Den diskussionen kommer ju alltid upp, oavsett originalinlägget?
Men, jag kan säger att jag har alltid åkt till alperna fram till typ 8 år sen. Sen dess blev det nordiska fjäll. Varför? Några punkter som jag inte hittade i alperna (än).
- stugby. Att bo i en stuga med riktigt ski in ski out mitt i systemet är oslagbart. Plus att man oftast nå allt man behöver med lift, typ mataffär osv.
- kompakta system med bra offpist. Visst är alpernas system stora. Ibland gigantiska. Men rätt ofta blir det mycket transport också. Känslan är att jag åker mer skidor i hemsedal än när jag är i alta badia.
- enkel resa. Visst är det mycket enklare att tar en natttåg till slutstationen. Eller bilen i 8 tim, utan färja och tider man ska passa. Flyg är ju en grej man ska tänker lite extra kring ner man vill håller på.med skidåkning framöver...
- värmestugor. Fan va nice.
-mindre folk. Japp, ni kommer säger motsatsen. Men, visst blir det sällan köer i många system i alperna, men det beror oftast på effektiva liftar. Och det betyder att det kan vara mycket folk ändå. Kolla dolomiterna. Allt kring sella ronda är helt packat. Backarna, stugorna, allt. Men man köar lite, såklart.
- nu med barn tillkom att de kompakta nordiska systemen är så mycket bättre....
Gillar jag alperna? Klart jag gör. Är det bättre än nordiska fjäll för skiåkning? Nja, annorlunda, men bättre inte. Inte för mig iaf.