[Artikel] TEST: PIEPS 30°PLUS XT

Redaktionen

Aktiv medlem
Puff-PIEPS-750x380.jpg

Freeride har testat Pieps lutningsmätare. En till synes onödig och lite dyr gadget som ändå föll oss på läppen.

Läs hela artikeln:

kappakomplett

Aktiv medlem
Vore det inte bra om det fanns en sändare som skickade data till en app på mobilen? Då kunde man hänga ner en stav och kolla om det är teoretiskt möjligt att åka ett visst parti. Den teoretiska gränsen går väl vid typ 60 grader?

emil-d

Medlem
Vore det inte bra om ni faktiskt testade om manicken fungerar som utlovat? Inte så svårt att göra en uppskattning av mätfelet på en inklinometer, mät lutningen på en yta, vänd på prylen och läs av igen. Upprepa testet i olika temperaturer. Produktdata stämmer säkert och handhavande felet kommer nog med all säkerhet att vara större, men om ni nu ska testa ett mätinstrument kan jag tycka att det är lite poänglöst att göra det utan att verifiera att den fungerar som utlovat.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@emil-d Hej! Du har en poäng i att själva grundfunktionen hos lutningsmätaren borde ha testats. Jag fokuserade rätt mycket på användarvänlighet, samt lite större resonemang kring manickens existensberättigande i en offpiståkares redan digra, kostsamma utrustning. Vad jag känner till är denna pryl inte så vanlig hos den gemene offpiståkaren.
På gott och ont finns det inte heller, mig veterligen, några andra liknande digitala lutningsmätare för skidåkning att jämföra gentemot. Hade det funnits fler i samma kategori hade det kanske varit än mer på sin plats att verkligen gå till botten och testa lutningsmätarens felmarginal (som Pieps anger är en grad plus/minus). Och jag tror som du att handhavande felen troligen är större än lutningsmätarens eventuella brister.

kappakomplett

Aktiv medlem
Om man söker på inclinometer på appstore så kommer det upp minst ett tiotal olika appar som mäter telefonens vinkel mot lodlinjen. Det finns t o m en "Avalanche inclinometer".
En del är gratis och andra kostar som 20, 40 kr.
Ett sätt att testa åtminstone konsistensen hos dessa mätare är att mäta dem mot varandra. Man kunde ta och lägga denna pieps mot en telefon med en inklinometerapp och se! Det vore väl roligt?
En annan fundering är vad man egentligen mäter, i fallet med den stavmonterade piepsmätaren så mäter man då staven vinkel mot en lodlinje. Men hur ska staven hållas? En bergsida är mkt sällan ett plan. Om staven läggs mot marken så blir det en lokal mätning som omfattar lite mer en än meter av sluttningen. Om staven hålls i handen och måttas mot någon slags medellutning så blir uppenbarligen noggrannheten hos själva mätaren av smärre intresse. En sådan här mätare är, enligt min bedömning, en ren leksak.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp