[Artikel] Frankrike förbjuder rökning i skidsystem

Redaktionen

Aktiv medlem
cig-2-1000x563.jpg

Regleringarna i alpernas skidorter fortsätter. Italien har inför årets säsong infört hjälmtvång och fransmännen vill inte vara sämre med sina egna regler för gäster i skidorter. I somras förbjöd Frankrike tobaksrökning på ett antal olika allmäna platser, ett förbud som också gäller stora delar av skidorter. 

Läs hela artikeln:

Det låter knasigt, minns en UCPA guidefrån Chamonix som rullade en ny cigarett i varje stolslift...
Guiderna får naturligtvis röka, rökförbudet gäller bara turisterna. Jag minns på 1980-talet när jag var på interrailresa i Frankrike. Poliserna gick i strejk när de förbjöds att dricka alkohol under arbetstid. Ingen kan väl njuta av sin lunch utan en fjärdedels liter vin?

Jag tror de försöker förbjuda skidåkning nere på kontinenten. Fransoser utan cigg och italienare med hjälm... Vad händer?

Guiderna får naturligtvis röka, rökförbudet gäller bara turisterna. Jag minns på 1980-talet när jag var på interrailresa i Frankrike. Poliserna gick i strejk när de förbjöds att dricka alkohol under arbetstid. Ingen kan väl njuta av sin lunch utan en fjärdedels liter vin?
Som i Danmark, de försökte sänka tillåten promillegräns. Facket protesterade - hur skulle folk då kunna köra till jobbet ?

Tillbaka
Topp