Väl skrivit. Enig om att österrikarna ställer till det väldigt mycket för oss, och att deras krav på test framstår som högst ineffektivt och i värsta fall rent farlig med tanke på den falska trygghet man genom testet invaggas i. Som fredw skriver är det ju inte alls otroligt att man drar på sig smittan dagarna före eller efter testet. Att man kan resa in i Österrike från bland annat Spanien, Frankrike, Storbritannien och Holland som har de högsta smittotalen i hela Europa får ju deras testtvång på oss svenskar att framstå som ännu mer begåvningsbefriat. Även danskar är tydligen varm välkomna utan test. Hade varit intressant att höra hur de kommit fram till detta beslut. Men vill de inte ha oss svenskar så ska de slippa vårt bidrag till deras turistsekor, det finns som sagt andra länder i Europa som inte tänker låta symbolpolitik stå i vägen för en bekväm och säker resa.
Instämmer. Detta går också emot EU-kommissionens råd. Även från Kina får man komma till Österrike (bortsett från någon provins). Som alla vet så upphörde ju pandemin i Kina helt och plötsligt för länge sedan...
Här är Österrikes svarta lista för närvarande. "The countries considered high-risked by Austria’s government include Albania, Bangladesh, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Brazil, Bulgaria, Egypt, India, Indonesia, Iran, Kosovo, Mexico, Moldova, Nigeria, Pakistan, Peru, Portugal, Romania, Russia, North Macedonia, Senegal, Serbia, USA, Turkey, Ukraine, Philippines, the Chinese province of Hubei, Chile, Montenegro,
Sweden, Ecuador, South Africa. "
Jag har respekt för varje lands vägval i denna komplicerade fråga. Men så länge de tycker att Sverige är relativt "high risk" och kräver testning så tänker jag göra Österrikarna tjänsten att åka någon annanstans. Annars åker jag gärna dit, hade en toppenvecka i Arlberg just före nedstängningen i mars. Jag hoppas att detta kan omprövas i slutet av september.
Observera också detta undantag som kanske kan gälla för dem som funderar på en "säsong" i Österrike: “
However, there are further exceptions for members of diplomatic missions, employees of international organizations, humanitarian workers, nursing and health personnel, seasonal workers, transit passengers or people who work in freight transport,”
Complete timeline of Austria travel restrictions, border measures, and visa policies during the pandemic.
www.schengenvisainfo.com