[Artikel] Världsrekord – på skidor nedför Mount Everest åkt utan syrgas

Redaktionen

Aktiv medlem
andrzej-bargiel-skiing-mount-everest-1000x563.jpg

Åka skidor nedför världens högsta berg? Utan syrgas dessutom? Skidåkaren Andrzej Bargiel har nyligen genomfört denna minst sagt krävande bedrift.

Läs hela artikeln:

Tänk dig känslan att du går upp, använder dina sista krafter och inte vet om du kommer klara det eller inte; så susar nån ner förbi dig på skidor. 😄

Höjdskillnad mellan Ëverest och Base Camp är 3400m (om det nu går att åka ända ner dit),

dvs ungefär samma höjdskillnad som Macugnaga - Dufourspitze (som även kallas "Himalayan wall")
Hörde ngn gång i Chamonix att det var en större vinkel när man stod på torget i Chamonix och tittade på Mont Blanc än man fick från basecamp upp till toppen på Everest. Chamonix ligger ju på typ 1050 m och toppen Mont Blanc är ca 4840 m så det låter ju rimligt.
edit:
The record for running from Chamonix to the summit of Mont Blanc and back is held by William Boffelli, who completed the round trip in an incredible 4 hours, 43 minutes, and 24 seconds on May 31, 2025.

Senast ändrad:
Ja det är ganska mäktigt här och var även i alperna. Så här ser 3800 meters höjdskillnad ut. Bilden från Le Brevent ca 1500 meter ovanför dalen och ca 2300 meter lägre än Mont Blancs topp där borta.
Kameravinkeln (eg. ett "stiched" panoramafoto) ljuger iofs, det är förstås mäktigare i verkligheten.

1759154680489.webp

Senast ändrad:
Andreas Fransson sa i någon av sina gamla videos (minns inte vilken) om Alperna att "The mountains don't really get bigger than this. They Himalayas are higher up, but the mountains aren't bigger.". Med viss risk för att jag citerar lite fel.

Andreas Fransson sa i någon av sina gamla videos (minns inte vilken) om Alperna att "The mountains don't really get bigger than this. They Himalayas are higher up, but the mountains aren't bigger.". Med viss risk för att jag citerar lite fel.
Det finns några undantag t ex Nanga Parbat 8126 möh som reser sig 4600 meter från fot till topp, men annars slår Chamonix/Mont Blanc det mesta i Himalaya. Men jag kan tänka mig att det ser mäktigare ut i Himalaya eftersom hela höjdskillnaden oftast är kalfjäll (och glaciärer ända ner till foten av bergen).
Högsta berget i världen (ovan vatten) är Denali med 5500 meter från fot till topp.

Senast ändrad:
Det finns några undantag t ex Nanga Parbat 8126 möh som reser sig 4600 meter från fot till topp, men annars slår Chamonix/Mont Blanc det mesta i Himalaya. Men jag kan tänka mig att det ser mäktigare ut i Himalaya eftersom hela höjdskillnaden oftast är kalfjäll.
Högsta berget i världen (ovan vatten) är Denali med 5500 meter från fot till topp.
Mount McKinley (Denali) är väl där alla freeriders åker och lägger upp episka videor ifrån?

Fantastisk film! 🏆
Det var nog det svettigaste äventyr jag har sett, han faller på väg ner mot South Col men lyckas få stopp, när solen går ner fortsätter han att åka nerför Lhotse-väggen som är 1150 fhm med en genomsnittlig lutning på mellan 40 och 50 grader.
Och så Khumbu Icefall efter det….😱
Otroligt fint filmat alltihop.

Tillbaka
Topp