Åsikter om skada på snowboard

nostromo

Ny medlem
Vad tror ni om denna skada? Bildlänk nedan.

http://www.ladda-upp.com/bilder/43104/bananabr-C3-A4da

Började med att bokstaven/kanten stack upp. Värst på vänstra sidan syns på nedansidan på båda delarna av bokstaven. Biten som är borta har tillkommit efter ett försök till lagning(vänster). Dem försökte limma under och trycka tillbaka. Det höll inte alls. Sen känner man ovan på bokstaven hur det buktar ut som det vore en bubbla i brädan. Det buktar även ut på andra sidan brädan.

Bindingen satt ovan skadan.

Min åsikt är att du fått en smäll underifrån precis där kanten av bokstaven är borta. Eftersom bindningen har suttit på översidan kan det bli ett väldigt tryck just där. Smällen har gjort att brädan gått sönder lite inuti och därför har bokstaven börjat lossna i den kanten och sedan har det släppt längs med kanten. På grund av att brädan gått sönder inuti så känns också skadan på översidan.

ser väldigt konstigt ut. verkar som du fått en ordentlig knäck på brädan vid bindningskanten? jag skulle skära bort det som sticker ut och droppa i p-tex till förbannelse i omgångar, sen skära/sickla bort så det blir slätt igen.

Innan jag lämnade in för lagning så syntes knappt skadan från håll. I början så stack bara bokstaven utåt. Dvs en kant helt enkelt. Syns ju lite på bilden. Allt som har lossnats kom ju efter lagning. Det som ser ut att ha trycks ner ovan biten som är borta stack ju upp som på nersidan nu.

Senast ändrad:
Kan det ha kommit in fukt till träkärnan (om det är det som syns på bilden) och det är därför belaget reser sig nu?

Mvh

Max_Faktor sa:
Kan det ha kommit in fukt till träkärnan (om det är det som syns på bilden) och det är därför belaget reser sig nu?

Mvh
Ingen aning faktiskt. Det hände som tur var precis på slutet av säsongen. Men jag märkte först att jag inte hade något glid. Då jag tittade efter och såg hur kanten på bokstaven hade tryckts ut.

Anledningen varför jag tog upp det hela är för era åsikter. För jag verkar inte få reklamera....

Jag tycker att det ser ut som att träkärnan är "mosad" vilket tyder på en skada som inte bara är att belaget släppt i limningen utan en skada som uppkommit av yttre "våld" och då är det inget reklamationsärende.

Du har säkerligen fått ett vattenintrång i kärnan. Det kan finnas flera orsaker. Exempelvis en delaminering kring skruvarna på ovansidan, en rejäl stenkänning på undersidan, eller en diskret delaminering hela vägen från sidewallen som inte syns. För att laga det krävs en mer avancerad operation än bara att stansa och lägga i nytt belag, eller ännu värre att bara droppa i p-tex. Det kommer hålla ett tag, men orsaken till problemet är ju ett vattenintrång och det måste du stoppa.

Laga brädan INNAN du åker med den. Den blir inte torrare än vad den är nu på hösten efter sommarvilan.

Inspektera brädan NOGA på översidan och längs sidewallen på båda sidor. Finns det några skador där? Leta efter små tecken på delamineringar osv. Om du hittar något och det inte är stora grejor, så täta med långsamthärdande epoxy som värms upp till ca 50 grader så att det blir lättflytande och rinner in. Det mest troliga är dock att vattnet kommer underifrån.

Öppna upp skadan genom att lyfta befintligt belag och lyft rejält så att du kommer åt skadan. Skär ett rakt och snyggt snitt en bit ifrån skadan. Stansa eller skär bort en bit av både gult och svart belag runt den större skadan. Hur pass mycket svällning av kärnan har du? Har den svällt så har den också förstört hållfastheten i fibermattan under belaget förmodligen. Om så är bör du karva/fräsa ner det svällda så att du får plats med tätning och gärna ny armering.

Enkla varianten: Karva ner det svällda materialet så att det blir jämnt. Gör rent. Gör plats för en bit belag kring den större skadan och tillverka en sådan bit. Limma med ganska flödigt med epoxy så att du helt säkert tätar alla hål. Täck med gladpack och pressa ihop med ett absurt antal tvingar. Låt härda och snygga till. En stenslip gör en sådan lagning i princip osynlig. Vill du snåla, sicka med stålsickel och snygga till så gott det går.

Svårare, men förmodligen aningen bättre variant:
Frilägg skadan som tidigare. Markera området där du har svällskador och fräs ut med en handöverfräs en aning så att du får ca 1 mm mer utrymme och en slät plattform för belag och armering. Du kan fräsa direkt i belaget och ner i kärnan också, men då är det svårare att veta hur djupt man vågar gå. Helst ska det finnas lite fiber kvar under fräsningen. Snygga till i "hålet" och lägg ett lager tunn glasfiberväv underst som armering. Över det lägger du belaget som tidigare. Laminera med långtidshärdande epoxy naturligtvis och pressa som nämnts tidigare. Värm i omgångar under härdning om möjligt. Låt härda några dagar och lämna in på en planslip. Akta dig för att få bulor i fibern bara, för då blir det bubblor under belaget, som sen kommer att bli genomslipat i den punkten.

Doughboy sa:
Jag tycker att det ser ut som att träkärnan är "mosad" vilket tyder på en skada som inte bara är att belaget släppt i limningen utan en skada som uppkommit av yttre "våld" och då är det inget reklamationsärende.
Förklara vad du menar med att träkärnan är mosad tack =)

Menar du att det är intryckt och att en bit är borta? För det är ett försök till lagning av kunniga man ser. När skadan var ny innan jag lämnade in den var det bara en en uttryckt kant. Som man ser på nersidan.

Senast ändrad:
verkar som folk säger att det är en fuktskada. har du testat skicka bilder till tillverkaren? ser ju ut att kunna vara konstruktionsfel som släppt in fukt som i sin tur gjort att träkärnan svällt. Värt ett försök. om nu inte brädan är allt för gammal dvs.

Senast ändrad:
antingen lämna det till proffsen så dom får laga på rätt sätt. eller skrota brädan o köpa ny

Både tillverkare och distributör säger efter att ha sett bilder och fått en förklaring att jag inte får reklamera. Varför har jag inte fått veta än. Vill gärna vet vad som egentligen orsakat skadan.

Det är väldigt kunniga personer som tittat på den och försökt laga. Som därefter sa att det inte går att laga sån här typ av skada. De trodde jag borde få reklamera den.

Ska väll visa den igen om någon vecka och höra vad de säger. Säger de att jag borde få reklamera får jag väll göra ett nytt försök hos säljaren annars köpa en ny.

fan va sjukt, ser ju ut som att bokstäverna inte sitter ihop med resten av brädan, dedär lär du reklamera

nostromo sa:
Förklara vad du menar med att träkärnan är mosad tack =)

Menar du att det är intryckt och att en bit är borta? För det är ett försök till lagning av kunniga man ser. När skadan var ny innan jag lämnade in den var det bara en en uttryckt kant. Som man ser på nersidan.
OM det nu är så att all åverkan på träkärnan är gjord efter att skadan uppstod så lutar jag nog, precis som MnO, åt att det kommit in fukt i brädan. Om fuktintrånget beror på en smäll, någon annan åverkan på brädan eller ett eventuellt tillverkningsfel är omöjligt att avgöra av den bilden du postat. Skulle vara intressnt att se hur det ser ut på översidan.

Det ser ju ut som att det sitter kvar nåt grus eller liknande intryckt alldeles ovanför hålet? Vem är det försökt att laga? Återförsäljaren? Om så kan du ju eventuellt klaga på en dålig lagning.

Jag hade för många år sedan en Morrow där överdelen släppte i limningen (det var innan det fanns cap-brädor och sånt lyx;)). Återförsäljaren (Nollåtta) tog in brädan och nån klåpare hällde på superlim och la på en tving i nån timme och skickade tillbaka. Den lagningen höll två dar sen hade ju skiten släppt igen. Vi gjorde upp om att skiten skulle tillbaka för ytterligare inspektion. Samma kväll körde jag i en quarter gjord på kanonsnö, is alltså, och satte en landning med kanten på quartern mitt emellan bindningarna. Hela överdelen av brädan släppte och kärnan blev kaffeved, den enda som höll ihop skiten var belaget. Men vi hade ju gjort upp om att brädan skulle in på inspektion så jag tryckte ner resterna i en låda och skickade skiten.

Efter några dagar ringde jag upp och kollade läget. Först sa det att jag ju inte kunde reklamera en bräda som jag uppenbart kört sönder alldeles själv men efter lite förklaringar om att de hållit på att laga den osv. så gick butikschefen med på att jag kunde få köpa valfri bräda för 90% rabatt eftersom det gick att se på resterna att deras lagning hade släppt. Så det var faktiskt schysst av dem tyckte jag. Men så köpte jag mitt dumma nöt en Duotone... Så det blev en lose-lose till slut ändå.

Kanske lite OT men Freeride behöver mer anekdoter tycker jag :)

Tillbaka
Topp