[Artikel] Vad kostar det att åka skidor i Sverige?

Redaktionen

Aktiv medlem
131022230_3745534615510165_1146176051767296435_n-1000x667.jpeg

Vad kostar ett dags- eller veckokort i Sveriges bästa skidorter denna säsong? Vi har listan på vad skipass och keycard kostar i svenska fjällen.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Hade varit intressant att även få med någon form av jämförelsepris. Exempelvis lifthöjdmeter per krona, som borde vara enklare att räkna fram och mindre diskutabelt än pisthöjdmetrar. Och liftar som går mindre än 50 % av tiden räknas inte.

PisteCarver

Aktiv medlem
Dåligt med gratisluncher även när det gäller liftkort. Du får vad du betalar för.
Du menar då att Åre är ett toppmodernt och effektivt liftsystem, med ett minimum av köer under högsäsong?

Bobski blev medlem för 10 minuter sedan, någon person på Skistar som blev sur på @AndersCederholm69 inlägg?

Bobski

Medlem
Du menar då att Åre är ett toppmodernt och effektivt liftsystem, med ett minimum av köer under högsäsong?

Bobski blev medlem för 10 minuter sedan, någon person på Skistar som blev sur på @AndersCederholm69 inlägg?
Det är fritt att gilla vilken skidort som helst, men prioriterar man fallhöjd, pistkilometer o variation så finns det inte så mycket stora anläggningar utöver Åre (och Hemsedal som är ännu dyrare) att välja på. Alperna är bättre, men kostar därefter.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är fritt att gilla vilken skidort som helst, men prioriterar man fallhöjd, pistkilometer o variation så finns det inte så mycket stora anläggningar utöver Åre (och Hemsedal som är ännu dyrare) att välja på. Alperna är bättre, men kostar därefter.
Japp, valet är fritt.
Åre Skipass är samma pris som Zillertaler Superskipass med 1.925 m fallhöjd, 542 km pist och 180 liftar.
Make your choice!;)

Bobski

Medlem
Japp, valet är fritt.
Åre Skipass är samma pris som Zillertaler Superskipass med 1.925 m fallhöjd, 542 km pist och 180 liftar.
Make your choice!;)
Det är oxså fritt att gå in på respektive skidområdes hemsidor för att jämföra liftkortspriser, som kommentar till ovan påstående.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Eller.....så kan man slå till på ett Salzburger Superskicard, vilket iofs går lös på 320 eur för 6 dagar (291 lågsäsong).
Å andra sidan får man ju nätta 86 skidorter, 934 liftar och 2780 pistkilometrar på köpet...

fredw

Aktiv medlem
Eller Dolomiti SuperSki. 12 olika skidområden, varav det största är ett av universums största sammanhängande (Alpi di Siusi/ Val Gardena/Sella Ronda/Marmolada). 1200 km pist, varav 97% täcks av snökanoner. Åkning upp till 3269 meter över havet. 450 liftar. 339 Euro för 6 dagar under högsäsong.

KarinLager

Aktiv medlem
Är ju väldigt liten skillnad mellan liftkorten - dessutom, om man inte råkar bo i närheten ör ju liftkortet den lilla delen av kostnaden för skidåkning. Jämför gärna även boendekostnad, även om det kanske är svårare...

pd

Aktiv medlem
Är ju väldigt liten skillnad mellan liftkorten - dessutom, om man inte råkar bo i närheten ör ju liftkortet den lilla delen av kostnaden för skidåkning. Jämför gärna även boendekostnad, även om det kanske är svårare...
Helt omöjligt att jämföra men det är ju där den verkliga skillnaden ligger. Dels förstås beroende på vilken vecka man åker och dels utifrån vilket utbud som finns. Vissa orter har en förkärlek för minimala hotellrum medan det på andra nästan enbart finns stugor för barnfamiljer.

Dubbis

Aktiv medlem
Så du menar att en vecka i Alperna per automatik är dyrare än en vecka i Åre? Jag föreslår du väger samman alla kostnader, inklusive resa, boende och foder, och du ska se att du kommer att kunna resa söderut till samma peng (eller mindre) till många ställen som erbjuder bättre skidåkning än Åre.

fredw

Aktiv medlem
Så du menar att en vecka i Alperna per automatik är dyrare än en vecka i Åre? Jag föreslår du väger samman alla kostnader, inklusive resa, boende och foder, och du ska se att du kommer att kunna resa söderut till samma peng (eller mindre) till många ställen som erbjuder bättre skidåkning än Åre.
Precis, särskilt om man jämför med den enorma mängd trevliga mellanstora och mindre skidorter som finns i alperna, vilket ju är mer relevant jämf med svenska skidorter. Att hävda att det är "dyrare i alperna" är helt enkelt fel nästan hur man än ser på det. I princip är allt utom liftkort är billigare i alperna, på nästan alla ställen, om man räknar bort rena lyxhotell (som ju ändå inte finns i fjällen). Ofta väldigt familjevänligt i form av snälla välpreparerade backar, trevligt väder (om man gillar sol) och större andel stolliftar (bra för nybörjare).
Sen förstår jag om man ändå väljer Sverige. Närheten, språket för barnfamiljer t ex. Längdskidåkningen är ofta bättre utbyggd. Eller om man investerat i en lgh nånstans... Jag förstår också varför liftkorten är relativt dyra i Sverige, säsongen är kortare och befolkningsunderlaget är så mycket mindre.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så är det ju, framför allt om man bor i södra Sverige. Mycket mer Bang for the Buck i Alperna. Hotell och mat är också billigare där än i Åre.
Åre hade jag besökt om jag bodde på ett avstånd som medger dagsutflykter.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sen förstår jag om man ändå väljer Sverige. Närheten, språket för barnfamiljer t ex.
Jag har alltid tyckt att det är mer spännande och har ett mervärde att få komma till resmål där det talas andra språk och andas annan kultur.
Det tyckte jag även som barn/ung innan jag kunde klara mig på andra språk.

Dubbis

Aktiv medlem
Jag har alltid tyckt att det är mer spännande och har ett mervärde att få komma till resmål där det talas andra språk och andas annan kultur.
Man kan fråga sig hur aktiv en ordinär barnfamilj är när det gäller val av en veckas skidåkning. Tycker det är påfallande många som jag mött genom åren som förvisso åker iväg varje år på sportlovet men aldrig ens tänkt tanken Alperna. Man bara åker till fjällen helt enkelt för "det är ju det man gör på sportlovet". Lite som icke-vals-alternativet i premiepensionen;)

fati

Aktiv medlem
Den diskussionen kommer ju alltid upp, oavsett originalinlägget?
Men, jag kan säger att jag har alltid åkt till alperna fram till typ 8 år sen. Sen dess blev det nordiska fjäll. Varför? Några punkter som jag inte hittade i alperna (än).
- stugby. Att bo i en stuga med riktigt ski in ski out mitt i systemet är oslagbart. Plus att man oftast nå allt man behöver med lift, typ mataffär osv.
- kompakta system med bra offpist. Visst är alpernas system stora. Ibland gigantiska. Men rätt ofta blir det mycket transport också. Känslan är att jag åker mer skidor i hemsedal än när jag är i alta badia.
- enkel resa. Visst är det mycket enklare att tar en natttåg till slutstationen. Eller bilen i 8 tim, utan färja och tider man ska passa. Flyg är ju en grej man ska tänker lite extra kring ner man vill håller på.med skidåkning framöver...
- värmestugor. Fan va nice.
-mindre folk. Japp, ni kommer säger motsatsen. Men, visst blir det sällan köer i många system i alperna, men det beror oftast på effektiva liftar. Och det betyder att det kan vara mycket folk ändå. Kolla dolomiterna. Allt kring sella ronda är helt packat. Backarna, stugorna, allt. Men man köar lite, såklart.
- nu med barn tillkom att de kompakta nordiska systemen är så mycket bättre....

Gillar jag alperna? Klart jag gör. Är det bättre än nordiska fjäll för skiåkning? Nja, annorlunda, men bättre inte. Inte för mig iaf.

Agge_JA

Medlem
Efter 6säsongskort i Åre har jag i år valt att inte köpa. Enligt mig är det enbart värt under lågsäsongsveckorna. Högsäsong är det vidrigt mycket folk och helt värdelöst långa liftköer. Köpte säsongskort i lokala backen (Huså) och kommer göra några vänder till trillevallen, resten av pengarna jag sparade köpte jag nya stighudar för. ✌️

Bobski

Medlem
Nu började tråden som "vad kostar det att åka skidor i Sverige". Att många gillar Alperna är säkert sant. Jag har gjort en hel del Alpresor genom åren, men något virus, samt en valutakurs sek/eur har ändrat mitt resmönster till fördel Sverige som det är nu, men var och en väljer efter eget huvud o plånbok.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu började tråden som "vad kostar det att åka skidor i Sverige". Att många gillar Alperna är säkert sant. Jag har gjort en hel del Alpresor genom åren, men något virus, samt en valutakurs sek/eur har ändrat mitt resmönster till fördel Sverige som det är nu, men var och en väljer efter eget huvud o plånbok.
Läs @Agge_JA 's inlägg som kom en minut innan ditt, där finns kritiken mot Åre (som du försvarar).
Tråkigt att ett skånskt fastighetsbolag har fått förstöra Sveriges bästa liftbebyggda skidberg.
Kanske dags att riva häften av alla semesterlägenheterna ifall det inte går att bygga ut skidområdet till det dubbla?

Bobski

Medlem
Smaken är delad. Jag brukar i alla fall köra ihop skiddagar så mitt säsongskort i Åre betalar sig. Med tanke på bokningsläget så är det tydligen några fler som tycker Svenska fjällen är ett ok alternativ.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nu bor jag tätt på alperna(Danmark) men i och med att man har fått familj så kollade vi på var lillkillen kunde få ut mest av sin åkning. Det svenska fjällen och delvis vissa orter i Norge så är det sjukt bra Ski in och Ski out. En stuga i Kläppen med 70 meter till barnbacken är inte det lättaste hitta i alperna och framför allt inte till det priset. Och har faktiskt inte hittat någon ställe knallarna med attraktivt liftkort för föräldrar som flera svenska orter erbjuder. För oss föräldrar är åkningen inte lika attraktivt så klart men så får man bara anpassa semestern efter han. Och ta pudertripparna själv när man vill ha dessa.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nu bor jag tätt på alperna(Danmark) men i och med att man har fått familj så kollade vi på var lillkillen kunde få ut mest av sin åkning. Det svenska fjällen och delvis vissa orter i Norge så är det sjukt bra Ski in och Ski out. En stuga i Kläppen med 70 meter till barnbacken är inte det lättaste hitta i alperna och framför allt inte till det priset.
Så klurigt är det faktiskt inte.
Nedan hittade jag precis en påskvecka i Les Sybelles, mitt i backen, med liftkort för två vuxna+barn samt halvpension för alla. Semester på riktigt för 1706 jurosar, kan Kläppen matcha det?
1643215408648.png

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Så klurigt är det faktiskt inte.
Nedan hittade jag precis en påskvecka i Les Sybelles, mitt i backen, med liftkort för två vuxna+barn samt halvpension för alla. Semester på riktigt för 1706 jurosar, kan Kläppen matcha det?
Visa bilaga 15804
17 timmars bilresa vs 9 med en 3 åring gör stor skillnad och med en flickvän som blir åksjuk efter 3 timmar. ;)

Och ligger den där 70 meter från barnbacken?(har inte googlat så har ingen aning)

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att många som tänker alperna tänker bort alla de mindre, extremt familjevänliga orter som det kryllar av. Ski in/out, yes, särskilt om 70 meters avstånd till backen accepteras. OK det går inga direkttåg dit från Sthlm, de talar inte svenska och… ja. Litet för mycket sol kanske.

Alta Badia nämndes. Vill man ha ski in/out i det närområdet så gäller det i princip samtliga boenden i t ex Colfosco och Selva. Mitt i Selva finns dessutom det mest barnvänliga liftområde jag skådat. En gondollift bort finns Saslong, en låång fiiin rödsvart WC-backe som nästan alltid är öppen. Var där med min dotter när hon var 7 år. Året efter klämde vi både Sella Ronda och glaciären på Marmolada. I närheten finns Kronplatz som är ett paradis för barnfamiljer etc etc.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag tror att många som tänker alperna tänker bort alla de mindre, extremt familjevänliga orter som det kryllar av. Ski in/out, yes, särskilt om 70 meters avstånd till backen accepteras. OK det går inga direkttåg dit från Sthlm, de talar inte svenska och… ja. Litet för mycket sol kanske.

Alta Badia nämndes. Vill man ha ski in/out i det närområdet så gäller det i princip samtliga boenden i t ex Colfosco och Selva. Mitt i Selva finns dessutom det mest barnvänliga liftområde jag skådat. En gondollift bort finns Saslong, en låång fiiin rödsvart WC-backe som nästan alltid är öppen. Var där med min dotter när hon var 7 år. Året efter klämde vi både Sella Ronda och glaciären på Marmolada. I närheten finns Kronplatz som är ett paradis för barnfamiljer etc etc.
Jag har gjort mina säsonger i alperna. Så vet att de finns många små. Men bilresan tar tyvärr lite längre tid med en liten kille och körsjuk tjej. Själv så kör jag hellre ner till alperna alla gånger.. oxå därför valde vi oxå bort mitt kära Funäs denna gången.

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Så du menar inte att det räcker att åka från Skåne till republiken för språk och kulturkrock? ; )

fati

Aktiv medlem
Ni som bokar halvpension under skiresan, hur gör ni vid middagsbordet. Är det ändå långkallsonger som gäller?
Hittills har jag en gång haft ett hotelrum under skiresan, när vi var i aspen. Tyckte det var svinjobbigt att behöver duscha och klä sig hyggligt innan middag....

PisteCarver

Aktiv medlem
Ni som bokar halvpension under skiresan, hur gör ni vid middagsbordet. Är det ändå långkallsonger som gäller?
Hittills har jag en gång haft ett hotelrum under skiresan, när vi var i aspen. Tyckte det var svinjobbigt att behöver duscha och klä sig hyggligt innan middag....
Vad är det för en fråga.
Hur gör du när du har bokat bord på en bättre restaurang, går du dit svettig och oduschad i en sunkig mjukisoverall?
Kan du inte klä dig ordentligt till kvällsmiddagen med hänsyn till övriga gäster, så tycker jag du ska fortsätta med att bo i egen stuga.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jaja, det är långrören, pruttar och nubbevisa som gäller. Precis som i stugan.
Kanske inte, men klädsel är väl till stor del beroende av vilken typ av boende det är. Det är ju lite skillnad på det jag tog fram ovan och Badrutt's tex.
Jeans och en tröja klarar man sig ganska långt på. Men om det är för uppstylat, kanske en stuga är en god idé!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp