Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vad kostar det att åka skidor i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dubbis" data-source="post: 1314850" data-attributes="member: 51331"><p>Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dubbis, post: 1314850, member: 51331"] Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vad kostar det att åka skidor i Sverige?
Tillbaka
Topp