Återigen, vad ska man köpa???

CB_sensei

Medlem
Hej jag undrar hur twintipskidor funkar i "vanlig" åkning och off-pist och så... Jag har åkt sen jag var liten och har först på senare år börjat göra lite grejer i luften när jag hoppar.. Men detta ser jag ändå som en liten del av min skidåkning.. Tidigare har jag mest åkt på carving och så, men om det är så att jag kan hoppa ut i pudret med twintip så ser jag ingen anledning att inte satsa på det... Vad/vart ska ma köpa? Jag bor i Norrköping så här kanske jag inte kan hitta det jag söker... eller har stadium och intersprot någonting som är värt att köpa? Är det verkligen nödvändigt och kasta ut skyöga summor på skidor?

Sen vad ska man ha för pjäxor? allround, men ändå bra grejer.?

Ae mig lite förslag på märken och stälen ma kan köpa på. Går det att köpa begagnat (skidor känns som att det inte spelar någon roll med, men pjäxor....?) är det någon som har något kul?

Aja... tacksam för alla svar

Juste... Glöm inte att jag inte helt har stirrat mig blind på twintp... utan förslag på annat är också intressant... en anan fråga så här på efterkälken... vad använder ni extremåkare för grejer???

tja! jag tycker inte att du ska köpa på intersport eller stadium jo det bror ju på men jag skulle nog inte köpa
där. men du kan kolla ifal du är utomlans och se kanske ifal du hittar nogra som du vill ha sen kan du kolla
upp skidorna och se ifal dom finns i Sverige eller så kan du titta på internet typ på blocket.se!!!
ifal jag skulle varit du så skulle jag inte köpt nya pjäxor till skidorna du hittat men det kanske skulle va bra
ifal du kunde köpa nya bindningar till skidorna ifaL du har carving!!!

Tänker du landa, hoppa eller åka baklänges så ska du givetvis
ha twintip. Över lag har twintipskidor sämre isgrepp, eftersom
de är mjukare, anpassade för hopp. Hur bra de funkar i
lössnö beror främst på hur bred midjan är och hur du
monterar bindningen. Även längden spelar en del roll. Vanliga
twintips (som inte är extremt offpistnischade) går oftast bra
att carva med. Stadium, och framför allt Intersport, har väldigt
dåligt urval av twintips och offpistskidor, men om du hittar
nåt som passar dina önskemål kan du ju lika gärna köpa
där. När du köper pjäxor ska du tänka på att inte köpa för
stora, att de ska passa din fot (pjäxor har olika bredd
exempelvis, mycket beroende på märke), och att de har
lagom hårdhet. Det kan vara moticerat att köpa en mjukare
pjäxa om du tänker hoppa mycket, jämfört med om du inte
hoppar mycket.

Det som påverkar priset på skidor och pjäxor mest verkar
vara styvheten. En enkel regel är: Ju bättre åkare,
desto styvare utrustning. Detta är dock bara en grundregel;
en riktigt bra jibbare väljer antagligen en lite
mjukare pjäxa, och en mjukare skida. Det som man förlorar
på att ha mjuka skidor är isgreppet och
stabiliteten i hög fart. Begagnat behöver inte vara fel. Känns
även som om pjäxor kan vara okej att köpa
begagnade, men det är viktigt att prova först!. Såna som man
formvärmer kan man värma om, och
dessutom så är denna formgivning ganska marginell.

Hoppas du hittar vad du söker!

Där här svarar inte helt o hållet på din fråga, men som alivs skrev så om du vill hoppa o sånt så e twintip bäst helt klart o ett par twintip som e sjuk bra, även i pist o offpist, e K2:s nya modell, av public enemy, de e så jävla sköna.....men de kommer ut nästa år, men den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge. prislappen kommer ligga runt 5500

Det är inte helt fel att kolla på stadium/Intersport/TeamSportia nu om dagarna med tanke på att dem har rätt go utförsäljning.

Och jo Twintip funkar ju som sagt off-pist. Men notera att dem har lite sämre isgrepp osv. Mjuk skida om du skall leka i parken, men nånstans mitt i hård/mjuk tror jag passar dig bäst med tanke på din varierande åkning i olika underlag. Salomon SevenTwenty tyckte jag funkade hyffsat. Men det känner man nog mest. Men om du ska köra off-pist hela tiden så ser jag helst ett par Salomon Scream Limited
som är en extremt bred skida (min mening). Helt underbar off-pist.

Vad det gäller pjäxor så föreslår jag en mjuk pjäxa. Du kan iofs ha billiga pjäxor med tanke på att dem är så "dåliga" så att dem blir mjuka. Men annars en mjuk och skön pjäxa :).

Själv kör jag på ett par Rossignol Freez b 3 -2003, har ett par andra skidor med jag tycker helt enkelt om dem bäst.

Happy hunting

Vill du ha en skida som funkar både i parken och att pressa i pisten så tycker jag att du ska välja Head Madtrix, har testat en hel del twintips i mina dagar, och jag tycker att Madtrix är den bästa kompromissen.

Inför den här säsongen satt jag i exakt samma position. Jag har åkt lite allt möjligt men ville satsa mer på med hopp och lössnö. Så jag satsade stort. Ett par Salomon Xwave 8.0 och ett par Scratch FS. Skidorna är helt underbara i funparken och duger även för lite eftermiddags carving. De är inte så Feta men i Svenska förhållanden helt klart tillräckliga. Vad gäller pjäxorna så funkar de bra tills kölden kom när temperaturen når under -20 så blev pjäxorna ganska hårda.
Nu var det så att jag jobbar på en sportaffär så jag fick skidorna lite billigare de är ganska dyra annars. Det jag ville ha sagt är att Scratchen skulle uppfylla dina krav.

/Philip O

Tjena!

Jag Tycker du ska kolla in affären First aid i Linköping!

Det är en liten extremsportsaffär som ligger lite avsides, mittemot Uteliv.

De säljer iallafall b.l.a twintip skidor och har just nu 30-40%rabbat på Alla Skidor!!!!!

Nummret dit är 013-261900

Tack för alla svar... Jag ska ta och kolla på First aid.... Sen kommer nästa fråga... jag är 180 cm lång, hur långa skidor ska man ha då?

Ska du ut i offpisten kan du ta något kring 180 cm, annars kan du gå ända ner till 170.

Ivarsson > Tips: Skriv "dom" i stället för "dem"! Då behöver du inte bry dig om att skilja på "de" och "dem".

dprtic.... intersport och stadium kanske inte är dom bästa ställena att hitta bra skis på men jag tror och vet att du enbart hittar spikraka K2 från 70-talet på Blocket. Okej, twintip kanske man kan hitta ett par utslitna fiveforty för 900 spänn.

Håller med JFK fullt ut. Har också testat en hel del Twintips men Mad Trix som jag själv åker på nu funkar perfekt utanför parken, skidan är ju ganska hård i tailen desutom så den är inte lika mjuk som riktiga jib skider

en bra twintip är head madtrix, som är lite styvare än de flesta tt, men om du ska åka mkt offpist så tycker jag att du ska satsa på madtrix mojo, som är ngt bredare och därmed för båttre bärkraft. en annan bra skida är rossignols b-serie, b1, b2 och b3. de har en liten bäjd tail där bak, och är mer anpassade för pist och offpist än vad matrixen är. vilken skida du än köper ska du inte mittmontera om du kör mkt puder. vilken pjäxa du ska ha är svårt att säga, då fötter är otroligt olika, men en freeridepjäxa är nog att föredra. köp hellre begagnade skidor och satsa på nya och fräscha pjäxor, då de formas efter din egen fot. lycka till!

Jag kör på Seth Pistol, de fungerar mycket bra i offpist och också bra i pisten vilket många inte tror....

Coster tipsade om en sida, proctorjones, ett par public enemy, hur mycket måste man plusa på i frakt å ev.skatt?

Tillbaka
Topp