[Artikel] Vilka skidorter överlever?

Redaktionen

Aktiv medlem
FN:s miljöorgan vill ge mer detaljerade prognoser för hur klimatförändringarna kommer att påverka olika skidorter.

Läs hela artikeln:

det har är ju mesigt för fan...dumt att fn fattar beslut nu så att koldioxid utsläppen minskar ... då behöver man ju inte oroa sig i framtiden men fn är så jävla fega och vågar inte ta ställning

den långsiktiga planeringen har redan inletts i och med att allt fler skidanläggningar satsar på mountainbike, och liknande icke-snö aktiviteter.....

Tjocksockan....

Du tror inte det beror pà att man vill ha säsong mer än 5 av 12 mànader? Knappast att det beror pà miljön.....Det heter bara en sak...tjäna mer pengar!

Jösses, att FN vågar. Låter som om detta kan få stora konsekvenser för många skidorter.

För din vetskap HolMsTEn har FN mycket liten makt över supermakterna som kanske står för den största delen av utsläppen av växthusgaser (slarvig personlig bedömning). Till exempel bör nämnas gick USA in i Irak utan FN´s acceptans. Det är inte precis så att FN med vapenmakt kan tvinga mäktiga länder att göra på ett visst sätt. FN´s budgett är förövrigt mindre än Brandkåren på Manhattan. Det kanske ger ett visst perspektiv på problemställningen.

Se till dig själv istället. När gjorde du din senaste flygresa? Vart flög du? När flyger du nästa gång? En flygresa tur och retur till Thailand motsvarar ungefär i utsläpp det du skulle spara på att köra miljöbil ett helt år.

Fluff. En jädra budget som Manhattans brandkår har då!

FN hade förra året en budget på 4,2 Miljarder Dollar att röra sig med. Om du då räknar in alla pengar som diverse länder är skyldiga dom, då är det bra mycket mer. Å andra sidan kan ju 4,2 Miljarder Dollar jämföras med Microsofts VINST på ett år, nämligen 14.06 Miljarder dollar så jag håller med, FNs makt är mindre än den bör vara...

Varför är det nödvändigt att satsa på en sak som bara förtydligar det som man redan vet. Varför inte försöka stoppa det i stället?? Jag tror att dom flesta på jorden har någon aning om vad som händer med vår planet.

"den långsiktiga planeringen har redan inletts i och med att allt fler skidanläggningar satsar på mountainbike, och liknande icke-snö aktiviteter....."

Vad hjälper det oss som vill åka skidor och inte mb? No offence men jag skulle hellre se att dom satsade på att behålla snön.

Ja, jag skulle då tänka mig för både en och två gånger innan man investerade in någon fjällstuga iaf. Det skulle då inte bli i Åre, för de är snart utan snö tror jag :/

Det är ju både bra och dåligt.

Många skidorter kommer att kunna satsa på andra aktiviteter - som klättring, down hill etc. Det är bra. En annan sak som är bra är att alla vi som älskar skidåkning och har något i skallen kanske bestämmer oss för att ta ett större ansvar för vår miljö och våra utsläpp. Vi vill värna vintern helt enkelt.

Det finns ju en massa sådana rapporter. I en, som jag tror togs fram av turistrådet, så var man ganska på det klara med att det inte blir så mycket åkning i Sälen, Åre och de sydliga backarna framöver. Man får focusera på Dundret, Björkliden och Riksgränsen, Kittelfjäll, Hemavan mfl. Hurvida detta är bra eller inte beror väl på hur långt bort man bor från dessa orter.

Ett är säkert. Växthuseffekten kommer att få dessa små orter att växa. För visst är det så att down hill cykling bara är ett dåligt substitut för puder och feta lagg =)

Haha forskarna rider hybrisvågen igen. Det här är en grov underskattning av hur komplexa klimatförändringarna är.

Lite intressant dock att vi alla diskutterar hurvida vi kommer kunna åka skidor i framtiden. Ingen som funderat på de miljoner männikskor i Bangladesh som kommer drukna, länder som kommer torka ut, enorma storma som kommer döda tusentalsmänniskor, förutom de krig som kommer bryta ut om vatten. Då kanske Sälens framtid som skidort inte är så intressant längre... lr vad säger ni?
(sjklart älskar jag med skidåkning, men kom ihåg att allt är relativt!)

Meningen med det här är väl att få folk att reagera och börja göra något åt det?
De som bor på de orter som spås bli utan snö kanske börjar bry sig lite mer,
eller inte, vem vet... Men ett bra initiativ iaf tycker jag.

Sen är prognoserna nog mest tänkt för annat än att förutspå vilka skidorter som måste slå igen, typ mer i stil med vilka områden som blir öknar och liknande.

//Frysboxeffekt åt folket

Theflyingdutchmen: Du är nog medveten om att detta är en vintersportshemsida, jag e iaf inte här för att diskutera hurvida bangladesh's framtid ser ut. Däremot Sälens/Åres e jag nog mer intresserad av

tror de e bra att lägga lite fokus på saker som drabbar den rika delen av världen , då kanske folk börjar bry sig. för säga va men vill men skidåkning e en rikemans sport. FN kanske har svårt att göra något direkt men diskusiionen påverkar regeringarna, för de vill ha väljare

Jag tror på Mlin. Det kommer så mycket katastrofrapporter och elände till oss i nyheterna så vi stänger lätt av om det inte är något som berör oss själva. Därför tror jag det är lättare att påverka människor i Sverige om våra och våra barns vintersemestrar är hotade om 25-50 år.

Det sjukaste av allt är att rapporterna under det senaste åren har gått från att vara ett litet eventuellt problem till att nu tydligt peka på en framtida katastrof. Rapporterna har skärpts för varje månad som går, och detta i en fråga om jorden och dess klimat som har funnits i miljontals år! Det pekar onekligen åt fel håll.

Det är en trist tanke att vi kanske inte kan åka skidor på många orter i Sverige och kanske framförallt i Alperna i framtiden. Vi står hela tiden inför valsituationer när det gäller miljötänk. Ska jag välja en dyrare men miljövänligare produkt? Ska jag välja att ta tåget när det kostar mer och det tar längre tid än flyg? Våra val visar sig ofta vara ekonomiska. Våra skidorter tänker också ekonomiskt. kortsiktigt planerar de snökanonsystem som kan spruta snö i plusgrader. Självklart en överlevnadsstrategi. Om du och jag oftare orkar ta miljömedvetna val så drar vi vårt strå till stacken. Det finns andra som orkar agera mer. Till exempel genom att påverka skidanläggningar att använda miljömärkt el till sina liftar och snökanonsystem. Våra val styr faktiskt vad företag tar fram för produkter och vilka tjänster de erbjuder.

Snödjup

Tillbaka
Topp