare peng... vissa saker med Ion kameran är till och med bättre. Har nämligen själv en ION och är riktigt nöjd!

Bra recension! Måste bara säga att jag också blir sjukt exalterad när gopro släpper en ny produktv även fast jag inte är en "snubbe".........

@jungerstam Har du någon som helst aning vad du snackar om? 32-bit video i 1080p@60fps okomprimerat har en bitrate på 3.7Gbps, du får gärna visa mig ett minneskort som har en skrivhastighet på runt 500MB/s (eller hade du tänkt att det skulle sitta en SSD i den?). Och förövrigt tror jag knappt 32-bit video existerar (iaf inte som lagringsmedium). Tror Red kameror till exempel kör 12-bit lossy format (redcode raw) å tror bitraten där ligger runt 160Mbps för 1080p60 så förstår inte riktigt hur du kan ställa såna krav på en kamera för 2k :S

@excellentswordflight! Tydligen inte :P dock menar jag lossless och inte 32bit. My bad!

Tillbaka
Topp