[Artikel] Topp 10 bästa skidorterna i Alperna

Redaktionen

Aktiv medlem
iStock-531722481-1000x667.jpg

Bergskedjan Alperna är cirka 1200 km lång och sträcker sig över åtta länder, med fler än 1000 skidorter. Men vilka är egentligen bäst? Här kommer en lista med våra topp 10 skidorter.

Läs hela artikeln:

Helt omöjligt egentligen. Flera av valen är självklara men kanske Montafon är väl mest oväntat på en 10-i-topp-lista... Men jag tar det som ett bevis på att jag måste åka dit och bilda mig en egen uppfattning! :)
Kitzbühel går nog bort från 10-i-topp för min del iofs. Saknar en hel del som kommer före men lyckas inte rangordna dem.

Helt omöjligt egentligen. Flera av valen är självklara men kanske Montafon är väl mest oväntat på en 10-i-topp-lista... Men jag tar det som ett bevis på att jag måste åka dit och bilda mig en egen uppfattning! :)
Kitzbühel går nog bort från 10-i-topp för min del iofs. Saknar en hel del som kommer före men lyckas inte rangordna dem.
Montafon är jag inte förvånad över för Freeride och turande, men kanske går lite under radarn ibland? Kitzbühel var jag väldigt förvånad över. Visst, de har störtloppet. Men annars är det väl mest kullar som numera tyvärr domineras av konstsnö pga den ringa höjden?
Sankt Moritz hade jag nog haft med.

Håller med föregående talare om Kitz, kan inte se varför den är med. Vill minnas det var en hel del transportsträckor, men det var länge sedan jag var där, så kan ha fel och/eller utdaterad information.
Slänger in La Plagne / Paradiski istället. Så klart.

Montafon vette tusan, gillar systemen men slänger hellre in valfri ort av Sölden och Ischgl. Kan man välja en hel dal (som Montafon), glider ju även Zillertal in före.

Edit: Och som sagt, kan man välja en hel dal med fler skidorter....? Mmmmmm Mauriennedalen med Bonneval-Sur-Arc, La Norma, Aussois, Val Cenis, Val Frejus, Valloire/Valmeinier, Les Sybelles, Orelle/Tre Dalarna, Les Karellis, Albiez, Saint-Francois-Longchamp/ValMorel...
Just sayin... ;)

Senast ändrad:
Montafon är fint, jag har varit där tre gånger.
Fördelar:
- Får mycket snö pga sitt geografiska läge (Nordstau).
- Trevliga alpbyar.
- Mycket lätt att köra bil till från Sverige, det är bara A7:an rakt ner genom Tyskland och Autobahn ända förbi Bludenz, och sedan bara 10 km landsväg till Schruns. Inga bergsvägar eller pass.

Nackdelar:
- Har blivit dyrt på senare år, ligger intill Schweiz och många schweizare åker dit. St Anton och Ischgl priser.
- Ligger ganska lågt och det blir ett allt större problem för bra snö numera.

Som @STORPOTATEN skrev ovan, så har Zillertal mer skidåkning att erbjuda och med lägre hotellpriser.

Ja och även om Cortina är en legendarisk ort som många känner till så är ju skidåkningen mycket bättre i det enormt stora området kring Sella Ronda (med långa avstickare i alla väderstreck) som troligen är världens största helt sammanhängande lift-/skidområde.
Ett faktum som inte är så känt eftersom Dolomiti Ski själva troligen aktivt valt att inte marknadsföra sig så, eftersom det området bara är en delmängd av hela Dolomiti Ski på samma liftkort som ännu större - men ej sammanhängande. Och flera av byarna där är mycket trevliga.
Men visst, Cortina är alltid Cortina.

Edit: ska räkna på det.

Senast ändrad:
Ett i grunden nästan hopplöst uppdrag!
Middan väntar så jag har inte tid att utveckla.
Men håller med: vad gör Kitz på en lista ordnad av Freeride?😲
På en umpa-bumpalista kan den nog placera sig.
Fråga Hains-Karl unt Rudi dom är på 👍

Ja och även om Cortina är en legendarisk ort som många känner till så är ju skidåkningen mycket bättre i det enormt stora området kring Sella Ronda (med långa avstickare i alla väderstreck) som troligen är världens största helt sammanhängande lift-/skidområde.
Ett faktum som inte är så känt eftersom Dolomiti Ski själva troligen aktivt valt att inte marknadsföra sig så, eftersom det området bara är en delmängd av hela Dolomiti Ski på samma liftkort som ännu större - men ej sammanhängande. Och flera av byarna där är mycket trevliga.
Men visst, Cortina är alltid Cortina.

Edit: ska räkna på det.

Hur ser din lista ut om man inte vill trängas med folk och inte betala överpriser?

Det är ju en mycket bra fråga som nästan är värd en egen artikel! :)

Det blir ju väldigt personligt (en del vill ha mys, andra vill ha stora berg etc), svårt att hitta större orter som passar in av naturliga skäl, och vi som inte besökt 100+ skidorter får förstås begränsa oss till våra egna erfarenheter, men här är ett par orter på min sådan lista:
Pila
Kappl
San Cassiano och övriga Alta Badia (iofs dyrt i själva byarna)
La Rosiére
Abetone

I januari när jag brukade åka slapp man ju trängas även på de mest populära orterna och priserna för resorna var mycket lägre. Speciellt på "Den Gamla Goda Tiden" när Sportresor fanns. De bokade upp hotellen för hela säsongen för att få lägre priser men behövde då sälja resor i januari utan vinst då tillgången överskred efterfrågan.
När det gäller de sju av orterna jag besökt plockar jag nog gärna bort Kitzbühl och lägger till den fula orten Avoriaz. Förutom att själva orten har ski-in/ski-out (Chamonix motsats) så är ju dess storhet att den är sammankopplad (något enstaka fall med buss) med ett tiotal orter i Frankrike och Schweiz. Samt man fick ta sig ner för Le Mur. Inte så svår som den kan se ut när den inleds med mer än meterhöga ispucklar. Pistvisningsguiden tog liften ner medan vi fick sällskap i backen av en svensk familj med en sjuårig dotter.

Japp, min första tanke var "Ok, så dyrast = bäst?".

Själv har jag en högst begränsad erfarenhet av Alperna, men Val Thorens / Trois Vallés hade kanske platsat?
Ja, de tre dalarna har bra skidåkning och det var även fina glidbackar för att ta sig mellan dalarna, lite mindre transportkänsla än i många andra flerdalssystem.

Eftersom rubriken har bästa "skidort" går den fel redan från start. Chamonix är en fantastisk alpstad och om jag fick ett hus/lgh i valfri alport skulle jag välja Chamonix alla dagar i veckan men som skidort betraktat ryms den inte ens på topp-tio. En skidort menar jag att man i huvudsak åker till på skidresa en vecka i taget och då finns det mängder som är bättre. Ska man däremot bo i bergen under längre perioder och både leva och åka skidor är det ju få ställen som kan mäta sig med Chamonix.

Tillbaka
Topp