Äter Cobran pjäxor?

Markatten

Ny medlem
Äter Cobran pjäxor?
Har idag ett par Chili som äter på läpp och sula på mina T1 plus att fjädrarna hela tiden ställer om sig, vilket är förbannat irriterande.
Är det någon som vet om samma problem finns på cobran? Är väl inte direkt sugen på Rottefella men G3 mfl faller på att det inte finns reservdelar där jag åker mest.

Äter Cobran pjäxor?
Monterade ett par Cobra förra veckan och har kört hårt både i och utanför pisten. Bindningen håller mina Garamont Super G i ett järngrepp och jag har ännu inte sett några tendenser till glapp i tådelen.

I förhållande till Chilli är tådelen något modifierad. Räfflor längst fram under tån motverkar glapp samt en något grövre "bygel".

Jag har dock kört allt för lite med bindningen för att med säkerhet kunna uttala mig men det verkar mycket lovande. Mina tidigare SkyHöy käkade tå i och med att de inte "orkade" hålla kvar skon i tådelen vid höga belastningar. I detta avseende är Cobran definitivt bättre.

MVH/MM

Äter Cobran pjäxor?
Har bara hunnit åka 6 dagar med mina cobra och (även jag) Gara super G.
Känns än så länge helt OK, inte minsta tedens till tåglapp iallafall, den sitter som gjuten runt pjäxan. Det går knappt att få av bindningen från pjäxan när det är dags att gå hem, suuug-passning kan man ju lugnt säga.

Har åkt med den i halvmeter lössnö, fin pist till blåis och den funkar tillfredställande än så länge.
Det är dock svårt att efter så kort tid bedömma den fullt ut men den är ju helt klart bättre än min gammla chilli iallafall.
(Man får väl återkomma när man hunnit prova den mer!)

Hare bra alla löshälsåkare/ BB

Äter Cobran pjäxor?
Jag har kört med chilibindningar i 2 säsonger nu med crispi cx2 pjuck. Under den tiden har i jag alla fall inte märkt någon nämnvärd tendens till att bindningarna skule ha ätit pjäxrna. Däremot har remmarna som går runt pjäxan gått rakt av vid ett par tillfällen.

Äter Cobran pjäxor?
Det är ett faktum att vajerfjädern på Riva95/Riva1/Riva2/Riva3/Chili TÖJER sig vid användning. Prova med att ställa fjädern/vajern så hårt att du precis klarar att få på bygeln, sen bör det inte vara ngt problem med den saken.
Det är för övrigt ett av de starkare argumenten för "compression-spring" som man kör med på G3 Targa samt nya Rottefella Cobra, den tröttnar inte lika fort.
Samma problem uppstod med Dannediehard"s Telispjuck i vintras, dock var det ett par Garmont Triple G/G3 Targa och det visade sig vara fel på PJÄXORNA som ersattes av leverantör.

Jag har själv kört Scarpa T1 Race med alla Riva"s utom 95:an och Cobra"n (återkommer, den sitter på mina BigStix106:or) och det har fungerat felfritt med ytterst lite slitage.

Skär bindningen även ner på sidorna av läppen?
Är pjäxorna nya?
Ännu viktigare, har du köpt grejjerna på samma ställe?
Då kan du agera "brandman" och hävda att grejjerna naturligtvis ska fungera ihop..

/kroniskt lagd åt att förtära mig själv med eld.

Äter Cobran pjäxor?
Sant som Morten säger att Chili fjädrarna töjer sig och att bindningen för min del käkar på sulan (undersidan) på mina T1. Grejorna är dock inte köpta på samma ställe.

MEN, det som jag har mest problem med på Chilin är att fjädrarna ställer om sig, dvs skruvar upp sig under åkningen. Inte så kul när man i slutet på en dag lossar ur bindningen mitt i ett åk bara för att den blivit för lös.
Någon som har tips på hur man kommer undan detta, eller vet om det är åtgärdat på Cobran???

Äter Cobran pjäxor?
Det sitter sk Locktite på gängorna på Riva-serien men vid frekvent skruvande mattas ju effekten av. Cobran är snarast svår att ställa in.
Vänta, jag ska gå och skruva dissikera en Cobra, återkommer om fem.

Nej, det gick inte att se.

//hear no evil

Äter Cobran pjäxor?
Angående töjande fjädrar så är snö som fastnar i fjädern vid främst lössnöåkning en kraftigt bidragande orsak. Detta gör att fjädern inte får en chans att dra ihop sig når den befinner sig i ett mindre spänt läge. Dett löses lättast genom att man helt enkelt drar några varv silvertejp runt fjädern.

Alla har inte detta problem men vissa, och på senare modeller så har fjädern blivit inkapslad för att förhindra att detta problem uppstår.

Rock on!

Rides on: Scarpa T1 racing, Chilli, Xscream

Tillbaka
Topp