[Artikel] Väljer du rätt skidort? Här är det mest snö i Sverige

Redaktionen

Aktiv medlem
Snow-1000x584.jpg

Det är sportlov och många njuter av snön. Men på vilken skidort finns det egentligen mest snö i landet just nu?

Läs hela artikeln:

Tänndalen hade 130 cm officiellt snödjup när vi var där förra veckan, men flera pister hade varningskäppar där snötäcket var tunt, och Twist hade varningsskyltar att det var generellt dålig snötillgång. På kalfjället (utanför pisten) varierade snödjupet mellan några få stenhårda cm och flera dm, men aldrig över metern. Kändes som att det var ungefär likadant under trädgränsen, plus möjligtvis någon dm.

Visst, jag gick inte med min lavinprobe och kollade snödjupet vid varje liftavstigning, men när man läser att det är 130 cm och största snödjup i Sverige får man ju andra förväntningar än uppstickande stenar i pisten.

Missförstå mig inte - det var fantastiskt före och pisterna var generellt i bra skick, men jag såg inte i närheten av 130 cm snö någonstans förutom i de uppskottade snödrivorna vid hotellet. Är det där man mäter snödjupet?

Det är alltså ingen kritik mot Tänndalen utan en fundering hur snömätningen kan kännas/vara så ostandardiserad.

Tänndalen hade 130 cm officiellt snödjup när vi var där förra veckan, men flera pister hade varningskäppar där snötäcket var tunt, och Twist hade varningsskyltar att det var generellt dålig snötillgång. På kalfjället (utanför pisten) varierade snödjupet mellan några få stenhårda cm och flera dm, men aldrig över metern. Kändes som att det var ungefär likadant under trädgränsen, plus möjligtvis någon dm.

Visst, jag gick inte med min lavinprobe och kollade snödjupet vid varje liftavstigning, men när man läser att det är 130 cm och största snödjup i Sverige får man ju andra förväntningar än uppstickande stenar i pisten.

Missförstå mig inte - det var fantastiskt före och pisterna var generellt i bra skick, men jag såg inte i närheten av 130 cm snö någonstans förutom i de uppskottade snödrivorna vid hotellet. Är det där man mäter snödjupet?

Det är alltså ingen kritik mot Tänndalen utan en fundering hur snömätningen kan kännas/vara så ostandardiserad.
Beror nog på var mätstickorna sitter. Vet tidigare på orter jag har jobbat på så hade man flera och tog ett snitt men det är 26 år sedan. Fanns en sticka som alltid visade minst 2 meter varje vinter oberoende hur mycket snö det var för det drev alltid in där…

Det är nog omöjligt att få en rättvis mätning.

SMHI mäter såhär:
"Snödjupet mäts klockan 07 (svensk normaltid) och mätningen bör utföras på en någorlunda slät markyta utan nämnvärd drivbildning. Avläsningen sker på en centimeter när, och det rapporterade snödjupet skall helst avse medelvärdet från minst fem mätpunkter med några meters avstånd."

Skynda på!
Jag är rätt säker på att blommorna kommer att vinna den här matchen 😉
IMG_1245.webp

Tillbaka
Topp