[Artikel] Värmländska Branäs imponerar "Sveriges kanske bästa offpiståk?"

Glömde göra en recension av Branäs efter helgen.
Mycket trevligt! Över förväntan. :)

Verkligen ett perfekt helgresmål med barn, lagom långt bort med bra vägar (ge mig motorväg och bred landsväg så mycket det går utan fartkameror 😄).

Riktigt lyckat uppbyggt med by och restauranger. En bra gondol och flera bra och snabba sittliftar. Såklart mest blått, men fanns ändå en del röda och en kort svart backe. Och de snabba sittliftarna gjorde att man ändå kunde nöta på en del.
Fanns många boendealternativ, vi tog Branäs Skilodge. Precis vid skidhyra, gondol och parkering, och hade restaurang och bastu.
Ska dock försöka få rum mot backen nästa gång, såg väldigt trevligt ut med balkong och eftermiddagssol. :)

Kidsen var riktigt nöjda och ville inte åka hem när det var dags.

Ska helt klart återvända ✌️
1000050745.webp
1000050770.webp
1000050783.webp
1000050862.webp

Om man får föreslå utbyggnationer (är så jag funkar 😄) så borde man försöka få till lite nedfarter från denna del av berget.
Man är såklart fokus på barnfamiljer och barnbackar, men här hade man kunnat få till lite branta röda och kanske nån svart backe. Hade kunnat bli kul åkning!
1000050910.webp

Det är nog den delen av berget de inte kan bygga på? Någon mer lokal Branäsperson har nog bättre koll.
De har flera utbyggnadsplaner - men inte där.

Det är nog den delen av berget de inte kan bygga på? Någon mer lokal Branäsperson har nog bättre koll.
De har flera utbyggnadsplaner - men inte där.
Ja, man har byggplaner längre söderut med ännu mer stugor.
Jag tänkte mer renodlade nedfarter. Bakom bergskammen finns ett skidområde och en sittlift.

Edit: Kollade närmare på Eniro, ser att det området verkar vara ett naturreservat. Det förklarar saken.

Senast ändrad:
Ja, man har byggplaner längre söderut med ännu mer stugor.
Jag tänkte mer renodlade nedfarter. Bakom bergskammen finns ett skidområde och en sittlift.

Edit: Kollade närmare på Eniro, ser att det området verkar vara ett naturreservat. Det förklarar saken.
Exakt, det är naturreservat för nån långskäggig skägglav. Och jäkligt brant. Föreslår du går Nordvärmlandsleden upp genom området nästa gång du är där 😉
Hur utvecklingen är tänkt kan du se u den fördjupade översiktsplanen
Ser du på markanvändningskartan så finns det även planer för Branäs norra, därifrån är det tänkt pister som går ända ner till dalen.

Vill du säkra dig eftermiddagssol i många timmar till så bokar du på skilodgen vid soltorget uppe på berget. Finns även en skiduthyrning uppe på berget om det finns behov att hyra.

Tillbaka
Topp